- Jeg ba straks Ernst & Young, som mottar varslingssaker for Bodø kommune, om en vurdering om dette var å betrakte som et varsel. Vi har i dag fått bekreftelse på at dette er et varsel, ifølge Ernst & Young, og saken blir behandlet etter kommunens vedtatte varslingsrutiner, sier kommunedirektør Kjell Hugvik i Bodø kommune.

- I denne saken har jeg bedt Ernst & Young om å gjennomføre undersøkelsen, i henhold til den avtalen vi har inngått med selskapet, sier Hugvik.

Beklager meningsutvekslingen
Kommunedirektøren har hatt et møte med de fire ansatte som deltok i meningsutvekslingen i sosiale medier under en privat sammenkomst.

De fire ansatte har bedt kommunedirektøren formidle følgende:

- De beklager på det sterkeste at de deltok i den aktuelle meningsutvekslingen på Facebook. Dette skulle ikke ha skjedd og de er veldig lei seg for det inntrufne. De har heller aldri ment å uttale seg på vegne av HR-kontoret og Bodø kommune i denne meningsutvekslingen.

Venter på konklusjon
Nå er saken til behandling hos Ernst & Young.

- Jeg har bedt om at saken håndteres så raskt som mulig. Det vil ikke være riktig å kommentere denne saken ytterligere før en konklusjon foreligger fra Ernst & Young. Samtidig vil jeg understreke mine tidligere uttalelser om at det som framkom i den aktuelle meningsutvekslingen ikke representerer Bodø kommunes syn i saken, sier Kjell Hugvik.