I Bodø kommune satser vi på velferdsteknologi for å skape en tryggere og mer selvstendig hverdag for deg og dine pårørende. Målet er å gi deg større frihet og ivareta din verdighet på best mulig måte.
Økende press på ressursene våre gjør det nødvendig å finne mer effektive løsninger for fremtiden. Vi har allerede tatt i bruk flere velferdsteknologiske hjelpemidler og jobber for å gjøre disse tilgjengelige for enda flere innbyggere.
I dag har vi følgende velferdsteknologiske løsninger:
Elektronisk dørlås - eLås
Om du bor i Bodø Kommune og får hjemmesykepleie eller har trygghetsalarm, vil det bli satt opp en elektronisk lås hjemme hos deg. Med dette trenger ikke hjemmesykepleien å håndtere nøkler, og vi unngår risikoen for at nøkler kan gå tapt eller bli stjålet.
Hva er eLås?
En eLås er en batteridrevet lås som monteres på innsiden av ytterdøren. Den brukes kun av Hjemmetjenesten og registrerer hvor lenge de ansatte er inne hos deg. Låsen er ikke synlig fra utsiden, og kun helsepersonell med tilgang kan bruke den.
Hvorfor har kommunen innført eLås?
- For å forenkle arbeidet til Hjemmetjenesten, som slipper å administrere mange nøkler.
- For raskere respons ved trygghetsalarmer.
- For bedre oversikt over besøk og økt sikkerhet for deg og de ansatte.
Hva koster det?
Det er gratis for deg.
Påvirker det husforsikringen min?
Nei, forsikringen påvirkes ikke, siden den eksisterende låsen forblir uendret.
Hvordan fungerer installasjonen?
Installasjonen tar ca. 15-20 minutter, medfører ingen skader på døren og endrer ikke nøkkelsystemet ditt. Det blir ingen skalder på døren. eLås monteres uten å lage ekstra hull i døren.
Installatøren vil bære et ID-kort som viser at han er ansatt i Bodø kommune for å utføre dette arbeidet.
Passer eLås på alle dører?
Ja, eLås passer på over 95% av alle dører. Montøren sjekker om det er kan monteres eLås på din ytterdør.
Hvordan håndteres batteribytte?
Kommunen overvåker batteristatus og bytter batteriet når det er nødvendig.
Hva skjer ved strømbrudd eller tap av mobildekning?
Låsen har et eget batteri og fungerer uavhengig av strøm eller mobildekning.
Hva skjer hvis behovet opphører eller jeg flytter?
Låsen fjernes, og døren tilbakestilles til sin opprinnelige tilstand.
Hvem kan bruke låsen?
Kun ansatte med planlagte besøk hos deg kan låse opp døren.
Hvis en ansatt mister telefonen, vil denne bli sperret umiddelbart og er derfor helt ubrukelig for den som finner/har tatt telefonen. Telefonene som hjemmetjenesten bruker er i tillegg sikret med en kodelås slik at ikke uvedkommende kan få tilgang til informasjon på telefonene.
Hva med felles inngangsdører i borettslag?
En diskret portlås installeres ved behov, og det vanlige låssystemet forblir uendret for beboerne.
Kommunen betaler dørlåsen i sin helhet, inkludert installasjon, service og vedlikehold. Det blir ingen skader på inngangsdøren og vi tilbakestiller til opprinnelige tilstand hvis behovet for hjemmetjeneste opphører.
eLås - informasjon til borettslag (PDF, 114 kB)
Elektronisk medisineringsstøtte - medisindispenser
En medisindispenser gir deg en lyd- og lysbeskjed når det er tid for å ta medisinen din. Dette hjelper deg med å ta medisinen riktig og i rett tid. Dispenseren merker om du har tatt medisinen din eller ikke. Hvis du ikke tar medisinen, vil dispenseren gi beskjed til helsepersonell. Så kan de finne ut hvorfor du ikke tok medisinen din.
Hvem kan få elektronisk medisineringsstøtte?
Dersom du trenger hjelp til å ivareta medisinering, kan du søke om elektronisk medisindispenser.
Hvordan går jeg frem?
Ta kontakt med Tildelingskontoret. Før elektronisk medisindispenser kan tas i bruk, må vi gjøre en kartlegging av din funksjon og dine ressurser. Slik finner vi ut om elektronisk medisineringsstøtte er den best egnede løsningen for deg. Deretter må du skrive under på et samtykkeskjema som gir oss lov til å ta i bruk teknologien.
Hvilken dispenser får jeg?
Vi har i dag to typer dispensere, Evondos og Medido. Hvilken som passer for deg avgjøres i fellesskap med Tildelingskontoret.
Les mer om Evondos
Les mer om Medido
Digitalt tilsyn - RoomMate
RoomMate gir mulighet til å gjennomføre digitale tilsyn med deg i ditt hjem, uten at hjemmetjenesten må oppsøke deg fysisk. Den kan også alarmere automatisk ved kritiske situasjoner, for eksempel hvis du faller, eller står opp om natten og ikke returnerer til rommet etter en gitt tid. Selve enheten er en sensor som monteres på veggen. Den settes deretter opp med de funksjoner som ønskes tatt i bruk, i tråd med dine behov. Tilsynet er anonymt og utføres aldri utover avtalte tidspunkt, med mindre en alarm utløses. Da vil tjenesten få et bilde av situasjonen på mobiltelefonen, og kan da utføre digitalt tilsyn for å vurdere situasjonen nærmere før en eventuell utrykning.
