Profilhåndbok

Merkevarestruktur

Hvem er avsender?

Det skal være klart for innbyggerne hvem som står bak kommunikasjonen. 

Bodø kommune skal fremstå som en tydelig og gjenkjennelig avsender. Den visuelle profilen er utformet slik at egne logoer for avdelinger eller mindre prosjekter ikke er nødvendig. Innenfor kommunens grafiske profil kan avdelinger organisasjoner knyttet opp mot kommunen likevel utvikle sin egen visuelle vri ved å bruke kommunens fargepalett og designelementer.

Bruk av kommunelogoen

Kommunelogoen, bestående av kommunevåpenet og navnetrekket "Bodø kommune" på norsk, samisk og lulesamisk , skal som hovedregel alltid være synlig.

Alle retningslinjer for fargebruk, plassering og størrelse av logoen gjelder for alle som benytter seg og kommuniserer på vegne av Bodø kommune.  

Kommunale foretak og kampanjer

I tilfeller der prosjektet eller kampanjens egen identitet er viktigere enn å profilere kommunen som avsender, skal Bodø kommunes rolle kun omtales i tekst, for eksempel under "Om"-seksjonen på prosjektets nettside, på sosiale medier eller i trykksaker.

Dersom samarbeidspartnere ønsker å bruke sine egne logoer i kampanjer eller prosjekter, kan Bodø kommune bruke sin kommune-logo i henhold til profilhåndboken.