Skolebåten mellom Væran og Bodø er innstilt mandag 29. januar, og elever vil ikke komme seg til Bodø på skolen. Lærere som bor i Bodø vil heller ikke komme seg på arbeid til skolen i Væran, og elevene vil få digital undervisning. Skolen i Væran vil være åpen.

Kan berøre flere

Per søndag kveld ligger det an til at skolebusser og ferga mellom Kjerringøy og Bodø skal gå, men dette kan endre seg.

– Elevene vi allerede vet ikke kommer seg på skolen vil få digital undervisning. Hvis været gjør at skoleskyssen til flere elever blir innstilt, vil skolene legge om til digital undervisning, sier kommunedirektør Kjell Hugvik.

Alle skoler og barnehager i Bodø vil være åpne.

Sikre løse gjenstander

Beredskapsledelsen i Bodø kommune har søndag kveld vurdert situasjonen rundt den sterke vinden som er meldt. Sterkest vind er ventet i perioden kl. 8–11 mandag formiddag, så roer det seg litt før et nytt lavtrykk passerer og vinden øker i styrke igjen på kvelden.

Kommunen oppfordrer innbyggerne til å sikre løse gjenstander og ellers ha økt oppmerksomhet når man skal ferdes ute. Bruene ved Åselistraumen, Saltstraumen og Tverlandet stenger automatisk ved sterk vind, og det vil bli rødt lys som viser at brua er stengt. Bodø kommune har erfart at bilister kjører selv ved rødt lys.

Ikke kjør på rødt lys

– Kommunen har vurdert situasjonen og følger den fortløpende. Foruten berørte skoleelever, vil det være et spørsmål om ansatte kommer seg på jobb i helsetjenesten og skolene. Det må vi se an utover mandagen. Bilister bes være oppmerksomme på om bruer er stengt og ikke kjøre på rødt lys, sier Hugvik.