Det var Piratpartiet som hadde klaget på avtalen som ble inngått i 2007 mellom Bodø kommune og Bodø pensjonskasse om organisering av tjenestepensjon for flere av kommunens ansatte.

Avvises fra behandling

I et brev fra Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) heter det at saken ble behandlet i stornemnd og at dato for avgjørelsen var 29. mars 2023.

I konklusjonen står det at klagen om at Bodø kommune har foretatt en ulovlig direkte anskaffelse avvises fra behandling i klagenemnda.

Klagenemnda for offentlige anskaffelser fant at avtalen var unntatt fra anskaffelsesregelverket på grunn av unntaket for utvidet egenregi i anskaffelsesforskriften § 3-1. Derfor ble klagen avvist.

– Bodø kommune er glad for avgjørelsen fra KOFA og ser fram til å fortsette samarbeidet med Bodø pensjonskasse for å sikre gode tjenestepensjonsordninger for kommunens ansatte, sier kommunedirektør Kjell Hugvik i Bodø kommune.

Bakgrunn

Bakgrunnen for saken er at Bodø kommune inngikk en avtale med Bodø pensjonskasse om organisering av tjenestepensjon for kommunens ansatte i 2007. Avtalen trådte i kraft 1. januar 2008 og er tids-ubegrenset. Pensjonskassen ble opprettet i 1927 av Bodø bystyre. Formålet er å yte pensjon til medlemmene og deres etterlatte. Per 31. desember 2020 hadde pensjonskassen 16 744 aktive medlemmer.

Fra og med 1. januar 2020 har kommunal tjenestepensjon vært regulert av en egen sentral særavtale om pensjonsordninger – «SGS 2020».

Bodø kommune har valgt å organisere sin tjenestepensjonsordning gjennom Bodø pensjonskasse, som er underlagt forsikringsvirksomhetsloven og finansforetaksloven med tilhørende forskrifter.

Klagenemndas vurdering

I Klagenemnda for offentlige anskaffelsers vurdering heter det blant annet at «en forutsetning for at det kan foreligge en ulovlig direkte anskaffelse, er at den påklagede avtalen er omfattet av anskaffelsesregelverket.»

KOFA skriver i vurderingen at både kontrollvilkåret, aktivitetsvilkåret og vilkårene for utvidet egenregi er oppfylte.