– Vi ønsker å sette søkelys på hvordan helsepersonell kan sikre og forebygge uønskede hendelser i pasientforløpene. Vårt mål med pasientsikkerhetsdagene er å gi faglig påfyll og å motivere de som har ansvaret for pasienter og brukere, sier leder for kvalitet og utviklingskontoret Elsa Kommedahl.

Hun er stolt over kvaliteten på det faglige innholdet som er bygd opp i tett samarbeid med representanter fra hele helse- og omsorgsavdelingens fagmiljø.

Faglig trygghet

Kommedahl påpeker viktigheten av å være sammen denne fagdagen; høste erfaringer fra andre - og gi av oss selv.

– I kommunen har vi stor kompetanse på flere felt, noe som gir oss mulighet til å benytte egne folk som foredragsholdere, sier Elsa Kommedahl og legger til:

– Å styrke kompetansen og den faglige trygghet det gir for våre ansatte i arbeidsdagen, er vår førsteprioritet.  En sånn prioritering kan bidra til å gjøre oss til en attraktiv arbeidsgiver, gjennom å gi noe tilbake til de ansatte.

Alle skal med

Bodø kommune gjentar med dette suksessen fra i fjor, og arrangerer Pasientsikkerhetsdagene for ansatte i helse- og omsorgsavdelingen.

For å nå alle som jobber til ulike tider i turnus, går det samme programmet over tre dager og vil samlet ha cirka 1000 påmeldte.

I år er arrangementet flyttet til Stormen konserthus, lille sal.

«Medfølelsens pris»

I tillegg til selve fagdagene, vil det den 1. november arrangeres et kveldsseminar med psykologspesialist og forfatter Per Isdahl, med tittel «Medfølelsens pris».

Dette skal være en kilde til refleksjon, ny kunnskap og motivasjon til avdelingenes ansatte og ledere.

Pasientsikkerhetsdagene 2023:

Tid: 31.oktober, 1.november og 2.november