Konsernstyret i Avinor har onsdag ettermiddag vedtatt utbygging av ny lufthavn i Bodø. Et samarbeid mellom Bodø kommune, Forsvaret og Avinor har ledet frem til at Avinor vil bygge en ny lufthavn som etter planen skal stå ferdig i løpet av 2029.

Det opplyser Avinor i en pressemelding.

Bystyret har i dag, onsdag, vedtatt kjøp av arealene ved dagens flyplass.

Fornøyd samferdselsminister

– Jeg er svært fornøyd med at styret i Avinor nå har fattet vedtak om utbygging av ny lufthavn i Bodø. Flyttingen av lufthavna vil gi muligheter for en svært positiv byutvikling, som også vil styrke den regionale utviklingen. Dette er en etterlengtet dag for Bodø kommune og hele Nordland, og jeg gleder meg på deres vegne over denne litt tidlige julegaven, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding fra regjeringen.

Første spadetak i 2024

Vedtaket Avinor har gjort onsdag betyr at Bodø etter planen får en helt ny og moderne lufthavn i 2029. Første spadetak blir i 2024. Kostnadsrammen er 7,2 milliarder 2022-kroner, der Avinor skal bidra med 2,6 milliarder, mens resten skal finansieres av staten og lokale midler.

- Med dette vedtaket er prosjektet endelig ordentlig i gang. Bodø har jobbet hardt for å få dette på plass, sammen med Avinor og Forsvaret. Det står det respekt av, og jeg ønsker partene lykke til videre i det jeg er helt sikker på blir et bra samarbeid også framover, sier samferdselsministeren videre i pressemeldingen.