Familie, naboer eller andre etater kan observere personer som er syke eller omsorgstrengende og som ikke synes å motta nødvendig hjelp fra helsevesenet eller kommunen.
Bekymringen kan knytte seg både til fysisk og psykisk helse:
- når det synes som en person ikke mottar nødvendig helsehjelp
- en person utgjør en fare (for eksempel brannfare)
- ved vesentlig ulempe for omgivelsene (for eksempel skadedyr i leilighet)
- svikt i hjelpeapparatet
Slik melder du bekymring
Bekymringsmeldinger er sensitive opplysninger og må derfor sendes inn på en sikker måte.
Benytt Tildelingskontorets meldingsportal og velg henvendelseskategori Meld bekymring voksne.
Du må logge inn ved bruk av BankID.
Tildelingskontorets mottak er bemannet dagtid hverdager mandag-fredag, utenom helligdager. De meldte sakene vil bli raskt håndtert.
Akutt bekymring
Dersom du har en akutt bekymring, ta kontakt med legevakt på telefon 116 117, eller nødetatene, medisinsk nødtelefon: 113, politi: 112. brann: 110
Anonym bekymringsmelding
I utgangspunktet ønsker vi ikke anonyme bekymringsmeldinger, men hvis du likevel ønsker full anonymitet må du ringe 75 55 50 00, eller sende et brev til kommunen.
Hva skjer når vi har mottatt bekymringen
Tildelingskontoret vil sammen med kommuneoverlegen behandle og sette inn nødvendige tiltak ut fra bekymringens alvorlighet og art.
Vi samarbeider også med andre aktører om bekymringssaker.
En bekymringsmelding er en henvendelse til helsevesenet, kommunen, politi eller annen relevant instans når man er bekymret for en persons psykiske og/eller fysiske helse. Meldingen kan handle om at personen ikke får nødvendig hjelp, viser tegn til alvorlig sykdom eller atferdsendring, eller kan utgjøre en fare for seg selv eller andre.
Formålet med bekymringsmeldingen er å sikre at personen får rett hjelp til rett tid. Det kan for eksempel være aktuelt å melde fra dersom en person isolerer seg, viser tegn til psykisk ubalanse, misbruker rusmidler, eller har en livssituasjon som gjør dem sårbare.
Bekymringsmeldinger kan komme fra pårørende, naboer, helsepersonell, kollegaer eller andre som er i kontakt med personen. Det er viktig å huske at man ikke trenger å vite alt – det er nok å være oppriktig bekymret. Myndighetene vil vurdere om det er grunnlag for videre oppfølging.
Du kan kontakte TryggEst hvis du opplever fysisk eller psykisk vold, overgrep, omsorgssvikt eller økonomisk utnyttelse med mer. Dette gjelder også for familie, venner, kollegaer eller hjelpearbeidere som er bekymret for en voksen person som kan være i fare.
Les mer om TryggEst
Kontakt
Om du har spørsmål eller ønsker kontakt med oss, kan du bruke Tildelingskontorets digitale meldingstjeneste.