Bakgrunnen for at Bodø kommune skal tilgjengeliggjøre datasett handler om å legge til rette for næringsutvikling. Prosjektleder for Invest in Bodø, Karoline Nilssen mener dette åpner opp for at lokale bedrifter kan innovere.

Flere arbeidsplasser
- I Invest in Bodø har vi et mål - skape flere arbeidsplasser, og dette vil kunne være et ledd i dette. Ved å bli en av de fremste kommunene i Norge på dette området, viser vi at vi mener alvor med å fremme innovasjon der vi kan, sier Nilssen.

Bodø kommune ønsker også å bruke åpne data aktivt for å markedsføre byen til aktører man ønsker å få etablert i Bodø.

- Vi jobber hele tiden etter en prioritert ønskeliste med bedrifter som vi ønsker å hente hit. At kommunen nå åpner opp sine datasett kan være med på å øke attraktiviteten. Vi jobber for å selge inn Bodø som etableringssted, og da er dette et ledd i prosessen, sier Nilssen.

Mange bruksområder
Et datasett er en strukturert tabell med informasjon som kan leses av både mennesker og maskiner. Det kan være informasjon om for eksempel bydeler, kart eller sensorer.

Rådgiver for digitaliserings- og IKT kontoret i Bodø kommune, Aleksander Nordnes forteller at datasettene kan brukes for å utvikle nye produkter og tjenester for innbyggere eller næringsliv.

Målet med å ha seminaret var for å få innspill fra næringsliv og innbyggere på hvilke datasett man ønsker å få publisert først.

- Vi er veldig godt fornøyd med resultatet av dagen. Vi har nå en liste på ti datasett som er et godt utgangspunkt for oss å begynne å jobbe med. Noen av disse lar seg realisere på kort sikt, mens andre datasett vil være litt mer komplisert å hente ut, sier Nordnes.

Med representanter fra både offentlig sektor, privat næringsliv, universitet og forskning, ble dagen en suksess.

- Det at vi hadde mange deltagere med ulikt utgangspunkt gjorde at vi fikk mange interessante diskusjoner, sier Aleksander Nordnes.

Engasjerte
Erik Nerva, utviklingsleder i NNL fikk jobben med å lede den engasjerte gjengen gjennom dagen.

- Jeg opplevde at deltagerne var oppriktig interessert og engasjert i temaet. Vi er i startgropen for noe veldig spennende, sier Nerva.

Videre forteller utviklingslederen at informasjonsdeling er noe av det viktigste. Det handler om å dele funnene i publikasjoner slik at andre kan replisere, forbedre og innovere. Slik skapes vitenskapelig utvikling, og det er et prinsipp vi kan ta med oss når vi jobber med digitalisering og smarte byer.

- Å dele data er i min mening en av nøklene for digitalisering i et utviklingsperspektiv, og nødvendig hvis vi skal realisere den smarte byen, sier Erik Nerva.