Vi vil se på tiltak for å hjelpe deg med å klare deg selv så lenge som mulig. Vi vil ikke gjøre oppgaver du eller noen i hjemmet ditt kan gjøre selv. Dette kan bety rehabiliterende tiltak, hjelpemidler og bruk av velferdsteknologi.
Vi kan tilby rehabilitering der det passer. Dette kan være trening, opplæring, veiledning, og å gjøre hjemmet ditt lettere å leve i.
Noen eksempler på hjelpemidler er robotstøvsuger, en lett støvsuger, mopper, fordele rengjøring over flere dager, unngå for mye møbler og tunge tepper, egen konto for handling, og levering av middag.
Kriteriene skal sikre at du som trenger hjelp får det på bakgrunn av en individuell vurdering av behov.
Hva kan du søke om å få hjelp til?
- renhold
- oppvask
- vask av klær
- sengetøyskift
- tilberede frokost, kvelds og varme ferdigmiddager
- bære ut søppel
- bestille husholdningsvarer ved bruk av konto i butikk
Renhold kan være vask av gulv, støvsuging, tørke støv og skifte sengetøy. Dette gjelder rom som du bruker daglig. Utføres normalt hver 4. uke.
Hjelp til rengjøring gis ikke ved midlertidig behov under 4 måneder.
Trenger du hjelp med medisiner, behandling, hjelp til stell og personlig hygiene, eller lignende hjemme, får du hjelp av hjemmesykepleien.
Slik vurderer vi søknaden
Når du søker om praktisk bistand, vil en saksbehandler fra Tildelingskontoret komme hjem til deg for å gjøre en vurdering av dine ressurser og ditt behov hjelp.
Det er viktig at du fortsetter å gjøre det du klarer å gjøre selv, derfor ber vi deg tenke over:
- Hva du kan gjøre selv.
- Om noen andre kan hjelpe deg.
- Om private tjenester passer bedre for deg.
- Om helsen din blir verre uten hjelp.
- Før hjelpen starter sjekker vi ditt hjem. Vi ser på huset, møbler, kjæledyr, om det er røyk eller andre ting som kan påvirke hjelpen.
Vilkår
For å kunne utføre tjenesten kreves det at nødvendig utstyr, som støvsuger, moppesett, kluter og vaskemidler, er tilgjengelig.
Hvis boligen viser tegn til manglende renhold over lengre tid, kan det være nødvendig med en grundig rengjøring på brukers bekostning før tjenesten kan starte.
Slik søker du
Søk helse- og omsorgstjenester
Du må logge inn via ID-porten. Hvis du ikke kan gjøre dette selv, kan pårørende eller verge søke for deg.
Skal du søke tjenester på vegne av en annen person anbefaler vi at du ordner med fullmakt før du starter utfylling av søknadsskjema.
Fullmaktsskjema (PDF, 86 kB)
Hva koster det?
Pris på tjenesten: kr 546,-
Stortinget har fastsatt maksimal egenandel per måned for praktisk bistand for dem med inntekt under 2 G til kr 230,-.
Det er husstandens felles nettoinntekt før særfradrag i henhold til skattelisten 2022 og det er grunnbeløpet fastsatt 1.5.2023, kr 118.620,- som legges til grunn ved fastsettelse av egenandel.
Når praktisk bistand ytes til ektepar/samboere hvor begge har tildelt tjeneste, skal betaling begrenses ved at timer sees samlet.
Ofte stilte spørsmål om praktisk bistand/hjemmehjelp
Om du får tildelt tjenester, vil du få hjelp fra den sonen som er i det området hvor du bor.
Hjemmetjenesten består av sykepleiere, vernepleiere og helsefagarbeidere. Vi gir også opplæring til lærlinger, elever og studenter i helsefag. Våre ansatte representerer et mangfold av etnisk bakgrunn, kjønn og erfaring.
Vi bruker blått arbeidstøy og svarte fleecejakker med Bodø kommunes logo. Om vinteren bruker vi gule selvlysende jakker. Alle ansatte har identitetskort fra Bodø kommune. Vikarer fra eksterne byråer har samme type klær som våre faste ansatte.
Hjemmetjenesten følger felles kvalitetsmål og jobber for å gi alle brukere like gode tjenester.
Hjemmetjenestens ansatte jobber på ulike tider av døgnet, inkludert dag, kveld og helg. Derfor kan det variere hvem som kommer hjem til deg. Vi gjør vårt beste for at du møter så få forskjellige personer som mulig. Likevel, hvis du trenger mange besøk eller spesialisert hjelp, kan det være flere ulike ansatte som hjelper deg.
Hvis du ikke kan åpne ytterdøren for å motta tjenester, vil Bodø kommune sette opp en elektronisk lås (eLås) på døren din. Dette lar ansatte i tjenesten bruke en smarttelefon for å låse opp døren. Hvem som låser opp og når det skjer blir lagret.
Å sette opp låsen skader ikke døren, og du skal fortsatt bruke din vanlige nøkkel. Den nye låsen vises ikke utenfra, og kun helsepersonell kan bruke den.
Er dette gratis?
Ja, det koster ingenting for deg.
Kontakt
Om du har spørsmål eller ønsker kontakt med oss, kan du bruke Tildelingskontorets digitale meldingstjeneste.