Helseminister Ingvild Kjerhol åpnet tirsdag 8. november 2022 helsekonferansen EHIN. EHIN EHiN er Norges største e-helsekonferanse og står for E-Helse i Norge, og har over 1400 deltakere, både fra Norge og utlandet. 

– Vi skal styrke kommunenes evne til å etablere gode journalløsninger, stimulere til bruk av velferdsteknologi, og bidra til samhandling mellom kommuner og helseforetak.

Skryter av Bodø-miljøet

Statsråden startet innlegget sitt med å fortelle om Linken eHelselab i Bodø. Statsråden var på besøk der i september. Her tester Bodø kommune, sykehus og industri nye medtek-løsninger sammen.

– Bodø kommune, Nordlandssykehuset og de andre aktørene viser vei. Det er fantastisk å se initiativene, engasjementet og skaperånden.

– Bodø er en nasjonal hub for e-helse

Bodø kommune og Nordlandssykehuset samarbeider godt om innovasjon. Og kommunen ønsker gå foran for gode løsninger for innbyggerene.Helseminister Ingvild Kjerkol

– Dere trenger dere ikke å få godkjent-stempel fra meg for å bli nasjonal hub for e-helse. Jeg sier som jeg sa da – det er dere allerede!

Helseministeren pekte på samhandling, og hadde kanskje også med en trøndersk referanse til byens fotballag

– Fordi dere har tatt på den gule ledertrøya og gjort egne grep for å sikre bedre flyt og samhandling i egen helsetjeneste. Det viser vei for andre kommuner – og for andre sektorer, sa Kjerkhol.

ForUT

Bodø kommune ser gevinster av å følge opp pasientene digitalt.

I en fullsatt sal, onsdag under konferansen, delte Vibeke Tellmann erfaringene fra den daglige driften med digital hjemmeoppfølgning i Bodø. 

Tellmann jobber som prosjektleder og rådgiver i Bodø kommunes forvaltning og utviklingsteam for eHelse (ForUT).

– Hele tida har vi vært opptatt av at dette ikke er en tjeneste for nye grupper. Dette er i stedet for, eller et supplement til de ordinære tjenestene, sa Tellmann til deltakerne.

Helsehjelpa hjelper til

Bodø kommune har etablert Helsehjelpa der helsepersonell tar i mot symptomer og målinger fra innbyggerne. De tilbyr også telefon- og videosamtaler og sender meldinger med innbyggerne.

– Vår behandling baserer seg på en egenbehandlingsplan, der vi lager en plan sammen med innbygger for hva han skal gjøre når han er i grønn, gul og rød sone.

Helsehjelpa følger i dag opp 100 pasienter, de fleste innbyggerne har minst en av disse problemstillingene:

  • KOLS
  • Kreft
  • Diabetes
  • Hjertesvikt
  • Psykisk helse

EHIN 2022 hadde naturligvis en egen sesjon om digital hjemmeoppfølgning. Digital hjemmeoppfølgning er teknologi som gjør det mulig for pasienten å følge helsen tettere i eget hjem. Gjennom spørreskjemaer og måleapparater som kobles til, så kan pasienten dele informasjon om symptomer og målinger med helsepersonell.

Trenger trygge overganger

Merete Johansen fra Nordlandssykehuset delte også sine erfaringer fra Nordlandssykehuset sin side.

– Utfordringen som alle her snakker om, er overganger. Og da må vi være trygge på oppfølgningen når pasienten skal passes på hjemme, sier Johansen.

For Bodø kommune brukes digital hjemmeoppfølgning med fastleger, hjemmebaserte tjenester og sykehuset.

Tror på flere gevinster

Teknologien utvikles stadig, og det gjør også bruken av teknologien. Leverandøren Tellu var helt sikker på det vil komme flere gevinster etter hvert som løsningene videreutvikles.

– Hvis vi gjør dette på riktig måte, så er vi helt sikre på at det vil komme flere både kvantitative og kvalitative gevinster, fortalte Karin Snygna. Snygna er produktansvarlig for Digital hjemmeoppfølging hos leverandøren Tellu.