Ofte stilte spørsmål
Spørsmål vi ofte får i forbindelse med søknad om helse- og omsorgstjenester
Nei, det er ikke nødvendig. Når en person blir innlagt i sykehus og sykehuset anser at det vil bli behov for tjenester ved utreise, skal de sende kommunen melding om dette i pasientjournalsystemet. Vi er deretter i løpende dialog elektronisk. Når pasienten er utskrivningsklar skal sykehuset beskrive helsetilstand og funksjonsnivå, slik at Tildelingskontoret kan vurdere nivå og omfang av tjenestene ved utreise. Hvis du har spørsmål eller ønsker mer informasjon, ta kontakt med avdelingen på sykehuset. Korttidsavdelingen og Tildelingskontoret er i løpende dialog under oppholdet og hjelpebehovet blir vurdert før utreise. Du trenger ikke ta kontakt med Tildelingskontoret selv. Når pasienten er utskrivningsklar skal institusjonen der du er innlagt beskrive helsetilstand og funksjonsnivå, slik at Tildelingskontoret kan vurdere nivå og omfang av tjenestene ved utreise. Hvis du har spørsmål eller ønsker mer informasjon, ta kontakt med avdelingen der du er innlagt. Det gjelder både fra sykehus og fra korttidsopphold. Send oss en henvendelse i vår meldingsportal. Vi svarer så raskt vi kan. All pasientrelatert kommunikasjon skal gå gjennom PLO. Dette for å sikre at vi får nødvendig informasjon. Hvis du må ha kontakt, ring nummer forbeholdt samarbeidspartnere. Ta kontakt med Tildelingskontoret i vår meldingsportalen. Husk å skrive navn og fødselsdato på den det gjelder. Vi svarer så raskt vi kan.Jeg er pasient eller pårørende til en person som er innlagt i sykehus. Må jeg kontakte Tildelingskontoret?
Jeg skal skrives ut fra korttidsopphold/KAD - hvordan vet jeg at jeg får den hjelpen jeg trenger når jeg kommer hjem?
Jeg er uenig i vurdering om utskrivelse...
Jeg ringer fra xxx kommune og vil ha kontakt med Tildelingskontoret
Jeg er lege/helsepersonell fra sykehuset (somatikk og psykiatri) og trenger å snakke med saksbehandler. Kan du sette meg over?
Jeg trenger kontakt med saksbehandler - hvem er det?
Bystyret har vedtatt at det skal betales månedsleie for trygghetsalarm fra 1.1.2024. Unntaket er når døralarm tilknyttet trygghetsalarm monteres. Dette kan være aktuelt til personer som er desorientert for tid på døgnet, har kognitiv svikt, har vanskelig for å orientere seg i omgivelser utenfor hjemmet og går ut sen kveld/natt. Da defineres alarmen som helsehjelp og er gratis. For å kunne få trygghetsalarm må du søke om det. Har du signert og levert bruksavtalen? Sammen med vedtaket fikk du to eksemplarer av bruksavtalen. Den ene må signeres og leveres til Hjemmetjenesten. Adressen til hjemmetjenesten står i vedtaket. Har hjemmetjenesten fått nøkler? Nøkkel til boligen din må leveres til hjemmetjenesten sammen med signert bruksavtale. Når du har levert bruksavtale og nøkler bestilles montering av trygghetsalarm. Montør tar kontakt for å avtale tidspunkt. Søknad om kommunal bolig sendes på eget søknadskjema til Boligkontoret. Du finner skjemaet og informasjon på https://bodo.kommune.no/kommunal-bolig/ Har du flere spørsmål om bolig må du kontakte Boligkontoret. Det er flere kriterier for tildeling av kommunal bolig. Disse finner du på https://bodo.kommune.no/kommunal-bolig/vis-skjul-artikler-kommunale-boliger/kriterier-vilkar-for-kommunal-bolig Har du flere spørsmål om bolig må du kontakte Boligkontoret. Er du bostedsløs eller står i fare for å miste boligen, er det NAV som har ansvar for midlertidig boligtilbud. Du finner kontaktinfo til NAV Bodø på https://www.nav.no/kontor/nav-bodo I Bodø kommune finnes det ulike bofellesskap/bokollektiv med heldøgns bemanning for ulike brukergrupper. Det er egne kriterier for denne type boliger. Felles for de som får tilbud er et behov for omfattende bistand. Det er Tildelingskontoret i samarbeid med tjenesten(e) som prioriterer til disse boligtypene. Det samme søknadskjemaet til Boligkontoret benyttes til alle boligtypene. I utgangspunktet skal alle endringer i behov for tjenester meldes av tjenesten til Tildelingskontoret med begrunnelse for endringen. Ta kontakt med tjenesten, enten den som er hjemme hos deg eller avdelingsleder ved spørsmål. Ved endring i din helsetilstand, nylig oppstått sykdom eller skade, må du ta kontakt med din fastlege. Oppfattes det så alvorlig at det ikke kan vente til fastlegen din har åpent må du ta kontakt med legevakta 116117. Du vil da få et oppmøtetidspunkt utfra hvor alvorlig henvendelsen er. Hvis det er behov for øyeblikkelig hjelp, skal du fortsatt ringe 113. Se mer informasjon på legevakta sin egen informasjonsnettside. I utgangspunktet gis det ikke midlertidig hjelp i hjemmet. Har du behov for hjelp til å ta på/av støttestrømper må du først forsøke strømpepåtrekker. Denne kan du få kjøpt på apotek eller hos hjelpemiddelteamet. Hjelp til dusj gis ikke ved midlertidig behov, for eksempel ved brudd i fot/arm og du ellers klarer å ivareta daglig hygiene. Behov for hjelp til for eksempel sårbehandling, blodprøvetaking, injeksjoner og blodtrykk skal følges opp av fastlege. Hovedregelen er at du tar hånd om dine medisiner selv. Dersom du kan benytte deg av multidose direkte fra apotek vil du ikke få bistand til administrering av medikamenter. Før du søker Omsorgsstønad, må du søke Hjelpestønad fra NAV. Hvis du har særlig tyngende omsorgsoppgaver og utfører oppgaver som ellers hadde vært utført av kommunen, kan du søke omsorgsstønad. Er det allerede innvilget omsorgsstønad, må du selv huske å søke videreføring før vedtaket går ut. Ta kontakt med Miljøtjenesten på 97175063. Ledsagerbevis er et kort til deg som på grunn av nedsatt funksjonsevne trenger ledsager for å delta i samfunnet. Tilrettelagt transport (TT) er et tilbud til funksjonshemmede i Nordland for å bli mer mobile, og i stand til å delta i aktiviteter i nærmiljøet på linje med den øvrige befolkning. - Det er ingen som har tatt kontakt med meg. Kan jeg få snakke med noen som har med dette å gjøre? Det er Seniorhelse i Rehabiliteringstjenesten som tilbyr hjemmebesøk det året man fyller 80. Ta kontakt på 75 55 43 00. Når er trygghetsalarm gratis?
