Samfunnsutvalget vedtok i møte 26.april å tildele årets kulturstipend til følgende unge talenter:

• Robin Silberg (19), breakdance
  • Siri Johannessen Westlund (25), dirigent
  • Erlend Holter Nilssen (17), skiskyting

Ordfører Ida Pinnerød delte ut diplomene som følger med stipendene, under bystyrets møte torsdag.

Det var kun Erlend Holter Nilssen som hadde anledning til å være til stede under utdelingen av stipendene i bystyresalen, mens Daniel Veiesund Johansen og Astrid Skarvik Pettersen fra Saltvern skolekorps mottok diplomet på vegne av dirigent Siri Johannessen Westlund.

Om vinnerne:

Robin Silberg (19), breakdance

Robin driver med dans, og går på danselinja på Bodø videregående skole. Han har danset i åtte år, og undervist i dans i fire år. Han har vunnet flere breake battles i Norge og blant annet fått bronse i NM i breaking i 2021. Han har vært med på Operaens prosjekt På tå hev tre år på rad.

Han søker stipend for å kunne ha muligheten til å reise mere på danse-konkurranser og utvikle seg så mye som mulig og i tillegg ta med kunnskap tilbake til Bodø. Han konkurrerer i breakdance, og konkurrerer på høyt nivå nasjonalt og vil begynne å konkurrere mere internasjonalt.

Siri Johannessen Westlund (25), dirigent

Siri er i disse dager i ferd med å avslutte sin bachelorgrad i dirigering på Fakultet for utøvende kunstfag ved Universitetet i Stavanger, hvor hun i løpet av studieårene har fått jobbe med profesjonelle musikere, amatører og medstudenter, og har fått arbeide i lokale skolekorps. I tillegg har hun hatt et semester på utveksling til den sterke musikk-nasjonen Nederland.

Opprinnelig er hun fra Bodø hvor hun deltok på det meste som var av arrangementer og tilbud for korps og musikk-interessert ungdom i regionen, som for eksempel:

• Musikklinja ved Bodø vgs
  • pianist hos talentutviklingsprogrammet på Konsen ved Universitetet i Tromsø
  • spilte tuba i regionkorpset

Det var i regionkorpset, Nordland janitsjar, hun virkelig fattet interesse for dirigering. Her opplevde hun hvordan en profesjonell dirigent kan bidra til at musikken blir mye mer spennende å spille. Etter videregående bar det videre til Hans Majestets Kongens Gardes musikkorps, og via Tonheim folkehøyskole ble det dirigentutdanning i Stavanger.

Til høsten er planen å fortsette å ta ytterligere utdanning i Oslo.

Målet er å returnere til Nord-Norge etter endt utdanning, for å utvikle musikklivet blant både amatører og profesjonelle. Hun ønsker å bidra til at flere får opplevelsen av å spille under en god dirigent og delta på arrangementer av høy musikalsk kvalitet.

Kulturstipendet vil bli brukt til å drive/delta på prosjekter som løfter frem meg selv og andre musikere, gir relevant erfaring og styrker miljøet.

Erlend Holter Nilssen (17), skiskyting

Erlend startet med skiskyting i 2018, samme år som Innstranda Idrettslag Skiskyting ble opprettet. Han var da 12 år gammel og hadde en bakgrunn innen både langrenn, fotball, håndball og orientering. Han syntes langrenn og skyting var en kjempeartig kombinasjon og skjønte raskt at dette ønsket han å fortsette med!

Han representere fortsatt klubben sin, Innstranda Idrettslag, og ønsker å være en god representant for Bodø. Han søker på dette stipendet for å kunne fortsette å representere Bodø innen skiskyting. Han er i dag den første og eneste satsende skiskytter fra Bodø.

For å kunne satse for fullt på skiskyting og utvikle seg best mulig, flyttet han til Sirdal hvor de har vgs toppidrett skiskyting. Her trener han sammen med flere skiskyttere og utvikle seg som skiskytter med hjelp av profesjonelle trenere

Hans beste prestasjoner til nå er:

• Bama Kvalfossprinten (nasjonalt renn) 2018/19, 14.pl
  • Total Nordlandscup 2019/20, 1.pl
  • KM Nordland fellesstart 2019/20, 1.pl
  • Norges cup 2022/23, 15.pl

Kulturstipendet skal brukes til å fortsette å utvikle seg som skiskytter. Skiskyting er en svært kostbar sport, som innebærer mye utstyr ifm ski/skyting, samt mye reising rundt om i Norge. Stipendet vil være et kjærkomment tilskudd til utstyrs/reisekassa.

Om Bodø kommunes kulturstipend:

Stipendene er utviklingsstipend for unge talent innenfor alle kulturområder. 17 søknader om kulturstipend søknader ble mottatt innen fristen. Ifølge vedtektene må søkere være i alderen 13 til 25 år, og søknadsfristen er 1.mars.

Det er mange sterke unge kandidater på det utøvende kulturfeltet i Bodø kommune.

Alle søkerne er vurdert ut fra hvor de befinner seg i sin utvikling, og det er lagt vekt på følgende:

• Ambisjonsnivå, seriøs satsing og faglig kvalitet
  • Resultater så langt i forhold til alder
  • Stipendet vil bli benyttet til personlig utvikling innen deres kulturområder

De personlige utviklingsstipendene tildeles kandidater som representerer en bredde av kulturuttrykk.

Mottagerne er aktive utøvere, er under utdannelse og har ikke tidligere søkt om Bodø kommunes kulturstipend, eller mottatt økonomisk støtte fra kommunale tilskuddsordninger.