Bodø kommune skal dele ut Miljøprisen til en aktør som bidrar til nytenkning og utvikling innenfor klima og miljø. I år ble det sendt inn 25 nominasjonsforslag til Bodø kommune Årets jury har valgt ut 12 nominerte, og står nå igjen med tre finalister.

– Det har vært et stort spenn i forslagene, og vi har mange gode eksempler på viktige aktører i omstillingen til et grønnere Bodøsamfunn. Vi er veldig fornøyd, sier Kristoffer Seivåg, Arealplanlegger i Bodø kommune.

Juryen har sendt inn sin innstilling til kandidater, og vinneren blir utpekt av Plan og miljøutvalget og offentliggjøres 22. september.

Miljøprisen vil deles ut under Innsikt 22.september. Innsikt er en fast møteserie i Stormen bibliotek i regi av Bodø kommune, NHO, Innovasjon Norge, BRUS, Bodø Næringsforum, og Nord universitet. Arrangementet begynner kl 08.15, og er arrangert i samarbeid med Gjenbruksuka 2023.

– I år som i fjor har vi fått inn mange gode kandidater, og det viser at det er et godt og økende fokus på bærekraftsarbeidet i Bodø. Nå gleder vi oss til prisen deles ut under Innsikt 22. september, avslutter Merete Nordheim, Direktør i Bodø Næringsforum.

Årets jury består av:

Kristoffer Seivaag, Rådgiver, Byutvikling i Bodø kommune

Edward Glorud Sveen,  leder, Studentorganisasjonen i Bodø

Linn Hjelmeland Svendheim, rådgiver Klima og Miljø NFK

Borghild Haland Hendrix, rådgiver Norconsult Bodø

Ingrid Bay-Larsen, klimarådgiver i Bodø kommune.

Merete Nordheim, direktør i Bodø næringsforum

Juryens finalister:

Nofir

Nofir har i oppdrag å samle inn avfall fra fiskeri- og havbruksnæringen fra hele verden, og deretter lager nye produkter av det man får inn. Bare i 2022 samlet de inn over 6000 tonn fiskeri- og oppdrettsredskaper til gjenvinning, og bedriften når nye høyder i 2023. Ved å samle inn avfall hindres utslipp med produksjon av ny plast i produkter, og begrenser mengden avfall som blir produsert. Plastavfallet blir gjenvunnet som råmateriale til nye, nyttige hverdagsprodukter. Ett av deres prosjekter innebærer å gjenbruke og omgjøre fiskenett til nett for blant annet fotball, volleyball og håndball, samt containernett. Nofir er et godt lokalt eksempel på hvordan skape lønnsomhet gjennom sirkulære verdikjeder.

Kirkens bymisjon Nordland

Kirkens bymisjon har gjennom en årrekke tilbudt ulike bærekraftige tjenester som også bidrar til sosiale tilbud. Her er Pedalen ett eksempel som både gjennom arbeidstiltak og læring reparerer og selger sykler. I tillegg driver Kirkens bymisjon med søppelrydding gjennom Ren by. De har også en matstasjon som henter overskuddsmat fra butikker som brukes i egen kafé og deles ut til sårbare grupper i befolkningen. Skattkammeret er også et annet suksessfullt initiativ som tilbyr gratis lån av sports- og fritidsutstyr til barn, unge og studenter. I den siste tiden bygger de i tillegg opp nye lokaler der gjenbruk av byggematerialer er en viktig del av prosjektet.

Bodø Sportsdykkerklubb

På ren frivillighet plukker klubbens medlemmer marin forsøpling fra både strandsone og under havoverflaten. Gjennom god formidling har klubben fått satt stort søkelys på det «usynlige» avfallet som kommer spesielt i fra fiskeaktiviteter. I tillegg til å jobbe med dette i det marine verneområdet i Saltstraumen har klubben også drevet med havrydding i indre havn fra moloen til Rønvika, samt i Misvær. Siden 2005 har Bodø Sportsdykkerklubb blant annet ryddet opp hele 10 tonn fiskesluker.

Juryens nominerte:

Bodø sportsdykkerklubb

Strandryddepappaen på instagram

Nofir - bringing value to marine waste

Tone Finnstein Sandvik og Vårmarkssenteret i Salten

Kirkens bymisjon Nordland

Headquarters kontorfellesskap

Studio EBN

BUA Bodø

Bodø andelslandbruk

Ludviks bruktbokhandel

Re Innovasjon