- Vi har fått tilbakemeldinger fra kommunens skjenkekontrollører om at det er utfordrende å opprettholde de nødvendige kravene for smittevern i taxikøen i Bodø sentrum når folk skal hjem fra byen, og da først og fremst natt til lørdager og søndager.

Det sier helseleder i Bodø kommune Stian Wik Rasmussen.

Han sier videre at dette er spesielt utfordrende når det er nedbør og folk trekker sammen under tak.

- Det er én-meters-regelen som viser seg å være vanskelig å opprettholde i takt med alkoholinntak utover kvelden og natta, og når folk skal hjem fra byen på samme tidspunkt ser vi at dette er svært utfordrende, sier Rasmussen.

Under tak
Helselederen og smittevernoverlege Kai Brynjar Hagen har derfor vært i dialog med leder Jonny Sandmo og nestleder Lars Lundquist i Bodø taxi for å finne en løsning på utfordringene knyttet til at folk står for tett i taxikøen i Bodø sentrum.

- Vi åpner nå en taxiholdeplass ved Sentrumsterminalen, ved Tollboden og hurtigbåtkaia, og dette håper vi vil kunne minke trykket på taxiholdeplassen ved Hundholmen plass, sier Jonny Sandmo.

Han påpeker at dette også er plass som er et knutepunkt for reisende både med hurtigbåt og buss, og at folk også vil få stå under tak å vente på taxi på den nye holdeplassen.

- Bruk begge holdeplassene
Den nye taxiholdeplassen ved Sentrumsterminalen vil være i bruk fra og med fredag 24. juli.

- Fra før er det merket parkering for taxi, men det vil komme skilting som viser at dette er en taxiholdeplass. Det vil også bli merket opp for én meters avstand, sier Lars Lundquist.

- Nå vil vi oppfordre folk til å bruke begge disse taxiholdeplassene i sentrum, for å unngå trengsel og overholde én-meters-regelen. Vi minner også om at alle taxi-passasjerer skal sitte i baksetet, sier Jonny Sandmo.

Smittevern
Helseleder Stian Wik Rasmussen er svært godt fornøyd med det gode samarbeidet med Bodø taxi, og håper dette tiltaket vil gjøre en forskjell.

- Selv om det har vært registrert lite korona-smitte i Bodø, er det ferietid og mange som er på reise. Det er viktig å opprettholde et godt smittevern, og vi ber folk om å vise hensyn og opprettholde én meters avstand også på byen i og taxikøen, sier Stian Wik Rasmussen.