– Ja, det betyr at de ikke risikerer å måtte flytte fra husene sine, sier Kari Skirbekk, leder bygg og miljø i teknisk avdeling i Bodø kommune som også roser aktørene som tar ansvar i den beklagelige situasjonen som har oppstått etter konkursen i Bremnes Eiendom.

Det er Sparebanken Nord-Norge, byggmester Erling Skipnes AS, Nordasfalt AS, selskapet Nyhamn, Arnøybygg og privatpersoner som har gått sammen og betaler for byggingen av autovernet.

Det skjer etter at selskapet som hadde ansvaret for sikkerheten , Bremnes Eiendom, gikk til skifteretten og slo seg selv konkurs.

- Vi er fornøyd med at vi har funnet en løsning som er god for disse beboerne, og det har vært drivkraften vår når vi har jobbet hardt for å komme fram til dette, sier byggmester Lars Arne Ellefsen i Erling Skipnes A/S, og understreker at også Sparebanken Nord-Norge og Ove Andreassen har vært en viktig bidragsyter i arbeidet.

– Vi har dessuten hatt et konstruktivt samarbeid med Bodø kommune, som også har vært avgjørende for saken, sier Ellefsen.

LES OGSÅ:  Manglende sikkerhet på Bremnes - kan få brukstillatelser trukket tilbake