Møtet ble innledet av Gunn Strand Hutchinson, leder av råd for personer med funksjonsnedsettelse. Hutchinson informerte om status for arbeidet med CRPD i Bodø kommune.

Handlingsplan er på vei

– Bystyret har bestilt en handlingsplan for CRPD i Bodø kommune. Handlingsplanen er under arbeid og skal legges frem for bystyret denne våren, forteller Hutchinson.

Også i 2019 arrangerte råd for personer med funksjonsnedsettelse en temadag om FN-konvensjonen.

– Rådet har stått på for å sette arbeidet med CRPD på dagsorden i Bodø kommune. Nå er vi glade for å se at resultatene tar form, ved at vi snart kan få en handlingsplan for kommunen, sier hun.

Godt faglig program

Eli Knøsen, fagdirektør i likestillings- og diskrimineringsombudet, deltok på møtet torsdag kveld. Der ga Knøsen forsamlingen en innføring i CRPD og på hvilke måter kommunen plikter å følge opp konvensjonen.

Neste innlegg ble holdt av leder for byutvikling i Bodø kommune, Kristin Stavnes Jordbru. Hun kunne fortelle om hvordan Bodø kommune arbeider for å sikre rettighetene for personer med funksjonsnedsettelser.

– Avslutningsvis hadde vi en åpen runde for spørsmål og dialog, noe som ble tatt godt imot av de fremmøtte, forteller Hutchinson.

Tre damer som sitter og smiler til kamera.

De tre innlederne på møtet. Fra venstre: Gunn Strand Hutchinson, Eli Knøsen og Kristin Stavnes Jordbru. Foto: Andreas Tymi.

Bredt engasjement

Over femti mennesker hadde funnet veien til folkeforum på rådhuset denne kvelden. Blant de som møtte opp var politikere, ansatte i kommunen og andre interesserte innbyggere.

– På vegne av råd for personer med funksjonsnedsettelse vil jeg takke alle fremmøtte for gode tilbakemeldinger og engasjement, avslutter Hutchinson.