Hjelpemidler kan kompensere for eller erstatte tapt funksjon. Det er viktig å vurdere om bruk av hjelpemidler vil forbedre eller begrense dine muligheter for aktivitet. Målet er å forebygge ytterligere funksjonstap, siden hjelpemidler kan påvirke hvordan du utfører aktiviteter på ulike måter.
Hvem kan låne hjelpemidler
For å låne hjelpemidler må du ha nedsatt funksjonsevne, enten for en kort eller lengre periode. Vi vurderer ditt funksjonsnivå i hvert enkelt tilfelle.
Ved lån av sykeseng og personløfter gjelder egne prioriteringer.
Korttidsutlån av hjelpemidler
Du kan låne hjelpemidler i opptil 3 måneder. Hvis du har behov for å låne dem lenger, gjør vi en ny vurdering.
Hjelpemidlene er ikke spesialtilpasset, men skal dekke generelle behov. Eksempler på hjelpemidler du kan låne er:
- Manuelle rullestoler
- Dusjkrakk, dusjstol eller badekarsete
- Toalettstol eller toalettforhøyer
- Rullator
- Hjertebrett til seng
- Sykeseng (krever spesielle kriterier)
- Elektrisk personløfter
- Oppreisningshjelp
Du har også mulighet til å kjøpe enkelte hjelpemidler fra vårt lager.
Varig utlån av hjelpemidler
Hvis du har et varig behov for hjelpemidler, hjelper vi deg med å kontakte riktig instans. Vi bistår også med montering og vedlikehold av utstyr du får permanent fra NAV Hjelpemiddelsentral.
Hva koster lån av hjelpemidler?
Korttidslån av hjelpemidler fra kommunen og varig utlån fra NAV Hjelpemiddelsentral er gratis. Du betaler kun en egenandel for transport av hjelpemidlene.
Du kan hente og levere hjelpemidler til vårt lager uten kostnad.
Egenandel på transport av hjelpemidler
Dette gjelder transport av hjelpemidler fra kommunens lokaler og til private adresser, og når kommunen transporterer hjelpemidler fra private adresser tilbake til kommunalt lager eller NAV Hjelpemiddelsentral. Egenbetaling gjelder kun for transporten.
Vil du hente eller levere hjelpemidler selv?
Hvis du eller din pårørende kan hente hjelpemidler på lageret vårt i Burøyveien 12b, kan du få dem raskere. Vi har åpent mandag, tirsdag, torsdag og fredag fra klokken 08.00 til 15.00.
Utsalg av hjelpemidler
Du kan også kjøpe enkelte hjelpemidler fra vårt lager.
Lån av hjelpemidler - ofte stilte spørsmål
Hvis du har behov for hørselstekniske hjelpemidler, eller hvis det er feil på utstyret ditt, kan du kontakte oss for hjelp.
Du kan også besøke syn- og hørselskontakten i Gamle Riksvei 18. De har drop-in timer den første tirsdagen i hver måned kl. 08:00-12:00, og du trenger ikke avtale på forhånd.
Les mer om tilbudet til syn- og hørselskontaktene
Kommunale hjelpemiddelteknikere gir veiledning til brukere og pårørende om enklere montering og vedlikehold de kan utføre selv.
Montering og reparasjon som krever spesiell kompetanse og verktøy utføres av hjelpemiddelteknikerne.
Mandag, torsdag og fredag kl 08.00-12.00
Ved behov for akutt reparasjon mellom kl 08.00-12.00 mandag, torsdag og fredag kontaktes Bodø kommune på telefon 90 22 33 33
Akuttvakt på kveldstid og i helger
På kveldstid etter kl 15.00, i helger og på helligdager kan akuttvakten kontaktes på telefon 91 78 11 22
Akutt reparasjon av hjelpemidler utenfor åpningstid utføres av NAV Hjelpemiddelsentral.
Akuttvakten vil vurdere og avtale med deg hvilke tiltak som skal iverksettes ut ifra din situasjonsbeskrivelse.
Ordningen omfatter hjelpemidler utlånt av NAV som kan sette deg i en nødsituasjon ved funksjonsfeil eller sammenbrudd.
Tilbakelevering etter korttidslån
Skal du levere tilbake hjelpemiddel kan du møte opp i Burøyveien 12b uten avtale, og ringe på ved returporten som befinner seg på venstre side av bygget.
Har du eller dine pårørende ikke mulighet til å levere hjelpemiddelet selv, kan det avtales transport. Det må påberegnes noe ventetid.
Tilbakelevering etter langtidslån
Er hjelpemiddelet utlånt fra NAV Hjelpemiddelsentralen kan hjelpemiddelet leveres til sentralen i Haakon VII Gate 98. Telefon: 407 02 818
Bodø kommune satser på velferdsteknologi for å gjøre hverdagen tryggere og enklere for både innbyggere og ansatte. Teknologi vil i fremtiden være en naturlig del av helsetjenestene, på samme måte som den er en del av hverdagen for oss alle.
Eksempler på velferdsteknologi som brukes i kommunen er:
- Trygghetsalarm
- Medisindispenser
- Elektronisk lås, (eLås)
- Digitalt tilsyn
- Fallsensor
- Lokaliseringsteknologi (GPS)
Hjelpemiddelteamet har ansvar for installasjon, demontering og reparasjon av velferdsteknologisk utstyr.
Hjelpemiddelteamet
- tar imot henvendelser ved behov for hjelpemidler. Her koordineres utlevering, henting og returnering av hjelpemidler. Feilsøk, reparasjoner og montering blir også utført av teamet.
- monterer, demonterer og reparerer kommunens velferdsteknologiske løsninger.
Hjelpemiddelteamet er organisert under Rehabiliteringstjenesten.
Kontakt oss
Telefon: 90 22 33 33
Vi beklager, men av og til er det stor trafikk på vår telefon. Ønsker du å snakke med Hjelpemiddelteamet kan du legge igjen navn og telefonnummer i vårt kontaktskjema, så ringer vi deg opp så snart som mulig.
Fyll ut kontaktskjema
Åpningstider
- Mandag-fredag: kl 08.00-15.00
- Onsdag: stengt
Telefontid
- Mandag, torsdag og fredag: kl 08.00-11.30
- Tirsdag og onsdag: stengt
Her finner du oss
Adresse: Burøyveien 12b, 8012 Bodø