Med NyBy Festivalen inviteres folket til en uke fylt med aktiviteter, arrangementer og dialoger om det største utviklingsprosjektet i Bodø i nyere tid; flytting av Bodø lufthavn og planlegging av helt ny bydel fra scratch.

Ønsker innspill
- Før vi går i gang med å utforme programmet ønsker vi å vite hvilke arrangementer innbyggerne og næringslivet i Bodø og Salten kunne tenke seg å delta på og hva de vil ha mer informasjon om. Vi ønsker også innspill på hvor vi skal gjennomføre arrangementene og ikke minst hva de ønsker å gi innflytelse på, sier kommunikasjonsrådgiver for Næring- og utviklingsavdelinga i Bodø kommune, Kristina Robinson.

- Vi håper også de kreative Bodø-væringene har noen gode idéer og innspill til programmet, fortsetter Robinson.

• Innspill og tilbakemeldinger kan du gi i denne spørreundersøkelsen som du finner her: http://bit.ly/37rjaJ6

Trigge medvirkning blant unge
NyBy Festivalen er for innbyggerne i Bodø og Salten, næringslivet og media.

- Vi ønsker å bygge relasjoner med hele Nord-Norge, Norge og internasjonale samarbeidspartnere. Festivalen skal skape entusiasme, informere om utviklingsprosjektet, og samskaping mellom næringslivet, gründere, kommunen og innbyggerne. Vi ønsker å trigge medvirkning, ikke minst blant unge, og være en ny kommunikasjonskanal hvor alle i samfunnet kan delta med innspill til planleggingen av ny bydel, sier Robinson.

En fersk rapport fra KBNN viser at under en fjerdedel av unge voksne mener at innbyggerne blir involvert i viktige beslutninger for sitt lokalsamfunn.

- Dette må vi gjøre noe med! Spaden går i jorda i 2027, så det er ikke lenge til byggingen av fremtidens Bodø starter. I programmet lager vi stor plass for unge i regionen og unge utflyttere, til å ta del i samfunnsdebatten. Så vi oppfordrer alle til å bruke de neste ukene til å gi oss tilbakemeldinger om hvordan de ønsker å delta og hva de vil gi innflytelse på, sier Kristina Robinson.