Del 2: Særskilte regler for bystyret, formannskapet og bystyrets utvalg

1 Reglement for Bodø bystyre

§ 1-1 Bystyrets formål og virkeområde

Bystyret er kommunens øverste organ. Bystyret skal gjennom sitt virke bidra til:

  • Et funksjonsdyktig folkestyre
  • En helhetlig politisk styring
  • En rasjonell og effektiv forvaltning
  • Den enkeltes rettssikkerhet
  • En bærekraftig utvikling


Bystyret har det øverste tilsyn med kommunens forvaltning. Tilsynsplikten omfatter alle sider ved kommunens
virksomhet. Bystyret skal påse at virksomheten drives i samsvar med gjeldende bestemmelser i lover og
forskrifter, kommunale reglementer og bystyrets vedtak.

Bystyret treffer vedtak på vegne av kommunen så langt ikke annet følger av lov eller delegeringsvedtak. Delegering av vedtaksmyndighet og innstillingsrett fremgår av Bodø kommunes delegeringsreglement.

Reglementet tas opp til revidering i løpet av bystyrets første virkeår etter konstituering, og ellers dersom dette er
påkrevd.

§ 1-2 Bystyrets sammensetning

Bodø bystyre har 39 medlemmer.

Medlemmer til formannskap og utvalg velges i bystyrets konstituerende møte. Bystyret kan beslutte å gi utvalgene avgjørelsesmyndighet på enkelte områder i henhold til kommunelovens bestemmelser. Dette vedtas gjennom delegeringsreglementet.

Bystyret velger leder og nestleder til utvalgene. Leder og nestleder varierer i ett og samme utvalg mellom posisjon og opposisjon. Leder av kontrollutvalget velges fra opposisjonen.

§ 1-3 Forberedelse av saker for bystyret

Ordføreren setter opp sakslisten og innkaller til bystyrets møter.

I hver sak som legges fram for bystyret skal det være gitt innstilling fra den myndighet som bringer saken inn for det. Den skal gi forslag til vedtak, dette kreves dog ikke når saken gjelder valg eller ansettelse.

§ 1-4 Åpning av møtet - møteledelse

Ordføreren eller varaordføreren leder møtet. Hvis begge har forfall velger bystyret med alminnelig flertall en setteordfører og settevaraordfører blant medlemmene. Dersom møtet ved ordførers forfall ledes av varaordføreren, velges en settevaraordfører. Dersom varaordføreren har forfall, velges en settevaraordfører. 

Ved møtestart behandles forfall, permisjoner og habilitetsspørsmål. Deretter foretas navneopprop. Er det minste lovlige antall medlemmer i henhold til kommunelovens bestemmelser tilstede, erklærer møtelederen møtet satt. 

Fra møtet er satt til møtet er hevet kan ikke noen av forsamlingens medlemmer forlate møtet uten innvilget permisjon fra bystyret. Medlemmer og varamedlemmer som møter etter oppropet, melder seg til møtelederen før de tiltrer møtet.

Ordfører gir en kort orientering om aktuelle forhold og politiske saker i begynnelsen av møtet. Det gis anledning til korte, avklarende spørsmål knyttet til orienteringen, dog uten påfølgende debatt.

§ 1-5 Saksbehandling og taletid

Ordinær taletid er 3 minutter, deretter 2 minutter ved neste innlegg. Ved behandling av årsbudsjett og økonomiplan har hver partigruppe til fordeling 5 minutter, i tillegg til 2 minutter pr. bystyrerepresentant. Mindre partier (1-3 repr) som legger frem helhetlige budsjettforslag, får en tilleggstid på 3 minutter.

Taletid på innlegg til utsettelsesdebatt og til dagsorden er 1 minutt.

Før ordskiftet i en sak er begynt og mens ordskiftet pågår, kan bystyret med alminnelig flertall vedta at taletiden skal begrenses eller økes. Finner bystyret at en sak er drøftet ferdig, kan det med 2/3 flertall vedta å avslutte ordskiftet om saken.

Møteleder kan tillate replikkordskifte. Replikkordskifte kan skje etter første innlegg fra de ulike partiene i de saker slik taletid besluttes. For replikker og svar er taletiden begrenset til ett minutt. Replikkordskiftet bør normalt ikke overstige ti minutter totalt. I et replikkordskifte kan kun taler få ordet mer enn en gang. Møteleder kan gi taler
anledning til et kort avsluttende innlegg.

§ 1-6 Orden i salen

Møtelederen skal sørge for å opprettholde god orden i møtesalen, og således se til at talerne ikke avbrytes eller forstyrres fra noen kant.

Hvis tilhørerne ved meningsytring eller på en eller annen måte forstyrrer forhandlingene eller for øvrig opptrer på en måte som strider mot god orden, kan møtelederen la tilhørerplassene ryddes eller vise vedkommende tilhører
ut.

