Bodø remerket som bærekraftig reisemål

Bodø har igjen fått merket som Bærekraftig reisemål – et kvalitetsstempel som dokumenterer at byen og regionen tar samfunnsansvar, og jobber systematisk med miljø, klima, kultur og lokal verdiskaping.

– At Bodø nå er remerket som bærekraftig reisemål er et viktig kvalitetsstempel. Det gir oss et sterkere salgsargument når vi markedsfører regionen, og viser at vi tar ansvar for både miljø, kultur og lokalsamfunn, sier prosjektleder Carina Dreyer Salater i Visit Bodø.

Må fornyes

Bærekraftig reisemål-merket gis til destinasjoner som oppfyller strenge krav til bærekraftig utvikling. For å beholde merket må reisemålet dokumentere fremgang og godkjennes på nytt hvert tredje år.

I Bodø har prosessen vært et samarbeid mellom Bodø kommune, Visit Bodø og reiselivet i regionen. Den nylig vedtatte Masterplan for reiseliv 2026–2035 og kommunens klima- og energiplan har vært viktige grunnlag for å sikre gjenmerkingen. Det samme har etablering av reisemålsledelse. Kontrollørene peker på Bodø kommune som en aktiv og fremoverlent aktør innen bærekraft.

Da Bodø første gang ble merket i 2022, ble Saltstraumen trukket frem som et område som trengte bedre tilrettelegging. I dag er en besøksstrategi for Saltstraumen under utvikling, ledet av Statsforvalteren og Bodø kommune, i dialog med både næringslivet og lokalbefolkningen.

– Saltstraumen er et unikt naturfenomen, og besøksstrategien skal sikre både naturen, innbyggerne og de besøkende gode opplevelser, sier Anne-Lise Solås, Leder Næringsutvikling Bodø kommune

To personer holder en diplom - Klikk for stort bildeProsjektleder Carina Dreyer Salater og Leder for Næringsutvikling Anne-Lise Solås holder det synlige beviset på at Bodø har oppnådd merket som bærekraftig reisemål. Julie Abelsen, Visit Bodø

Positive tilbakemeldinger

  • Tre undersøkelser gjennomført i 2025 viser at:
     67 % av innbyggerne er positive til reiselivssatsingen i Bodø.
  • 85 % av gjestene er fornøyd med den totale opplevelsen.
  • Naturopplevelser får høyest score, mens shopping og innendørsaktiviteter scorer lavest.
     

Innbyggerne trekker spesielt frem Bodø2024, mer liv i byen og hyggelige møter med gjester som positive effekter. Samtidig etterlyses bedre tilrettelegging med informasjon, toaletter, rasteplasser og kollektivtransport til flyplassen og turområder. Bodø som reisemål oppnår gode score hos gjestene for ivaretagelse av sin natur, miljø, kulturarv, lokalbefolkning og besøkende. Videre oppfattes Bodø som et trygt og sikkert sted å besøke og et godt sted å bo. Det er imidlertid et potensial i å informere besøkende bedre om hvilke hensyn de bør ta i forhold til egen sikkerhet, vern av natur og kulturminner, samt klimahensyn.

Reiselivsbedriftene rapporterer økt fokus på bærekraft. Flere tilbyr lokalproduserte varer, tar miljøhensyn og er miljøsertifisert, og mange samarbeider om nye produkter og opplevelser. Erfaringene og utfordringene fra innbyggerne, gjestene og næringslivet tas nå inn i reisemålsledelsens handlingsplan. Målet er klart:

Innen 2035 skal Bodø være et av Europas fremste bærekraftige reisemål.

Fakta:

· Utviklet av Innovasjon Norge

· Merket må fornyes hvert tredje år

· Dokumenterer innsats innen miljø, klima, kultur, lokalsamfunn og økonomi.