Som en del av utbyggingen av nye Bodø lufthavn, settes det av inntil ni millioner kroner for å støtte prosjekter som bidrar til å bevare og forbedre det som bedrer lokalt naturmangfold utenfor anleggsområdet.
Dette er første gang Avinor setter av et beløp som en del av prosjektbudsjettet for å aktivt minimere belastningen på naturen i forbindelse med en stor utbygging. En slik støtteordning, der prosjektmidler settes av til naturtiltak utenfor prosjektets grenser, er en nyvinning blant statlige aktører.
Det melder Avinor i en pressemelding, onsdag.
Nye Bodø lufthavn skal stå ferdig i andre halvår 2029. Den vil være dimensjonert for 2,3 millioner passasjerer pr. år i åpningsåret.
(Illustrasjon: HENT, Norconsult, LPO Arkitekter og Archus Arkitekter for Avinor
– Vil komme hele samfunnet til nytte
Bodø kommune er veldig fornøyd med tilskuddsordningen som Avinor nå etablerer.
Ordfører Odd Emil Ingebrigtsen berømmer Avinors initiativ.
– Tanken bak tilskuddsordningen er helt i tråd med det bystyret har vedtatt både i den nye samfunnsplanen og klimaplanen. Dette er midler som skal bidra til å ta vare på og restaurere natur i Bodø, noe som på sikt vil komme hele samfunnet til nytte, sier Odd Emil Ingebrigtsen.
Også varaordfører Ida Gudding Johnsen er glad for tiltaket.
– Tap av natur er en av våre største utfordringer i verden i dag. Bodø kommune har derfor innført et mål om arealnøytralitet, og i dette arbeidet vil tilskuddsmidlene fra Avinor komme godt med. Nå kan aktører som har gode prosjekt for å ta vare på eller restaurere naturområder i Bodø få viktige bidrag til sitt arbeid. Det er flott at Avinor går foran som statlig aktør for å sikre midler til å ta vare på mer natur, sier Ida Gudding Johnsen.
Et frivillig initiativ fra Avinor
Konserndirektør Karianne Helland Strand i bærekraft, konsept og infrastrukturdivisjonen i Avinor, uttrykker stor entusiasme for ordningen.
– Vi er svært glade for å kunne lansere denne tilskuddsordningen som en del av vårt arbeid med den nye Bodø lufthavn. Avinor har et sterkt fokus på miljø og bærekraft, og denne ordningen er et konkret bevis på vårt engasjement for å støtte lokale initiativer som bidrar til en grønnere fremtid. Vi ser frem til å samarbeide med Bodø kommune og lokale aktører for å bevare og forbedre naturmangfoldet i kommunen, sier hun.
En av hovedårsakene til at Avinor ønsker å pilotere denne ordningen er at det kan ha større effekt å iverksette tiltak andre steder i kommunen enn på det fremtidige lufthavnområdet. Helland Strand understreker at Avinor ikke har noen lovpålagt forpliktelse til å etablere en slik tilskuddsordning.
– Vi ønsker at ordningen skal bidra til positive effekter. Noen aktører kan nok ha bekymringer om at tiltakene ikke er tilstrekkelige. Jeg vil derfor understreke at denne tilskuddsordningen er et frivillig initiativ fra Avinor, og ikke noe vi er pålagt, sier konserndirektøren. – Vi har etablert ordningen for å bidra til at de negative påvirkningene på naturmangfoldet som følger av utbyggingen på Bodø-halvøya blir mindre. Dette er i tråd med vår klima- og miljøstrategi hvor vi har forpliktet oss til å jobbe systematisk for å redusere egen negativ påvirkning, og øke positiv påvirkning på naturmangfold og økosystemer, sier Karianne Helland Strand.
Om ordningen
Søkere kan nå søke om midler til prosjekter som fremmer positive naturtiltak i Bodø . Tilskuddsordningen vil bidra til å bevare og forbedre lokale økosystem, og samarbeid med Bodø kommune og lokale aktører er nøkkelen til suksess. Innovasjon og bærekraft er sentrale verdier i Avinors arbeid, og vi oppfordrer alle med gode ideer til å søke.
Informasjon om hvordan man kan søke om midler fra fondet, finnes på Avinors nettside:
www.avinor.no/nylufthavnbodo
Fakta om nye Bodø lufthavn
- Lufthavnen vil etter planen åpne for operativ drift i 2029 og ha offisiell åpning i løpet av 2029/2030
- Kapasiteten på den nye terminalen vil være 2,3 millioner passasjerer i året
- I byggeperioden vil rundt 350 firmaer være involvert, og 3 000 arbeidere sysselsettes i løpet av den fem år lange anleggsperioden
- 3,5 millioner kubikkmeter fjell og løsmasser skal flyttes – dette tilsvarer rundt
1 400 olympiske svømmebasseng - 650 000 kvadratmeter skal asfalteres – noe som tilsvarer i underkant av 100 fotballbaner
- Terminal og andre driftsbygg på nye Bodø lufthavn blir over 25 000 kvadratmeter, noe som er fem ganger større enn gulvarealet i Oslo Spektrum.
- Rullebaner, taxebaner og flyoppstillingsplasser («Flyside») bygges av Peab Anlegg AS - forberedende arbeider startet i februar 2024.
- Kontrakt for bygging av terminalbygg og enkelte andre driftsbygg er tildelt HENT AS - planlagt byggestart for denne delen av prosjektet er august 2025.
(Kilde: Avinor/NTB)