Flertallet i bystyret foreslår løsninger på økonomisk krise og barnehage/skole

Les budsjettforslagene fra de politiske partiene.

På en pressekonferanse 12. november foreslo de politiske styringspartiene i Bodø kommune løsninger på den økonomiske krisen og for barnehager og skoler i kommunen.

Styringspartiene Høyre, Venstre og Frp, som utgjør flertall i Bodø bystyre, har åtte tiltak som skal bidra til å løse kommunens økonomiske krise. Også tiltak innen barnehager og skoler foreslås. Teksten som følger er notatet fra den politiske posisjonen.

Ansvarlig handlekraft – tiltaksplan for bedre økonomi og utvikling

Styringspartiene Høyre, Venstre og Fremskrittspartiet har styrt Bodø i litt over ett år. I styringspartienes overordnede politiske styringsplattform Havet er det til sammen 47 tiltak. Det første året er 16 tiltak gjennomført, 20 er under arbeid og 4 tiltak er ikke iverksatt.

Styringspartiene gikk til valg på å forbedre kommunens økonomi, og fikk stor tillit fra Bodøs velgere med et historisk sterkt flertall i Bodø Bystyre. Styringspartiene har på bakgrunn av kommunens svært dårlige økonomi vedtatt betydelige nødvendige økonomiske innstramminger. 

Bodø kommune er trolig en av kommunene i Norge som er kommet lengst med å gjennomføre konkrete tiltak for å forbedre egen økonomi, samtidig som vi har innført bunnfradrag på eiendomsskatt, skjermet eldreomsorgen, og økt bevilgning til flere lærere i Bodøskolen. Det er blant annet iverksatt nedbemanning med 200 av kommunens totalt 3300 årsverk, samtidig som kommunens primæroppgaver i all hovedsak er forsøkt skjermet. 

Uten kontroll med og styring av økonomi og budsjett er det vanskelig å drive politikk for å utvikle kommunen videre. Kontroll og styringen skal i siste instans ivaretas av de folkevalgte. Vi er de budsjettansvarlige beslutningstakerne, og kan ikke delegere ansvaret for å gjøre tiltak. Derfor er styringspartienes fremste fokus å få orden på kommunens økonomi. 

Kommunens økonomiske situasjon har forverret seg ytterligere som følge av dramatisk øking av blant annet finanskostnader, vikarkostnader, og kostnader til rettighetsbaserte tjenester. Bodø er i likhet med de fleste andre kommuner rammet av kostnadsvekst utenfor kommunens kontroll kombinert med en statlig underfinansiering av Kommune-Norge. Samtidig er høy gjeld som følge av store investeringer/høy pengebruk et ansvar som må tas lokalt.

Det er behov for at regjeringen og stortingsflertallet styrker kommunenes økonomi, både fordi mange reformer som skal utføres av kommunene ikke er tilstrekkelig finansiert fra Staten, og særlig fordi Stortinget så langt ikke har evnet å ta tilstrekkelig høyde for kombinasjonen kostnadsvekst og inntektssvikt hos kommunene.

Bodø kommune må gjøre nødvendige grep for å sikre bærekraftig drift. Omstilling av tjenestene er helt nødvendig og krever store investeringer og økonomisk handlingsrom.

Vi kan ikke alene kutte oss til bedre økonomi og for brå kutt i kommunens primæroppgaver er ikke aktuelt. Vi må parallelt satse på ny utvikling og forbedring av kommunens inntektsside.

Styringspartiene legger i denne tiltaksplanen frem omfattende strukturelle grep for å forbedre kommunens økonomi, og på den måten legge grunnlag for ny utvikling og vekst.  Tiltakene som foreslås vil ikke alene løse kommunens økonomiske utfordringer. Det må fortsatt satse på tilpasning av kommunens drift. 

Vi må ta beslutninger som bringer kommunen over på rett kurs og retning slik at resultatene kan komme etter hvert.

Tiltakspakke for å frigjøre verdier til nedbetaling av gjeld, sikring av pensjoner, reduserte kostnader og forbedret økonomisk handlefrihet

Kommunedirektøren vil få i oppdrag å utrede hvordan Bodø Kommune kan frigjøre verdier for kr 3 til 5 milliarder ved salg av kommunal eiendom, bygg og andre eiendeler hvor ca. 1/3 skal brukes til å nedbetale kommunal gjeld på skolebygg, konkurransebasseng mm. og ca 2/3 skal avsettes til fond og til egenkapital i Bodø Nye Eiendom AS. Kommunen skal fortsatt forbedre og effektivisere sin drift, ved blant annet å redusere vikarleie og ved reduksjon i sykefraværet gjennom bemanningsoptimalisering og fokus på medvirkning. Uten en realistisk tiltaksplan risikerer vi å miste kontrollen over egne økonomi. Resultatet blir da at staten vil gripe inn, og deretter gjøre det de mener er nødvendige kutt i velferdstjenestene. Det er på ingen måte ønskelig.

