Rutiner og krav til private reguleringsplaner

På denne siden finner du informasjon om hvilke krav som stilles til de ulike delene av planprosessen. Her finner du også maler som skal benyttes og veiledning til hvilke forventninger kommunen har og hvordan planprosessen skal foregå.

 

Innhold

Behov for avklaringer?

For avklarende spørsmål knyttet til for eksempel planstatus, behov for reguleringsplan, krav i kommuneplanens arealdel, kan Byutvikling Plan kontaktes via Servicetoget til kommunen: postmottak@bodo.kommune.no.

Dersom det er behov for større avklaringer som krever forarbeid fra kommunens side, kan det bes om avklaringsmøte. Da skal mal for “anmodning om avklaringsmøte” benyttes, se dokumentlisten. Det medfølger gebyr ved avklaringsmøte, se dokumentlisten.

Planinitiativ og Oppstartsmøte

Det stilles krav til at den som utarbeider et planforslag er fagkyndig. Plankonsulenten er kommunens primære kontaktpunkt gjennom planprosessen.

Mal for “anmodning om oppstartsmøte” skal benyttes, se dokumentlisten.

Krav til planinitiativ for private forslagsstillere 

Private forslagsstillere skal sende et planinitiativ til kommunen senest samtidig som anmodning om oppstartsmøtet. Planinitiativet skal i nødvendig grad beskrive dagens situasjon, prosjektet og de videre premissene for planarbeidet. I kommunens kartløsning på nett finnes opplysninger om kommuneplanens arealdel, gjeldende reguleringsplaner og aktuelle temakart. Hva som skal fremgå av planinitiativet følger av mal for "planinitiativ", se dokumentlisten. Det skal også leveres forslag til planavgrensning i SOSI-format.

Planinitiativet kan stoppes dersom det er i strid med overordnede føringer. Dette må fremgå av brev eller referat fra oppstartsmøte. Er forslagstiller uenig i kommunens vurdering kan planinitiativet forelegges plan- og miljøutvalget til endelig avgjørelse.

Prosess for oppstartsmøte ved planarbeid

Til oppstartsmøtet inviteres ulike fagkontorer i kommunen etter behov. Fra forslagsstiller må både forslagsstiller og plankonsulent stille i møtet. Saksbehandler hos Byutvikling Plan skriver referat fra møtet. Referatet godkjennes av møtedeltakerne. I møtet legger forslagsstiller frem planinitiativet. Kommunen informerer om kjent kunnskap om planområdet, stiller krav til planarbeidet og planforslaget, og gir råd om hvordan planen bør utarbeides. Plantittel gis av Bodø kommune i oppstartsmøtet. Dersom det er uenighet på vesentlige punkter i oppstartsmøtet om det videre planarbeidet, kan forslagsstilleren kreve spørsmålet forelagt plan- og miljøutvalget til vurdering.

Det vil medføre gebyr ved oppstartsmøte, se dokumentlisten.

Når møtereferat fra oppstartmøte er godkjent og forslag til planavgrensning er godkjent av Bodø kommune kan det sendes ut varsel om oppstart av planarbeid.

Varsel om oppstart av planarbeid

Forslagsstiller er ansvarlig for oppstartsfasen.

Varsel om oppstart skal sendes til offentlige myndigheter, registrerte grunneiere, festere og andre rettighetshavere i planområdet, samt naboer til planområdet. I tillegg skal varsel om oppstart kunngjøres i minst én avis som er alminnelig lest på stedet, og gjennom elektroniske medier. Etter avtale kan Bodø kommune legge dette ut på kommunens hjemmeside.

Ved varsel om oppstart skal avgrensningen av planområdet, planinitiativet og referat fra oppstartsmøtet gjøres offentlig. Frist for å gi innspill til planarbeidet skal være minst fire uker. Forslag til tekst i annonse og varslingsbrev fremgår av dokumentet “varsling av oppstart”, se dokumentlisten. Oppstartsvarselet kan sendes til saksbehandler i Bodø kommune for gjennomlesning.

Eventuelt forslag til planprogram skal sendes på høring og legges ut til offentlig ettersyn senest samtidig med varsel om oppstart av planarbeidet. Frist for å gi uttalelse skal da være minst seks uker.

Krav til planleveranse

Det stilles krav til at den som utarbeider et planforslag er fagkyndig.

Planavgrensningen og plan ID skal være utarbeidet og levert av Bodø Kommune.

Planforslaget må utarbeides i samsvar med kart- og planforskriften, nasjonale produktspesifikasjoner og kommunens kravspesifikasjon.

For veiledning om ROS analyser vises det til DSB veileder Samfunnssikkerhet i kommunens arealplanlegging som blant annet har en sjekkliste for potensielle uønskede hendelser.

Alle dokumenter unntatt kart skal leveres som tekstdokument/Open Document Format (ODF) og Portable Document Format (PDF).

