Internasjonal strategi

Hovedmål 1: Internasjonal bolyst med mennesket i sentrum

Barnehagebarn sitter i en gruppe, ser i kameraet og strekker armene i været. - Klikk for stort bilde

Den sosiale bærekraftsdimensjonen

Sosial bærekraft handler om å sikre at alle mennesker får et godt og rettferdig grunnlag for et anstendig liv. Bodø skal være en god by å leve, bo og jobbe i for alle. Alle innbyggere i Bodø skal ha tilgang til passende utdanning, anstendig arbeid, likestilling, kulturelt mangfold, gode lokalmiljø og et godt helsetilbud.  

Det er ønskelig å skape økt bolyst og et mer inkluderende samfunn. I dette inngår det at Bodø skal være åpen for verden og for tilflyttere. For å nå målet om befolkningsvekst og en yngre gjennomsnittsalder trenger vi at flere fra utlandet etablerer seg i Bodø. Det er mange utlendinger som bor i Bodø i perioder, som studenter eller gjestearbeidere. Det er ønskelig at disse i større grad skal etablere seg permanent her.

Vi har mange gode kvaliteter i Norge og i Bodø som fremmer livskvalitet og god helse i befolkningen. Demokratiet står sterkt, likestillingen har kommet langt, det er lite kriminalitet, godt helsevesen, gode velferdsordninger, gode vilkår for familier, gode utdanningsinstitusjoner, vakker natur med gode friluftsmuligheter, et rikt kulturliv, frisk luft og rent vann. Våre gode kvaliteter kan brukes til å promotere Bodø i utlandet, men vi bør også bruke de i internasjonale samarbeid som inspirasjonskilde og kunnskapsdeling til andre byer.

Bodø kommune ønsker å fremme en sosial bærekraftig samfunnsutvikling, der trivsel, trygghet og inkludering skal ligge til grunn.

Delmål

  1. Bli kjent som Norges råeste integreringsby. 
  2. Øke antallet utlendinger med relevant og høyere kompetanse bosatt i Bodø kommune.
  3. Utvikle og formidle Bodø som en kulturell hotspot i Arktis.

Tiltak

  • I samarbeid med vennskapsbyene jobbe for sosial bærekraft som kommer innbyggerne i byene til gode. 
  • Lage en engelsk versjon av Bodø kommunes nettsider, inkludert en egen side med relevant informasjon for tilflyttere.
  • Øke andel engelskspråklige innlegg i sosiale media.
  • Opprette engelskspråklig profil “Bodø - International” på sosiale media, for informasjonsdeling, omdømmebygging og rekrutering. Målgruppe er både utlandet og innbyggere i Bodø som ikke snakker norsk.
  • Utrede etablering av et internasjonalt hus/arena hvor innflyttere i Bodø kan uttrykke sin kultur, møtes, få informasjon og komme med innspill.
  • Arrangere internasjonal uke i oktober i samarbeid med det flerkulturelle miljøet, skoler og barnehager.
  • Etablere et vertskapsfamiliekonsept for innvandrere som bosettes for å lette integreringen, innlæring og forståelse av norske verdier, holdninger og levesett.
  • Etablere en serviceorganisasjon for arbeidstilflyttere i samarbeid med næringslivet, der man også jobber for å få med partner og familie til Bodø.
  • Reorientere Bodø i Vinden som verktøy for omdømmebygging og rekruttering fra utlandet.
  • Legge til rette for internship av 2-3 måneder varighet i kommuneorganisasjonen for internasjonale studenter ved Nord universitet.
  • Utrede mulighetene for å samarbeide med Nord universitet om å få flere engelskspråklige utdanningstilbud i Bodø. (For eksempel engelskspråklig bachelor innen helsefag.)
  • I samarbeid med Visit Bodø og Bodø 2024 jobbe aktivt for å tiltrekke internasjonale arrangementer til Bodø.
  • Samarbeide tett med Bodø 2024 for å utnytte organisasjonenes internasjonale nettverk og relasjoner til ressurspersoner. 
  • Utarbeide en felles kommunikasjonsstrategi mellom kommunen og Bodø 2024 for å utnytte events og tilstelninger som Bodø 2024 deltar på til å markedsføre byen og regionen med ønsket definert budskap.