Tiltak 1 - Salg av kommunale eiendommer

Kommunedirektøren får i oppdrag å gjennomføre en utredning i løpet av 2025 med mål om å frigjøre anslagsvis 2–5 milliarder ved delsalg av kommunale eiendommer. Dette kan isolert sett gi en betydelig årlig forbedret driftseffekt med anslag på kr 150 til 300 millioner i reduserte årlige kostnader til vedlikehold, renter og avdrag (ikke korrigert for ny leiekostnad).

I utredningen legges til grunn at et delsalg kan skje på følgende måte: 

  1.  Alle kommunens formålsbygg, og eventuelle andre relevante eiendommer som ikke er boliger, kan – separat eller samlet i hensiktsmessige porteføljer - vurderes solgt. Salg kan skje direkte, eller indirekte gjennom selskapsorganisering av de aktuelle eiendommene. Til å stå for både overdragelser, påfølgende kontraktshåndtering, og for oppfyllelse av leietakers forpliktelser, etableres det en egen sammenslutning eller selskap kalt Bodø Kommunale Eiendom. Selskapet ledes av et styre med kommunedirektøren som styreleder.
  2. Vurdere effekten av å organisere relevante kommunale tomter (eksl. Ny By) i eget selskap/ egen sammenslutning. Eventuelt vurdere om dette bør overføres til kommunalt eide AS Industribygg. 

Hva som er mest aktuell sammenslutningsform må vurderes, men enheten skal først kontrolleres 100 % av Bodø kommune. Deretter skal kommunen redusere sin eierandel fra 100 % ned til 51 % på den mest hensiktsmessige måte. Bodø Pensjonskasse (BPK), er en foretrukket aktør, som alene eller sammen med andre pensjonskasser inviteres til å eie de øvrige 49 % av selskapene. 

Det legges frem egen sak om dette, hvor det også foreslås hensiktsmessig organisering av eiendomsdrift og forvaltning. En del av utredningsmaterialet vedr tidligere sak om etablering av Bodø Kommunale Eiendom KF i 2014 er relevant og kan oppdateres til dagens situasjon.

Tiltak 2 - Salg av andre kommunale eiendeler

Kommunedirektøren får i oppdrag å frigjøre inntil 1 milliard ved salg av andre kommunalt eide aksjeposter og eierandeler. Det er blant annet aktuelt å: 

  • Vurdere salg av eiendom eller aksjer i AS Industribygg eller overføre kommunale tomter. 
  • Vurdere helt eller delvis salg av kommunens eierandel i Saltens Gruppen AS. 
  • Vurdere salg av aksjeposter eiet av Bodø Energi. 
  • Eierandel i SKS sees på i generasjonsperspektiv og skal ikke selges. 
  • Ekstern utviklingskapital til Bodø Nye Eiendom AS (BNE) gjennom en emisjon på egnet tidspunkt. for å hente inn ekstern utviklingskapital i selskapet. Konsekvensen er at inntil 29,9% eierandel i selskapet kan innehas av primært industriell utviklingskapital. Bodø Kommune skal minimum eie 50,1% av selskapet, og 20% eierandel er forbeholdt Nordland fylkeskommune). I tillegg kan det vurderes andre måter å tilføre både utviklingskapital og -kompetanse til BNE.

Tiltak 3 - Investeringsstopp i 2025

Det gjennomføres investeringsstopp i 2025 med unntak i helt nødvendige investeringer som gir reduserte fremtidige driftskostnader, eller bidrar til økte inntekter.

Tiltak 4 - Fortsatt omstilling av drift

Bodø kommune må fortsatt arbeide med omstilling av tjenestene for å sikre gode velferdstjenester. Styringspartiene vil:

  • Legge til rette for tilstrekkelig grunnbemanning og mer fleksible arbeidstidsordninger innen helse og omsorg for å få ned vikarbruken, redusere sykefraværet og bli en enda mer attraktiv arbeidsgiver. Det er viktig med et godt og nært samarbeid med arbeidstakerorganisasjonene.
  • Se på muligheten til å i større grad flytte oppgaver til frivillige og private aktører. Aktuelle leverandører inviteres til å gi innspill om hva de kan bidra med. Tilbake skal det tilbys avtaler med varighet som gir rom for stabil bemanning. 
  • Kommunedirektøren legger frem en sak om lønnsomheten i å ha egen maskinpark og maskinførere i Bodø kommune, sammenlignet med å kjøpe disse tjenestene med klimakrav fra privat næringsvirksomhet. 
  • Det vurderes en fase 3 med nedbemanning av ytterligere inntil 30–40 årsverk i administrative stillinger

Tiltak 5 - Nødvendige endringer i barnehage- og skolestruktur

Tiltak 1 gjør det mulig å nedbetale gjeld på skolebygg (ca. 1–1,2 milliarder) og redusere kostnadene til skolelokaler betydelig. Dette kan frigjøre midler til å styrke innholdet i skolen. 

Bodøsamfunnet har stått i tøffe prosesser det siste året og administrasjonen har nå jobbet frem et godt beslutningsgrunnlag.

Bodø skal fortsatt være en attraktiv by - og tiltak for utvikling forventes å gi vekst i årene fremover.

