Ordfører Odd Emil Ingebrigtsen kunne under bystyrets møte tirsdag dele ut tre stipend til følgende tre unge kulturtalenter fra Bodø:

• Emrik Nøvik Jensen ( 15), film
  • Aleksander Setså (22), sang
  • Mina Rose Kristoffersen (25), dans

Om stipendet:

Stipendene er utviklingsstipend for unge talent innenfor alle kulturområder. Hvert stipend er på 20.000 kroner.

15 søknader om kulturstipend søknader ble mottatt innen fristen 1.mars.  Ifølge vedtektene må søkere være i alderen 13 til 25 år.

Det er mange sterke unge kandidater på det utøvende kulturfeltet i Bodø kommune. Alle søkerne er vurdert ut fra hvor de befinner seg i sin utvikling, og det er lagt vekt på følgende:

• Ambisjonsnivå, seriøs satsing og faglig kvalitet
  • Resultater så langt i forhold til alder
  • Stipendet vil bli benyttet til personlig utvikling innen deres kulturområder

Mottagerne er alle lidenskapelig opptatt av det de holder på med, og er aktive utøvere, under utdannelse og på vei mot profesjonelle karrierer. Velferdsutvalget vedtok i møte 24.april hvem som ble tildelt årets kulturstipender fra Bodø kommune.