– Det er en særdeles hyggelig anerkjennelse fra EU, og et bevis på at Bodø2024 holder rett kurs, og er i rute med kulturhovedstads-prosjektet, sier ordfører Odd Emil Ingebrigtsen.

Den første kulturhovedstaden

Melina Mercouri var en årrekke kulturminister i Hellas og hun er kanskje mest kjent for å være sentral i opprettelsen av Europeisk kulturhovedstad. Den første kulturhovedstaden var i Athen i 1985. Hun har fått prisen oppkalt etter seg nettopp på grunn av sin innsats for å få på plass konseptet, som nå regnes som et av de mest suksessrike i hele Europa.

Evalueres fortløpende

Det er altså Bodø kommune som formelt står som mottaker av prisen, men det er Bodø2024 som disponerer pengene. Det har vært planen hele tiden.

– Vi har et tett og godt samarbeid med EU. Det har vi hatt helt siden vi fikk statusen i 2019. Vår versjon av en europeisk kulturhovedstad er basert på søknaden vi skrev året før, og den er vår "kontrakt" med EU. Vi gjør med andre ord ikke hva vi vil med konseptet så snart statusen er på plass. EU følger med på oss, og vi evalueres fortløpende. Det betyr i praksis at hvis vi ikke gjør en god nok jobb opp mot selve åpningen av året vårt, så får vi ikke prisen, sier direktør for Bodø2024, Andre Wallann Larsen.

Alle byer som får statusen som kulturhovedstad får prisen fra EU, men det skjer etter en lang og grundig prosess. EU monitorerer kulturhovedstedene nøye og det skrives rapporter og gjennomføres møter.

– Det er en lettelse at vi har fått den formelle beskjeden om at den blir gitt til Bodø, sier Odd Emil Ingebrigtsen.

– EU liker planene våre

Bodø2024 skrev den tredje og siste monitoreringsrapporten høsten 2023, hadde det siste evalueringsmøtet med EUs jury i november der både Bodø2024 og ordføreren var til stede, og har nå mottatt en konklusjon som er svært hyggelig lesning.

– Nå er det bare noen uker før vi setter i gang. EU liker planene våre både når det gjelder program, europeisk dimensjon, outreach, struktur og kapasitet til å levere et godt og sterkt kulturhovedstadsår. Bodø har et spennende prosjekt, og det er tydelig at EU deler den oppfatningen, sier Odd Emil Ingebrigtsen.

Prisen tildeles fra EUs ambassadør til Norge, Nicolas de La Grandville, under den offisielle åpningen.