Det er ikke anledning for tilhørere å anbringe tegninger, plakater eller lignende i bystyresalen under møtene, med mindre møtelederen eller bystyret samtykker.

§ 1-7 Interpellasjoner

Ethvert møtende medlem av bystyret kan rette forespørsler til ordfører, også om saker som ikke står på sakslisten, jfr kommunelovens § 11-2. Interpellasjoner og spørsmål behandles etter at ordinære saker er ferdigbehandlet i møtet.

Interpellasjoner

  1. Interpellasjon er en grunngitt forespørsel til ordfører som gjelder et prinsipielt spørsmål innenfor bystyrets virkeområde man ønsker debattert. Interpellasjoner skal ikke inneholde forslag til vedtak, uttalelse eller annen avgjørelse som krever realitetsvotering. Dersom det likevel fremsettes forslag til vedtak kan dette vedtas oversendt kommunedirektøren dersom minst 1/3 av medlemmene stemmer for dette. Kommunedirektøren skal i neste møte fremme sak med begrunnelse og innstilling til bystyret på om saken bør utredes eller ikke.
  2. Interpellasjoner kan fremmes av bystyrets faste medlemmer og rettes til ordføreren. Slik interpellasjon må sendes politisk sekretariat skriftlig innen kl 12.00 14 dager før møtet inklusive møtedagen. Dersom interpellanten har gyldig forfall kan interpellasjonen fremmes av en annen fra samme partigruppe, eller trekkes.
  3. Interpellasjoner tas med på sakslisten til bystyrets møte, og behandles i den rekkefølge de er innkommet til politisk sekretariat.
  4. Det settes av inntil en time til behandling av interpellasjoner. Interpellasjoner som ikke er behandlet innenfor tidsrammen utsettes til neste bystyremøte dersom interpellanten ønsker dette.
  5. Interpellanten gis inntil 5 minutter for å redegjøre for interpellasjonen.
  6. Blir det ordskifte skal som regel ingen taler ha ordet mer enn en gang, her unntas ordføreren, kommunedirektøren og interpellanten. Taletiden utenom som nevnt i pkt e) er 2 minutter.


§ 1-8 Andre forespørsler

Ethvert medlem av bystyret kan stille skriftlig spørsmål til ordføreren om saker som ikke er nevnt i innkallingen. Slike spørsmål skal være meddelt politisk sekretariat skriftlig innen kl 12.00 2 dager før møtet inklusive møtedagen.

Bystyrerepresentantene gis også anledning til å stille korte og konkrete spørsmål om aktuelle saker ved slutten av møtet. Ordføreren kan overlate til kommunedirektøren å svare på spørsmål som går på dennes ansvarsområde. Spørsmål som fremmes direkte i møte, kan ikke forlanges besvart i samme møte.

Foruten spørsmålet og ordførerens eller kommunedirektørens svar begrenses ordskiftet til forespørsler som nevnt til spørsmål fra spørsmålsstilleren og svar fra ordføreren eller kommunedirektøren. Det gis ikke anledning til debatt.

§ 1-9 Uttalelser

Forslag til uttalelser skal fremmes i forbindelse med godkjenning og innkalling av saksliste, og behandles til slutt i møtet etter at ordinær saksliste er ferdig behandlet. En uttalelse er å anse som en ny sak etter kommuneloven § 11-3, og skal tas til behandling dersom 1/3 av medlemmene krever det.

§ 1-10 Taletid for andre enn bystyrets medlemmer

Ved starten av hvert bystyremøte gis kommunedirektøren anledning til å orientere om viktige saker som vil bli behandlet i bystyret, eller som er av betydning for bystyrets virksomhet.

De kommunale rådene og kommunedelsutvalgene gis inntil 10 minutter taletid hver ved oppstart av møtet. Dersom taletid ønskes benyttet skal dette meddeles politisk sekretariat senest 2 dager før møtet.

Bystyret bestemmer om andre kan delta i møtet med talerett. Slik talerett skal i så fall foregå adskilt fra det politiske ordskiftet.

§ 1-11 Åpen halvtime

Før bystyrets møter settes, kan kommunens innbyggere og organisasjoner få anledning til å komme med spørsmål direkte til bystyret, gi til kjenne synspunkter på aktuelle saker eller ta opp saker som de mener er viktig å sette søkelys på. Det settes av 30 minutter til åpen halvtime.

§ 1-12 Status/framdrift i saker som er vedtatt i bystyret.

Bystyret skal hvert halvår få en oversikt overstatus og fremdrift i saker som er vedtatt i bystyret.

§ 1-13 Lovlighetskontroll

Tre eller flere av bystyrets representanter kan sammen bringe en avgjørelse truffet av folkevalgte organ eller den kommunale organisasjon inn for departementet til lovlighetskontroll, jf kommunelovens § 27-1.