Kyiv Soloists var på turné i Italia da krigen brøt ut i Ukraina, og kom seg ikke hjem. Nå skal de bo i Bodø og øve og spille sammen med Arktisk Filharmoni.

Står sammen
Det er et samarbeid mellom Arktisk Filharmoni, Bodø2024, Nordland musikkfestuke, Molobyen v/ Morten Jakhelln og Bodø kommune som gjør dette mulig, opplyser ordfører Ida Pinnerød.

- Arktisk Filharmoni tok kontakt fordi de kjente til at disse musikerne var på flukt, og det var naturlig å koble dem sammen med Bodø2024 og Nordland musikkfestuke. Morten Jakhelln og Molobyen bidrar også på en enestående måte for å finne gode løsninger for bosituasjonen. Mange ønsker å bidra i den vanskelige situasjonen som menneskene i Ukraina er i, og det er veldig fint at vårt eget orkester har tatt et slikt initiativ - og at vi har så gode lagspillere. Det er en stor evne til å gå sammen om å finne gode løsninger i Bodø, sier Pinnerød.

Ønsket å tilby noe mer
Arktisk Filharmoni fikk i utgangspunktet en henvendelse via Norsk teater- og orkesterforening med en forespørsel om å tilby Kyiv Soloists mulighet for opptreden.

- Vi ønsket å kunne tilby dem noe mer enn én enkeltkonsert for så bare å sende dem av gårde, men i stedet inkludere dem i vårt orkester. De skal være en del av orkesteret vårt framover, og i tillegg skal vi hjelpe dem med å fortsette sin egen turné med eget repertoar, sier Frank Robertsen, økonomi- og administrasjonssjef i Arktisk Filharmoni.

- Vi er glade og stolte over at ordføreren og Bodø kommune, Morten Jakhelln, Nordland musikkfestuke og Bodø2024 alle ville være med på dette varme og gode prosjektet. Vi har blitt møtt med en enorm velvilje til å bidra fra alle vi har spurt om hjelp, og det varmer stort og gjør oss stolt over å være nordlendinger, sier Frank Robertsen.

Kulturelt mangfold og samhold
Bodø2024 snudde seg kjapt da historien om orkesteret ble kjent.

- Dette er så nært kjernen av Europeisk Kulturhovedstad vi kan komme. Vårt oppdrag er å bidra til kulturelt mangfold og samhold, og det har dessverre aldri vært viktigere enn akkurat nå, sier Henrik Sand Dagfinrud, programsjef Bodø2024.

Friby for forfulgte kunstnere
Ordføreren viser til at Bodø i 2021 ble en friby for forfulgte kunstnere fra hele verden.

- Vi er en friby for kunstnere på flukt og jeg synes det er veldig flott at Arktisk Filharmoni har tatt initiativet til dette og jobber tett med Bodø2024 og Musikkfestuka om å få det til. Når da også næringslivet stiller opp som Molobyen gjør her, så er det unikt. Solidariteten i Bodø er sterk, og det er utrolig mange som bidrar i flyktningkrisen. Det er fint å se at også kulturlivet går foran, sier ordfører Ida Pinnerød og fortsetter:

- Jeg er utrolig stolt av hvordan Bodø-samfunnet har møtt flyktningsituasjonen og hvordan folk stiller opp.