Kommune-NM er en årlig kåring som gjennomføres av NHO, og baserer seg på statistikk fra NAV og SSB. Bodø kommune havnet på 39. plass nasjonalt, og på førsteplass i Nordland. NHO rangerer kommunene etter attraktivitet og lokal vekstkraft basert på forhold ved næringsliv, arbeidsmarked, demografi, kompetanse, og kommunal økonomi.

Kommune-NM 2022 er i hovedsak basert på tallgrunnlag fra 2021.

Daniel Bjarmann-Simonsen, regiondirektør i NHO Nordland, er fornøyd med resultatet

- Det er veldig gledelig at Bodø kommune kommer på topp 40 av totalt 356 kommuner i landet. Det viser at de gjør mye i samfunnsutviklingsarbeidet. Samarbeidet mellom det offentlige og private fungerer godt, det er lavt utenforskap, og kommunen har en høy andel personer med fagbrev. Bodø er på 12. plass i landet når det kommer til andel personer i jobb med høyere utdanning. Generelt er dette resultatet er en god temperaturmåler på Bodøsamfunnet, og at kommunen har tatt steg siden i fjor. sier regiondirektøren.

Ordfører Ida Pinnerød roser det langsiktige arbeidet som er lagt ned

- Det er veldig hyggelig at vi får se resultatet av den langsiktige jobben vi har gjort de siste årene. Når vi skal utvikle Bodø for fremtiden, er det helt nødvendig at vi bruker hele det store laget i tett samarbeid mellom kommune, næringsliv og frivillighet, avslutter hun.