  • Alstad barneskole og Østbyen skole videreføres som kategori C-bygg, med kun nødvendig vedlikehold. 

Den økonomiske innsparingen ved nedleggelse vurderes som for liten, sett i forhold til ulempene dette medfører. 

  • Øvrige 12 tiltak i kommunedirektørens forslag gjennomføres, men det vurderes om Rensåsen barnehage kan utvikles til en større sentral barnehage.

Tiltak 6 - Planlegging av nye sykehjemsplasser

Av frigjort beløp iht. Tiltak 1 settes av 200 millioner kroner i egenkapital til bygging av sykehjemsplasser. 

Gjeldende planer om Helsehus skrinlegges slik de foreligger i dag. I stedet skal det bygges flere typer sykehjemsplasser for ulike typer kort- og langtidsopphold. Dette vil bidra til å forbedre kommunens driftskostnader på helse og omsorg. 

Utgangspunktet skal være sykehjemsløsninger som andre tidligere har bygget, og som har vist seg egnet. Nye sykehjemsplasser og heldøgns omsorgsboliger gjennomføres som OPS-prosjekter (Offentlig Privat Samarbeid). Kommunen skal ha rett til å eie inntil 49%, og konkurransegrunnlag ferdigstilles i løpet av 2025. Det skal også vurderes å tilby privat drift av hele eller deler av tilbudet, særlig der det kan kombineres med privat utbygging. 

Det legges også til rette for bygging av flere seniorleiligheter/omsorgsboliger primært i privat regi, som kan avlaste behovet for sykehjem. 

Det må jobbes nasjonalt for å få endret Husbankens regelverk med svært fordyrende krav om 100 kvm areal pr pasient slik at en får større lokal frihet til å gjennomføre egen løsning.

Tiltak 7 - Boligsosial satsing

Et historisk boligsosialt løft iverksettes gjennom en egen Boligsosial pakke hvor det av frigjorte midler fra Tiltak 1 avsettes kr 100 millioner til egenkapital i et boligsosialt byggefond. 

Kommunedirektøren bes legge frem en egen sak om hva som er den mest hensiktsmessige organiseringen av det boligsosiale arbeidet. Det vurderes om kommunens to boligstiftelser bør oppheves, slik at boligene slås sammen med kommunens øvrige kommunale boliger. Saken må også inneholde vurdering av om kommunes direkte boligsosiale virksomhet bør organiseres i en ny egen virksomhet, og hvilken sammenslutningsform som er best egnet. Bodø Boligsosiale Eiendom, kan være navnet.

Egenkapital på 100 millioner vil kunne utløse husbankfinansiering til en boligsosial utbygging på mellom kr 600til 700 millioner, gjennom ordningen med lån til utleieboliger til vanskeligstilte fra Husbanken. Der gir 15% egenkapital tilgang på 85 % lånekapital. 

Det utlyses konkurranser hvor kommunen stiller til rådighet kommunale tomter til private utbyggere, som gjennom gunstige festeavtaler kan realisere en størst mulig andel av nødvendig boligsosial utbygging. 
Det skal fremskaffes ytterligere 10–15 nye akuttboliger til bostedsløse gjennom nybygg eller så snart som mulig gjennom bruk av eksisterende bygg.

All utleievirksomheten skal baseres på prinsippet om gjengs leie. Det vurderes å innføre en lokal bostøtteordning som finansieres av en andel av årlig leieinntekt. Innretning kan for eksempel være at leietaker ikke skal betale leie utover en fastsatt % av sin inntekt. 

Det er et mål at stadig flere kan gå fra leie til eie av egen bolig.

Tiltak 8 – Se nye muligheter – det grønne skiftet, ny teknologi og fremtiden

Ny by og ny flyplass gir Bodø unike utviklingsmuligheter, og vil gi økte inntekter til kommunen. gjøre det mer attraktivt å etablere seg her. 

Kommunen skal fortsette sin aktive jobb for å være en god vertskommune for forsvaret og for NATO.

Bodø må se mulighetene for nye arbeidsplasser i det grønne skiftet og ny teknologi.

Arbeidet for å nå kommunens klimamål skal være offensivt, innovativt og gi reelle utslippskutt. 

Bodø må sikres tilgang på mer energi, både gjennom mer fornybar energi og fremtidig kjernekraft.

Det er viktig å legge til rette for økt bærekraftig sjømatproduksjon, grønn sjøfart, luftfart og jernbane. 

Bodø skal posisjonere seg for nye grønne næringer, som for eksempel utvikling av lukket sjøbasert havbruk, tang- og tareproduksjon m.m. 

Det skal aktivt søkes eksterne midler for å finansiere klimatiltak og redusere kommunens kostnader.

Ordføreren står foran en mengde mennesker som sitter i en sal - Klikk for stort bildeStort oppmøte på pressekonferansen, hvor den politiske posisjonen offentliggjorde at de vil beholde Østbyen skole og Alstad barneskole, som kommunedirektøren har foreslått nedlagt. Preben Hunstad, Bodø kommune