Hvordan kan jeg få trygghetsalarm?
Jeg har fått innvilget trygghetsalarm - når får jeg den?
Hvordan søke kommunal bolig? Hvem kan søke?
Hva er kriteriene for tildeling av kommunal bolig?
Jeg er uten/står i fare for å bli bostedsløs
Hva er heldøgns omsorgsbolig/bemannet bolig?
Endring i behov for hjemmetjeneste
Akutt endring i helsetilstand
Midlertidig behov for tjenester
Multidose er en ordning der du får pakket medisinene dine i enkeltdoser. Ta kontakt med apoteket ditt for mer informasjon.
Hjelp til rengjøring gis ikke ved midlertidig behov under 4 måneder.Omsorgsstønad - hjelpestønad - hvor søker man?
Har fått vedtak om fritidskontakt, men har ikke hørt noe. Hva gjør jeg?
Ledsagerbevis
TT-kort
Parkeringstillatelse for forflytningshemmede
Det sies at det kommer noen fra Tildelingskontoret når man har fylt 80 år
Det kan være flere grunner til dette, for eksempel saksmengde, ferieavvikling m.m. I saker der vi ikke har fått fullstendige opplysninger, kan saksbehandlingstiden bli lenger enn vi først har oppgitt. Har du spørsmål om oppstart av tjenester du har fått innvilget, kontakt den aktuelle tjenesten. Kommunen har plikt til å behandle søknaden så snart som mulig. Dersom saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig svar om årsaken til dette, med opplysninger om når du kan forvente svar, jf. forvaltningslovens bestemmelser om saksbehandling. Du kan klage på et vedtak innen 4 uker fra du mottok vedtaket. I klagen må du beskrive hva du ønsker endret i vedtaket og begrunne dette. En klage skal være skriftlig og undertegnet av pasienten eller brukeren, eller den som representerer pasienten eller brukeren. Klagen kan sendes digitalt til kommunen via sikker innsending. Vi ber om at klager ikke sendes på e-post grunnet personvernhensyn. Kommunen kan gi deg veiledning, og også hjelpe deg å formulere en klage. Klageinstans er Statsforvalteren. Før klagen sendes dit, skal den sendes Tildelingskontoret for vurdering om det er grunn til å endre vedtaket. Hvis vedtaket opprettholdes, vil saken bli oversendt Statsforvalteren. Det er i utgangspunktet pasienten eller brukeren selv som må søke om helse- og omsorgstjenester fra kommunen. Helse og omsorgstjenester er i utgangspunktet et frivillig tilbud fra kommunen som personen må samtykke til. Du kan søke på vegne av andre hvis de har gitt deg skriftlig fullmakt til det. I tillegg kan den eller de som har foreldreansvar for barn under 16 år, verge eller advokat søke. Dersom du har fullmakt til å søke på vegne av den søknaden gjelder må du legge ved en skriftlig og signert fullmakt. Av fullmakten skal det klart fremgå hva fullmakten omfatter. I tillegg må det fremlegges gyldig ID fra den som gir fullmakten. Hva koster hjelp i hjemmet? Hva koster et langtidsopphold i sykehjem? Korttidsopphold? Hva koster middag, transport, dagplass og så videre. Hvert år sendes det ut betalingsvedtak for praktisk bistand som forteller hva du må betale for tjenesten basert på din inntekt. Har du spørsmål om faktura ta kontakt med regnskapsenheten tlf 75 55 50 00. Hvorfor har jeg ikke fått svar på søknaden innen fristen?
Jeg har fått innvilget søknaden, når starter tjenesten opp?
Når kan jeg forvente svar på søknaden
Jeg ønsker å klage på vedtak, hva gjør jeg?
Jeg ønsker å søke hjelp på vegne av andre, hva gjør jeg?
Hva koster helse- og omsorgstjenester? Betalingssatser / egenandel
Har du spørsmål om faktura for helse- og omsorgstjenester?