Velferdsteknologi

Begrepet velferdsteknologi omfatter en rekke tekniske installasjoner og løsninger som bidrar til en tryggere og bedre helsetjeneste. Målet med å ta i bruk velferdsteknologi er at du skal klare deg bedre selv - der du er.

Innhold på siden

I Bodø kommune satser vi på velferdsteknologi for å skape en tryggere og mer selvstendig hverdag for deg og dine pårørende. Målet er å gi deg større frihet og ivareta din verdighet på best mulig måte.

Økende press på ressursene våre gjør det nødvendig å finne mer effektive løsninger for fremtiden. Vi har allerede tatt i bruk flere velferdsteknologiske hjelpemidler og jobber for å gjøre disse tilgjengelige for enda flere innbyggere.

I dag har vi følgende velferdsteknologiske løsninger:

Elektronisk dørlås - eLås

Om du bor i Bodø Kommune og får hjemmesykepleie eller har trygghetsalarm, vil det bli satt opp en elektronisk lås hjemme hos deg. Med dette trenger ikke hjemmesykepleien å håndtere nøkler, og vi unngår risikoen for at nøkler kan gå tapt eller bli stjålet. 

Elektronisk medisineringsstøtte - medisindispenser

En medisindispenser gir deg en lyd- og lysbeskjed når det er tid for å ta medisinen din. Dette hjelper deg med å ta medisinen riktig og i rett tid. Dispenseren merker om du har tatt medisinen din eller ikke. Hvis du ikke tar medisinen, vil dispenseren gi beskjed til helsepersonell. Så kan de finne ut hvorfor du ikke tok medisinen din.

Digitalt tilsyn - RoomMate

RoomMate gir mulighet til å gjennomføre digitale tilsyn med deg i ditt hjem, uten at hjemmetjenesten må oppsøke deg fysisk. Den kan også alarmere automatisk ved kritiske situasjoner, for eksempel hvis du faller, eller står opp om natten og ikke returnerer til rommet etter en gitt tid. Selve enheten er en sensor som monteres på veggen. Den settes deretter opp med de funksjoner som ønskes tatt i bruk, i tråd med dine behov. Tilsynet er anonymt og utføres aldri utover avtalte tidspunkt, med mindre en alarm utløses. Da vil tjenesten få et bilde av situasjonen på mobiltelefonen, og kan da utføre digitalt tilsyn for å vurdere situasjonen nærmere før en eventuell utrykning.

Lokaliseringsteknologi - SafeMate - GPS

SafeMate er en liten trygghetsalarm du kan ha med deg. Den bruker GPS for å vise hvor du er på et kart. Hvis du trenger hjelp, kan du trykke på en knapp. Da vil SafeMate ringe dine pårørende. Du kan snakke til dem gjennom SafeMate-enheten.

De du ringer kan se hvor du er på sin datamaskin, nettbrett eller telefon. Man kan også definere et geografisk område som du kan bevege deg innenfor (geofence). Hvis du går ut av dette området, vil alarmen på SafeMate starte av seg selv.

Digital hjemmeoppfølging

Digital hjemmeoppfølging er en teknologi som gjør at du kan følges opp hjemme av helse- og omsorgstjenesten uten fysiske besøk.

Du vil gjøre målinger og svare på enkle spørsmål om helsen din på et nettbrett. En sykepleier i kommunen vil så se på svarene dine.

Hvis du har en eller flere kroniske sykdommer som kols, diabetes, hjertesykdom, kreft eller psykiske problemer, og trenger tett oppfølging, kan digital hjemmeoppfølging være en god løsning for deg.

Les mer om digital hjemmeoppfølging

Trygghetsalarm

Trygghetsalarm er en varslingstjeneste, hvor brukerne i nødsituasjoner kan tilkalle hjelp via en vaktsentral.

Det kan være eldre, funksjonshemmede eller andre med risiko for å havne i nødsituasjoner.

Selve enheten er en liten radiosender med alarmknapp, som du kan bære rundt nakken eller håndleddet. 

Les mer om trygghetsalarm

Servicedesk velferdsteknologi

Servicedesk skal:

  • være kontaktpunkt for deg som har velferdsteknologiske hjelpemidler
  • kunne besvare spørsmål om de forskjellige løsningene og henvise videre til andre enheter ved behov
     

Har du velferdsteknologi og har spørsmål eller utfordringer tilknyttet teknologien kan du ta kontakt med Servicedesk på

Telefon 90 95 02 70

Send e-post til servicedesk velferdsteknologi

Slik søker du

Søk helse- og omsorgstjenester

Du må logge inn via ID-porten. Hvis du ikke kan gjøre dette selv, kan pårørende eller verge søke for deg.

Kontakt

Om du har spørsmål eller ønsker kontakt med oss, kan du bruke Tildelingskontorets digitale meldingstjeneste.