Hvilket ansvar har leder for at de ansatte skal føle seg trygge på jobb, og at smitteverntiltak opprettholdes? 

Svar: Ledelsen i Bodø kommune har et ansvar for å tilrettelegge for at det skal være trygt å komme på jobb for alle ansatte. Vi tilrettelegger og gjør oppmerksom på de nasjonale og lokale smitteverntiltakene. Hvor vi blant annet sørger for at møter kan avholdes på nett, 2 meter avstand mellom kollegaer holdes på jobb, renholdet er tilstrekkelig, det er nok antibac og vasking av hender kan gjøres enkelt. Samtidig har den enkelte ansatte ansvar for å holde nok avstand, vaske hender ofte og hoste/nyse i albukroken, samt ikke møte på jobb om du er syk. 

 

Hva gjør man om man gruer seg til å gå på jobb, fordi man er redd for å bli smittet selv? 

Vi har forståelse og respekt for en stor usikkerhet forbundet med nåværende og fremtidig smittesituasjon, og den pågående gjenåpningen av samfunnet igjen. Her er noen gode tips fra kommunen til deg som gruer deg litt ekstra til å gå på jobb: 

  • Lytt til fakta fra de faglige rådene og ikke frykt. Bruk pålitelige kilder som Bodø kommune, Folkehelseinstituttet, Helsenorge og Utdanningsdirektoratet. Gjerne se kommunens daglige pressebrief kl 12.00. 

  • I tillegg til samtaler med de som står deg nærmest, ha dialog med leder og kollegaer dersom man har behov og ønsker dette. 

  • Gå på jobb og følg smittevernrådene.