– Jeg har jo fått noen kommentarer fra kompisene mine, men de synes også at det er kult at jeg har valgt nettopp denne karrieren.

Et bluesblått ettermiddagsmørke er i ferd med å senke seg over Asphaugen Barnehage. Inne på Tusenfryd-avdelingen er Niklas Aasegg (18) i full gang med å ordne litt mat til barna.

– Lyst til å teste litt hjemmelaget tacosmør?

GIR DEG OVERSKUDD

Det blir tommelen opp og stemningen rundt bordet er på topp. Og for Niklas er dette den beste jobben i verden.

– Jeg har alltid likt å ta ansvar og passe barn. Det er noe som gir meg overskudd. Du er glad og fornøyd når du drar hjem.

Niklas er lærling i barne- og ungdomsarbeiderfaget. Målet er å utdanne seg til barnehagelærer.

– Det kjennes veldig meningsfylt å få lov til å være med på å gi barn en trygg og god oppvekst.

Som liten gutt slet han selv med angst og oppdaget hvor viktig det er med rett hjelp. Han føler også at det er et poeng at han er mann i et kvinnedominert yrke:

– Det er fint å kunne vise at også menn kan være sårbare og vise følelser. Det er fort å plassere folk i båser, basert på kjønn.

ARVELIG BELASTET

Så er det også slik at Niklas kommer fra et hjem hvor begge foreldrene har jobbet i barnehage:

– Mamma har vært assistent, pedagogisk leder og styrer. For å si det sånn, det blir fort noen timer med pedagogiske samtaler rund middagsbordet.

Samtidig er Niklas veldig tydelig på at han aldri har opplevd noe press når det gjelder valg av yrkeskarriere:

– Men når jeg først bestemte meg, så har det vært full støtte hele veien. Sånn sett er det fint ha foreldre du kan diskutere og snakke med.

BLIR SETT OG HØRT

Som lærling har Niklas blitt tatt i mot med åpne armer i Asphaugen barnehage.

– De har gradvis gitt med et større ansvar, for det er mye nytt som skal læres. Men jeg føler virkelig at jeg er en del av gruppen, jeg får være med på personalmøter og blir både sett og hørt.

Niklas beskriver seg selv som utadvendt og en som liker å komme i kontakt med folk:

– Dette kommer til nytte når det er snakk om å knytte kontakt med foreldrene. Det er helt sentralt at de stoler på oss, at de vet at barna deres er i trygge hender.

På fritiden driver Niklas med litt skating og mye musikk.

– Når jeg skal lade batteriene så trives jeg veldig godt med å skrive tekster.

Stilmessig går det mye i rap og hip-hop og en av favorittene er Method Man, et kjent medlem av Wu-Tang Clan.

Så har han også en kjæreste fra Båtsfjord, som for tiden går på skole i Vadsø,

– Det blir en del telefoner og chatting, for å si det sånn.

DEN PERFEKTE BYEN

Som 18-åring mener Niklas at Bodø er en akkurat passe liten og stor by.

– Det er trygt og oversiktlig her, men stort nok til at det skjer en god del. Et minus er mangelen på utesteder for 18-åringer.

– Er lærling et utdanningsløp du vil anbefale andre?

– Absolutt. Det blir en perfekt blanding av teori og praksis. Støtten du får fra kolleger og veiledere er gull verdt. At du også får lønn under utdanningen er en ekstra bonus.

For Bodø kommune er det viktig å satse på lærlinger med tanke på å utvikle yrkesfagene og rekruttere nye medarbeidere til viktige tjenesteområder. Derfor ligger listen høyt:

Bodø kommune har en egen lærlingtjeneste som følger den enkelte lærling gjennom hele læretiden.

Gjennomføringsgraden er høy, og av alle som fullfører læretiden består 99% på fagprøven.

– Når du står med fagbrevet i hånda er du i praksis garantert jobb. Det er en stor mangel på fagfolk i en rekke bransjer, avslutter Niklas.