Planleveransen skal leveres digitalt og sendes Byutvikling Plan ved postmottak@bodo.kommune.no

Planleveransen for ny eller endring av plan skal bestå av følgende dokumenter:

  • Plankart på pdf og sosifil i henhold til “Krav til plankart”, se dokumentlisten
  • Planbestemmelser. Kommunens mal skal benyttes, se dokumentlisten
  • Planbeskrivelse
  • Eventuell KU. Kan inngå som en del av planbeskrivelsen
  • Miljøprogram. Kan inngå som en del av planbeskrivelsen
  • Overordnet plan for vann, avløp og overvann (VAO plan)
  • Digital 3D-modell i henhold til “krav til 3D-modell", se dokumentlisten
  • Eventuelle andre dokumenter etter avtale tidligere i prosessen

Planforslaget skal inneholde/dokumentere:

  • At planforslaget innholdsmessig følger opp hovedtrekk og rammer i overordnede kommunale planer, samt nasjonale og regionale planer og føringer.
  • Hvordan krav til planforslaget og planarbeidet som ble avtalt i oppstartsmøtet er fulgt opp.
  • Ivaretakelse av FNs bærekraftsmål.
  • Nødvendige temautredninger; Trafikkanalyse, støyutredning, naturmangfold, handelsanalyse, utredning av grunnforhold (stabilitet og forurensning), flom- og bølgeberegning, strømningsanalyser, barn og unges interesser, kulturminnekartlegging, osv.
  • Energiforsyning i henhold til KPA bestemmelse § 5.1.1.
  • Sol/skygge-analyse. Hensikten er å ivareta sol på nordsiden av viktige gateløp, i byrom/parker og i uteoppholdsarealer.
  • Vurdering av vind/tunnelvirkning. For bygninger over 5 etasjer skal det utføres vindanalyse. Hensikten er å planlegge bebyggelse slik at det ikke skapes vindforsterkninger som gjør det ukomfortabelt å oppholde seg i byrom eller på gatenivå.
  • Opptegning av fasadeløp og perspektiv av gaterommet som viser sammenheng med nabobebyggelse.
  • Tilstrekkelig kapasitet på sosial infrastruktur som skole og barnehage.
  • Beregning av blågrønn faktor.
  • Bruksareal (BRA) for alle nybygg og maks antall boenheter i boligprosjekter.

Listen er ikke uttømmende. Viser til krav i kommuneplan og evt områdeplaner, og i mal for planbeskrivelse. Annen relevant info (linker): Kommunalteknisk norm, forskrifter/normer/retningslinjer VA, temaplaner (sykkel, overvann), handlingsplan parker, kollektiv, fjernvarme, veiledere

Det kan også gjøres unntak fra disse kravene i oppstartsmøte.

Ved mottatt planleveranse kontrollerer kommunens saksbehandler om alle dokumenter er i henhold til krav og spesifikasjoner. Ved mangler sendes planforslaget tilbake til plankonsulent med krav om at manglene utbedres før planforslaget kan behandles.

Når planleveransen er komplett, gjennomgår kommunen innholdet i planen og sender eventuelle tilbakemeldinger på feil eller mangler til plankonsulenten. Det er vanligvis behov for noen utbedringer og endringer i planleveransen før planforslaget er klar til å sendes ut til høring og offentlig ettersyn.

Saksbehandler sender varsel om at saken avsluttes dersom det går 12 måneder fra oppstartsmøte uten at det er mottatt planleveranse, eller har vært dialog mellom forslagsstiller og kommunen. Dersom forslagsstiller melder tilbake at saken allikevel skal fremmes, vil kommunen vurdere behov for nytt oppstartsmøte.

 

Søknad om endring etter enklere prosess

Søknad om endring av reguleringsplan etter enklere prosess skal inneholde beskrivelse av ønsket endring og begrunnelse for dette. Det forutsettes at endringene i sin helhet er innenfor planområdet. Dersom det søkes om endringer i plankartet skal det leveres nytt plankart i pdf og sosi format for hele det opprinnelige planområdet, for å bringe planen i samsvar med gjeldene tekniske krav gitt i lov og forskrifter. Unntak kan gjøres etter avtale med Byutvikling Plan. Søknaden sendes Byutvikling Plan ved postmottak@bodo.kommune.no.

 

Høring og offentlig ettersyn

Når kommunen mottar komplett planleveranse, skal kommunen innen tolv uker eller en annen frist som er avtalt med forslagsstiller, avgjøre om forslaget skal fremmes ved å sendes på høring og legges ut til offentlig ettersyn. Kommunen kan samtidig fremme alternative forslag til regulering av arealet. Kommunen skal informere forslagstilleren med brev innen tre uker dersom kommunen avgjør at forslaget ikke skal fremmes. Hvis forslaget er i samsvar med kommuneplanens arealdel eller områderegulering, kan avslaget kreves forelagt plan- og miljøutvalget.

