Det kommer fram i et forelegg fra Politimesteren i Troms som har siktet Bodø kommune for brudd på helsepersonelloven.

I grunnlaget for forelegget står det at helseinstitusjonen ikke hadde utferdiget og implementert tilstrekkelige rutiner for å sikre korrekt medisinering med A-preparater, med den følge at en pasient ble gitt for mye morfin om kvelden den 30. juli 2021 og den påfølgende morgenen.

Dette medførte overdosering tilsvarende nivå for morfinforgiftning.

Påtalemyndigheten mener at straffskyld i denne saken kan bevises utover enhver rimelig tvil og at saken bør avgjøres med et forelegg.

Bodø kommune er ilagt en bot til statskassen på 200.000 kroner.

Kommunen vedtar forelegget.

- Bodø kommune tar denne saken på største alvor og beklager på det sterkeste den belastning dette har påført familien, sier Arne Myrland, avdelingsdirektør i helse- og omsorgsavdelingen i Bodø kommune.

- I etterkant av hendelsen har sykehjemmet det gjelder hatt en grundig gjennomgang og har innskjerpet alle kontrollrutiner og prosedyrer for administrering av potente medikamenter. Det er også etablert gode internkontrollrutiner for å hindre at slike hendelser skjer på nytt. Sykehjemmet har i prosessen hatt tett og god hjelp og oppfølging fra farmasøyt, sier Myrland.