Ny løsning skal gi både innbyggere og ansatte en bedre hverdag

Bodø kommune går til anskaffelse av en ny elektronisk pasientjournal i helse- og omsorgstjenestene.

Bodø kommune satser stort på digitalisering for å styrke helsetjenestene og møte fremtidens behov.

Gjennom økt søkelys på e-helse og tjenesteutvikling har kommunen etablert et godt miljø for innovasjon.

– Nå tar vi steget videre med anskaffelsen av en moderne elektronisk pasientjournal (EPJ), som skal gi både innbyggere og helsepersonell en bedre hverdag, sier Monica Simone Johannessen, prosjektleder og rådgiver ved Bodø kommunes e-helseteam.

Portrettbilde av Monica Simone Johannessen. - Klikk for stort bildeMonica Simone Johannessen, prosjektleder og rådgiver ved Bodø kommunes e-helseteam. Preben Hunstad, Bodø kommune

Erstatter dagens system

Den nye EPJ-løsningen vil erstatte dagens system, som har vært i bruk i nesten 20 år.

– Markedet kan nå tilby nye løsninger med en helt annen teknologi enn hva vi har i dag. En ny løsning vil være starten på en ny epoke for saksbehandling, institusjonsbaserte- og hjemmebaserte omsorgstjenester i kommunen, sier Johannessen.

Målet er å anskaffe en EPJ-løsning som ikke bare møter dagens behov, men også legger grunnlaget for morgendagens helse- og omsorgstjenester og de behov som kommer.

Det er forventet at en ny løsning skal bidra til å frigjøre tid for helsepersonell og sikre en trygg og effektiv håndtering av helseopplysninger og pasientforløpene. Løsningen skal bidra til å redusere kompleksitet og frigjøre ressurser slik at helsepersonell kan fokusere på det viktigste: pasientene.

Samarbeider med flere kommuner

Underveis har Bodø kommune også fått til et godt samarbeid med flere kommuner i Nordland og Troms.

Hele 21 kommuner har bidratt inn i arbeidet og har inngått avtale om opsjon.

– Dette samarbeidet sikrer at man kan dele ressurser og erfaringer, og at vi blir mer omforent om behovene som formidles til leverandørene som utvikler løsningene sier Johannessen.

Konkurransen ble kunngjort den 28. januar som en konkurransepreget dialog og vil avsluttes høsten 2025.

– Man ønsker seg gjennom anskaffelsen en leverandør som har et ønske om å bli en strategisk partner for kommunesektoren, hvor man sammen videreutvikler løsninger som setter pasienten og helsepersonellets behov i sentrum, sier Monica Simone Johannessen.