Tirsdag morgen, på et møterom på et hotell i nærheten av det Europeiske parlamentet i sentrum av Brussel øver en målrettet gruppe mennesker fra Bodø og Nordland seg på å møte ekspertjuryen.

Kun ti får møte juryen
En delegasjon fra Bodø reiste søndag ned til den belgiske hovedstaden. Ti av dem skal presentere og forsvare Bodø og Nordlands søknad.

De ti er Ida Pinnerød (ordfører Bodø kommune), Tomas Norvoll (fylkesrådleder Nordland fylkeskommune), Henrik Sand Da|gfinrud (kunstnerisk ansvarlig Bodø 2024), Max Hoffmann (ungdommens fylkesråd), Gro Bergrabb (domkantor), Ellen Sæthre-McGuirk (professor Nord Universitet), Trud Berg (biblioteksjef Stormen/Bodø 2024), Inga-Lill Sundset (seksjonsleder utdanning, Nordland fylkeskommune), Arne O. Holm (redaktør High North News) og Merethe Nordheim (direktør Bodø Næringsforum).

Presentasjon og spørsmål
Det er altså kun disse ti, av delegasjonen fra Bodø, som får møte EUs kulturfaglige ekspertjury denne tirsdags ettermiddagen.

Juryen består av ti personer som er sterkt faglig sammensatt, og som representerer ulik kompetanse.

Gruppen fra Bodø som skal presentere søknaden er satt sammen for å matche dette.

Bodø skal presentere søknaden overfor juryen i inntil 30 minutter, og deretter skal EUs kulturfaglige ekspertjury kunne stille spørsmål i inntil 75 minutter.

Øving foran møtet med juryen

Godt forberedt
Etter mange timer med øving både mandag og tirsdag er de nå klare.

- Nå er vi klare for å møte juryen. Vi har øvet på presentasjonen, som er en utdyping av selve søknaden. Vi har også øvet på å svare på mulige spørsmål som vi kan få, sier ordfører Ida Pinnerød.

Også Henrik Sand Dagfinrud, kunstnerisk ansvarlig Bodø 2024, mener gruppen er klar for å møte juryen.

- Vi er selvsagt spente, men jeg opplever at det er en veldig god stemning i gruppen og latteren sitter løst, selv om alvoret nærmer seg, sier Dagfinrud som sammen med domkantor Gro Bergrabb skal presentere kunst- og kulturdelen av søknaden.

Max (17) først ut
Men aller først ut i presentasjonen foran EUs kulturfaglige ekspertjury, skal 17 år gamle Max Hoffmann fra ungdommens fylkesråd – og som representerer det som kanskje er det aller viktigste satsingsområdet i søknaden – de unge.

- Vi synes det er et veldig kult grep. Ungdommen er framtida, noe vi fokuserer på i søknaden, og at Max starter presentasjonen underbygger dette på en fin måte, sier Henrik Sand Dagfinrud.

Det året Max Hoffmann fyller 23 år, kan forhåpentligvis Bodø og Nordland kalle seg Europeisk kulturhovedstad.

Avgjørelsen blir offentliggjort i morgen, onsdag.

FAKTA:

Bodø og Nordland har siden 2015 jobbet for å bli Europeisk kulturhovedstad (ECoC) i 2024.

Etter at EU-parlamentet sommeren 2017 godkjente Bodø som søkerby, kunne man for alvor starte dette arbeidet

I oktober 2018 ble det sendt inn en prekvalifiseringssøknad til EU. I november samme år kom beskjeden om at Bodø ble valgt ut som en av tre pre-kvalifiserte søkerbyer, utenfor EU, til Europeisk kulturhovedstad (ECoC) 2024.

I tillegg til Bodø er også byene Banja Luka og Mostar i Bosnia-Hercegovina prekvalifisert.

«ARCTICulation» er tittelen på Bodøs søknad, og omhandler de engelske ordene: arctic, art, culture og communication.

Hoved-søknaden ble sendt til EU 22. august. I hoved-søknaden er til sammen 45 spørsmål blitt besvart.