Bekymringsmelding voksne

Er du bekymret for en person som oppholder seg i Bodø kommune? 

Familie, naboer eller andre etater kan observere personer som er syke eller omsorgstrengende og som ikke synes å motta nødvendig hjelp fra helsevesenet eller kommunen.

Bekymringen kan knytte seg både til fysisk og psykisk helse:

  • når det synes som en person ikke mottar nødvendig helsehjelp
  • en person utgjør en fare (for eksempel brannfare)
  • ved vesentlig ulempe for omgivelsene (for eksempel skadedyr i leilighet)
  • svikt i hjelpeapparatet

Slik melder du bekymring

Bekymringsmeldinger er sensitive opplysninger og må derfor sendes inn på en sikker måte.

Benytt Tildelingskontorets meldingsportal og velg henvendelseskategori Meld bekymring voksne.

Du må logge inn ved bruk av BankID.

Tildelingskontorets mottak er bemannet dagtid hverdager mandag-fredag, utenom helligdager. De meldte sakene vil bli raskt håndtert.

Akutt bekymring

Dersom du har en akutt bekymring, ta kontakt med legevakt på telefon 116 117, eller nødetatene, medisinsk nødtelefon: 113, politi: 112. brann: 110

Anonym bekymringsmelding

I utgangspunktet ønsker vi ikke anonyme bekymringsmeldinger, men hvis du likevel ønsker full anonymitet må du ringe 75 55 50 00, eller sende et brev til kommunen

Hva skjer når vi har mottatt bekymringen

Tildelingskontoret vil sammen med kommuneoverlegen behandle og sette inn nødvendige tiltak ut fra bekymringens alvorlighet og art.  

Vi samarbeider også med andre aktører om bekymringssaker.  

Kontakt

Om du har spørsmål eller ønsker kontakt med oss, kan du bruke Tildelingskontorets digitale meldingstjeneste.