Kommunikasjonsstrategi
Kommunikasjonsmål
Bodø kommune har tre hovedmål med sin kommunikasjon:
- Mennesket i sentrum
- Medvirkning; snakke med – og ikke bare til
- Smartere hverdag for alle
Felles for disse målene er at de skal gjennomsyre alt som kommuniseres på alle nivå. Den enkelte innbygger skal nås, forstå budskapet, og kunne nyttegjøre seg av det på best mulig måte. Alltid. Uansett.
Vår visjon
Attraktiv hovedstad i nord
Bodø kommune er Nordlands største med sine 52.000 innbyggere. For å være attraktiv må innbyggerne få gode betingelser, tas på alvor og gis muligheten til å være med på utformingen av egen hverdag.
Da må måten vi kommuniserer med hverandre på legge til rette for at dette kan skje i praksis.
Med samfunnsplanen som rettesnor
"Framtidens Bodø skal skapes i samarbeid mellom kommune, innbyggere, næringsliv, institusjoner og frivillige. Innbyggerne skal involveres slik at behov og ønsker synliggjøres."
Dette er hentet fra planen som hele kommunen styrer etter. Det oppsummerer hva det er vi prøver å få til. Da må vi kommunisere på en måte som gjør det mulig.
Hovedmål 1: Mennesket i sentrum
Kommunikasjonen med innbyggerne skal være effektiv både i innhold og tid. Det betyr at innbyggerne skal ha rask tilgang til informasjon som er nyttig og relevant, til riktig tidspunkt. Samtidig skal kommunen søke råd og skape samhandling med innbyggerne.
Kommuneplanens samfunnsdel har «Mennesket i sentrum» som ett av hovedmålene. Det er en erkjennelse av at mennesker er den viktigste faktoren i forholdet mellom kommunen og innbyggerne.
Hovedmål 2: Medvirkning
Snakke med – og ikke bare til.
For å gjøre bodøværingens hverdag bedre er ingenting viktigere enn medvirkning. Når innbyggerne deltar i utviklingen får vi alle bedre løsninger for framtida.
Lytte til innbyggerne
Dersom Bodø kommune skal kunne legge til rette for det gode liv i Bodø er det viktig å ha dialog med innbyggerne våre. Vi må lytte til deres innspill og vise at vi tar det med oss inn i utviklingen av byen og av kommunens tjenester.
Engasjement
Gjennom gode arenaer for medvirkning, aktiv tilstedeværelse i sosiale medier og god service i førstelinjetjenesten vil vi kunne samle innspill og informasjon som hjelper oss å skape en god kommune å bo i.
Ved å vise interesse for innbyggernes innspill kan vi skape et større engasjement og bidra til at enda flere ønsker å engasjere seg i det som skjer i byen vår.
Hovedmål 3: Smartere hverdag for alle
Det nytter ikke å ha smarte løsninger for folk flest hvis de ikke veit om dem. Derfor er kommunikasjon nøkkelen til den nye hverdagen som digitaliseringen gir.
På alle områder må kommunikasjon være med i utviklingen av nye verktøy. Det er viktig for å sørge for tilgjengelighet og brukervennlighet, men også i spredningen av det glade budskap.
Gjennom god kommunikasjon skal vi gi kjennskap til, og skape realistiske forventninger om, kommunens tjenester.