Leder for Byutvikling har delegert myndighet til å sende reguleringsplanforslag på høring og offentlig ettersyn. Byutvikling Plan gjør planforslaget tilgjengelig på Stormen bibliotek, servicetorg og kommunens nettside, annonserer i Avisa Nordland og sender brev til registrerte grunneiere, festere og andre rettighetshavere i planområdet samt naboer som blir direkte berørt. Frist for å gi uttalelse eller fremme innsigelse skal være minst seks uker.

 

Vedtak

Etter offentlig ettersyn avtales det om forslagsstiller skal levere forslag til merknadsbehandling av innkomne uttalelser, eller om saksbehandler gjør dette. Dersom uttalelser eller innsigelser medfører at planen må endres, vurderer kommunen om planforslaget skal legges ut på ny høring og offentlig ettersyn eller begrenset høring til berørte parter.

Planprogram og endringer av reguleringsplaner etter enklere prosess, vedtas i Plan- og miljøutvalget (PMU). Alle andre plansaker behandles først i PMU før de går til Bystyret til sluttbehandling. Er utvalget eller bystyret uenig i forslaget, kan de sende saken tilbake og det kan gis retningslinjer for det videre arbeid med planen.

Etter vedtak av planen vil kommunen kunngjøre vedtaket på kommunens nettside, i avisannonse og gjennom brev til grunneiere, festere og andre rettighetshavere i planområdet, samt naboer når de blir direkte berørt.

Kommunen avslutter saken etter klagefristen, eller når en eventuell klage er ferdigbehandlet.

 

Klage på vedtak

Etter forvaltningsloven kan en part eller annen med rettslig klageinteresse i en plansak klage på planvedtak. Det gjelder også statlige myndigheter og fylkeskommunen innen sine respektive ansvarsområder. Ved klage får klager rett til å få planvedtaket overprøvd av en klageinstans. Med noen begrensninger har klager rett til innsyn i sakens dokumenter. Krav om innsyn skal rettes til Bodø kommune. 

Bystyret i Bodø kommune foretar forberedende klagesaksbehandling av klager på vedtak i plansaker. Klagen sendes derfor Byutvikling Plan i Bodø kommune som utarbeider saksfremlegg for Plan- og miljøutvalget. Utvalget vedtar innstilling til vedtak i klagesaken som deretter behandles i Bystyret. Bystyret kan ta klagen til følge eller videresende klagen til endelig behandling hos Statsforvalteren. Statsforvalteren kan da prøve alle sider av saken, og enten treffe nytt vedtak i saken eller oppheve det og sende saken tilbake til helt eller delvis ny behandling i kommunen. Statsforvalterens vedtak er endelig og kan ikke påklages.

Etter plan og bygningsloven er det kommunene som har myndighet til å regulere hvordan de ulike areal skal kunne nyttes, og Statsforvalteren plikter å legge stor vekt på kommunens skjønn. Det Statsforvalteren fullt ut prøver når det gjelder planens innhold, er om kommunens vurdering og konklusjon bygger på relevante planfaglige hensyn. Altså at reguleringen ikke fremtrer vilkårlig, grovt urimelig eller bygger på utenforliggende hensyn (myndighetsmisbruk). Statsforvalteren vil da kunne foreslå at kommunen justerer eller presiserer innholdet i planen. Er kommunen ikke enig i endringsforslaget, vil planen måtte oversendes departementet for endelig avgjørelse. Statsforvalteren har ingen myndighet til selv å vedta en annen regulering enn det kommunen har vedtatt.

Statsforvalteren kan fullt ut prøve om planen er blitt vedtatt i tråd med plan- og bygningslovens prosessregler, eller om det er gjort saksbehandlingsfeil som kan anses å ha virket inn på vedtakets innhold. Planvedtaket blir da ugyldig og må oppheves, og kommunen må behandle saken på nytt.

Fristen for å klage er 3 uker fra det tidspunkt informasjon om vedtaket er kommet frem til vedkommende part. For den som ikke har mottatt informasjon om vedtaket, løper fristen fra det tidspunkt vedkommende har fått eller burde ha skaffet seg kjennskap til vedtaket. Ved vedtak som går ut på å tilstå noen en rettighet, skal klagefristen for andre likevel senest løpe ut når det er gått 3 måneder fra det tidspunkt vedtaket ble truffet.   
For at klage skal være fremsatt i tide, er det nok at erklæringen før utløpet av fristen er avgitt til postoperatør eller til offentlig tjenestemann som har fullmakt til å ta imot erklæringen. Dersom klagen blir sendt for sent, er det adgang til å se bort fra den. Ved særlig grunn kan klager søke om forlenget klagefrist.

 

Dokumentliste