- For barn og unge er sommeren kanskje den fineste tiden, og mange gleder seg til sommerferien. I år vet vi at sommeren blir annerledes på grunn av koronasituasjonen. Samtidig ønsker vi at barn og unge i Bodø skal ha en innholdsrik sommer og skape minner for livet, sier ordfører Ida Pinnerød og fortsetter:

- Vi vet at idrett, kultur og frivillighet er i en krevende situasjon, og at det er risiko for større frafall for aktivitet. Denne tilskuddsordningen er et bidrag til at flere skal få være med på ulike aktiviteter i sommer.

2,5 millioner kroner
Det var i siste bystyremøtet før sommeren at tilskuddsordningen «Aktiv og artig sommer for barn og unge i Bodø» ble vedtatt.

Det er satt av 2,5 millioner kroner til tilskuddsordningen.

- Vi har hatt krisepakker for næringslivet og samfunnslivet i forbindelse med koronakrisen. Dette er vår aktiv og artig sommerpakke til barn og unge i Bodø, sier Ida Pinnerød.

Om ordningen
Den nye tilskuddsordningen er etablert for å bidra til at flere barn og unge i Bodø kommune får muligheten til å delta på organiserte aktiviteter sommeren 2020.

Aktivitetstilbudene kan være både utendørs og innendørs; idrett, kultur, musikk, kunst, teater, dans, sirkus, friluftsliv fra hav til fjelltopp, eller andre formål som er beregnet og tilrettelagt for barn og unge opp til 20 år.

Tilbudet skal være åpent for alle, uavhengig av om de er medlem eller ikke.

Både offentlige og private kan søke om midler fra tilskuddsordningen, og søker må ha organisasjonsnummer.

Mer informasjon om tilskuddsordningen «Aktiv og artig sommer for barn og unge i Bodø», og informasjon om hvem som kan søke og hvordan man søker finner du på Bodø kommunes nettside her: https://bodo.kommune.no/aktiv-og-artig-sommer/