Karoline Johnsen og Marthe Johanne Nilsen jobber henholdsvis som sykepleier og helsefagarbeider på Mørkved sykehjem, Stian Nordheim jobber som miljøarbeider ved Miljøfabrikken og Monika Hamlot jobber som omsorgsarbeider i hjemmetjenesten sentrum.

Denne onsdagen i oktober var de fire blant over 200 andre kollegaer i Bodø kommunes helse- og omsorgsavdeling som var samlet i Fram Kinos store sal for å delta på den aller første utgaven av Pasientsikkerhetsdagene.

- Faglig påfyllMarthe Johanne Nilsen, Karoline Johnsen, Monika Hamlot og Stian Nordheim var blant deltakerne onsdag under Pasientsikkerhetsdagene. Foto: Per Inge Johnsen

Alle de fire virket godt fornøyde med innholdet i programmet.

- Det har vært veldig bra og veldig innholdsrikt så langt, forteller Marthe Johanne Nilsen midtveis i programmet denne onsdagen.

Det er kollega og sykepleier ved Mørkved sykehjem, Karoline Johnsen, enig i:

- Det er fint med litt faglig påfyll, og så er det godt med litt variasjon fra den vanlige arbeidsdagen som vi står i, sier Johnsen.

Relevante temaer

For at flest mulig skal kunne delta på Pasientsikkerhetsdagene er det satt opp to fagdager med likt program, tirsdag og onsdag.

I tillegg var det et kveldsseminar i Folkeforumet på rådhuset tirsdag kveld.

Programmet er satt sammen etter ønsker og innspill fra virksomhetene i HO-avdelingen, og dekker ulike temaer knyttet til pasientsikkerhet.

Foredragsholderne under Pasientsikkerhetsdagene er i all hovedsak kommunens egne, dyktige fagfolk.

- For oss på Miljøfabrikken var for eksempel temaet om makt og tvang veldig nyttig og greit å få med seg. Dette er noe som vi også reflekterer veldig mye over til vanlig, sier Stian Nordheim.

- For oss på sykehjemmene så er egentlig alle temaene relevante – både tvang, sår og diabetes. Dette er også flere ting som vi har spilt inn som tidligere som ønsker om tema for faglig påfyll, sier Johnsen.

- Man får tid til å reflektere litt mer, når man får temaene presentert på en slik måte, sier Monika Hamlot.

Fint med et slikt tilbud

De fire påpeker at de også ser det positive ved å møtes på tvers av de ulike enhetene i helse- og omsorgsavdelingen – og at det er hyggelig både å møte både tidligere kolleger igjen og å se nye ansikter.

- Dersom man gjentar slike arrangementer, så treffer man jo hverandre igjen og kan bli bedre kjent, sier Monika Hamlot.

Det å rekruttere og beholde helsepersonell er en utfordring som gjelder hele helsevesenet – også i kommunene, og morgendagens utfordringer står i kø.

På spørsmålet om det å holde fagarrangementer, som Pasientsikkerhetsdagene, kan ha en verdi som tiltak med tanke på rekruttering og å beholde helsepersonell, svarer sykepleier Karoline Johnsen følgende:

- Det er fint med slike tilbud. Det gir en variasjon i arbeidshverdagen, og faglig påfyll er viktig for mange. Så det er med på å gjøre kommunen litt mer attraktiv at det finnes slike tilbud.

- Utrolig gode tilbakemeldinger

Det er kvalitets- og utviklingskontoret som står bak denne nysatsingen i helse- og omsorgsavdelingen.

Leder for kvalitet- og utviklingskontoret, Elsa Kommedahl, er svært godt fornøyd og forteller om gode tilbakemeldinger.

- Det har vært utrolig gode tilbakemeldinger. Folk er så strålende fornøyd, og det har er veldig gode innlegg. Og jeg tror alle sammen er imponerte over hvor dyktige fagfolk vi har i kommunen og som underviser her. Dette er suksess rett og slett, sier Kommedahl.

Nå håper hun at Pasientsikkerhetsdagene skal bli en fast tradisjon.

- Jeg håper dette vil bli gjennomført, om ikke hvert år, så i hvert fall annet hvert år, sier Elsa Kommedahl og fortsetter:

- Fordi dette er kunnskapsdeling på høyt nivå.