Formål
Målet med RoomMate er å skape en tryggere og enklere hverdag for deg, dine pårørende og helsepersonell ved å:
- gi trygghet hele døgnet
- varsle automatisk ved behov for hjelp
- bedre søvnkvaliteten din, da tilsyn blir mindre inngripende og mer skånsomme
- virke fallforebyggende
- anonymisere bilder – og dermed ivareta personvernet ditt
- gi trygghet til å kunne bo i egen bolig lengst mulig
Hvem kan få RoomMate?
Dersom du har av ulike årsaker har behov for tilsyn og/eller har fallfare, kan du søke om RoomMate.
Hvordan går jeg frem?
Ta kontakt med Tildelingskontoret. Før RoomMate kan tas i bruk, må vi gjøre en kartlegging av din funksjon og dine ressurser. Slik finner vi ut om digitale tilsyn/fallalarm er den best egnede løsningen for deg.
Les mer om RoomMate på www.roommate.no
Lokaliseringsteknologi - SafeMate - GPS
SafeMate er en liten trygghetsalarm du kan ha med deg. Den bruker GPS for å vise hvor du er på et kart. Hvis du trenger hjelp, kan du trykke på en knapp. Da vil SafeMate ringe dine pårørende. Du kan snakke til dem gjennom SafeMate-enheten.
De du ringer kan se hvor du er på sin datamaskin, nettbrett eller telefon. Man kan også definere et geografisk område som du kan bevege deg innenfor (geofence). Hvis du går ut av dette området, vil alarmen på SafeMate starte av seg selv.
Hvem kan få safemate?
Er du aktiv og liker og gå turer ute, men har en demenssykdom eller annen type kognitiv svikt, kan du søke om SafeMate. Enheten lånes ut fra Bodø kommune, uten kostnad for deg.
Hvordan går jeg frem?
Ta kontakt med Tildelingskontoret. Før SafeMate kan tas i bruk, må vi gjøre en kartlegging av din funksjon og dine ressurser. Slik finner vi ut om lokaliseringsteknologi er den best egnede løsningen for deg. Hvis det er det, må du skrive under på et samtykke som gir oss lov til å ta i bruk teknologien.
Les mer på www.safemate.no
Digital hjemmeoppfølging
Digital hjemmeoppfølging er en teknologi som gjør at du kan følges opp hjemme av helse- og omsorgstjenesten uten fysiske besøk.
Du vil gjøre målinger og svare på enkle spørsmål om helsen din på et nettbrett. En sykepleier i kommunen vil så se på svarene dine.
Hvis du har en eller flere kroniske sykdommer som kols, diabetes, hjertesykdom, kreft eller psykiske problemer, og trenger tett oppfølging, kan digital hjemmeoppfølging være en god løsning for deg.
Les mer om digital hjemmeoppfølging
Trygghetsalarm
Trygghetsalarm er en varslingstjeneste, hvor brukerne i nødsituasjoner kan tilkalle hjelp via en vaktsentral.
Det kan være eldre, funksjonshemmede eller andre med risiko for å havne i nødsituasjoner.
Selve enheten er en liten radiosender med alarmknapp, som du kan bære rundt nakken eller håndleddet.
Les mer om trygghetsalarm
Servicedesk velferdsteknologi
Servicedesk skal:
- være kontaktpunkt for deg som har velferdsteknologiske hjelpemidler
- kunne besvare spørsmål om de forskjellige løsningene og henvise videre til andre enheter ved behov
Har du velferdsteknologi og har spørsmål eller utfordringer tilknyttet teknologien kan du ta kontakt med Servicedesk på
Telefon 90 95 02 70
Send e-post til servicedesk velferdsteknologi
Slik søker du
Søk helse- og omsorgstjenester
Du må logge inn via ID-porten. Hvis du ikke kan gjøre dette selv, kan pårørende eller verge søke for deg.
Skal du søke tjenester på vegne av en annen person anbefaler vi at du ordner med fullmakt før du starter utfylling av søknadsskjema.
Fullmaktsskjema (PDF, 86 kB)
Kontakt
Om du har spørsmål eller ønsker kontakt med oss, kan du bruke Tildelingskontorets digitale meldingstjeneste.
Kommunene oppdaterer varslingssystemene for pasienter og ansatte i sine institusjoner og bofelleskap. De nye systemene er laget for å passe hver pasients individuelle behov. De to forskjellige systemene er levert av Sensio AS og Hepro AS.
Systemet i praksis
Varslingssystemene sender beskjed til personalet ved ulike situasjoner. Både pasienter og ansatte kan ringe etter hjelp, og disse meldingene blir sendt rett til personalets smarttelefoner. Personalet tar seg av hvert varsel og gir nødvendig hjelp.
Hvordan vet du om ditt hjem har dette systemet?
Du blir fortalt om dette når du flytter inn i en institusjon eller et bofelleskap med oppdaterte systemer.
Hvordan vet du hva slags funksjoner du eller dine pårørende har?
Alle pasientenes behov blir tatt hensyn til for å finne ut hvilken funksjon vil være best for dem. De vanligste funksjonene er en bærbar alarm og en RoomMate sensor på veggen. Hvis du vil vite mer om dette, kan du snakke med personalet. Alle aktive funksjoner er lagret i pasientens individuelle tiltaksplan, som du kan finne i deres elektroniske pasientjournal.
I Bodø kommune er det ForUT (Forvaltnings- og utviklingsteam) som håndterer velferdsteknologiprogrammet.
Send e-post til ForUT