Trygghetsalarm
Trygghetsalarm er en varslingstjeneste, hvor brukerne i nødsituasjoner kan tilkalle hjelp via en vaktsentral.
Det er ingen lovfestet rett til å få trygghetsalarm.
Ved vurdering om du skal få trygghetsalarm, vil vi legge vekt på om du har sykdom eller tilstand som gjør at det kan oppstå uforutsette hendelser, der du har behov for å kunne tilkalle hjelp raskt.
Tildelingskontoret vil vurdere om trygghetsalarm er riktig tjeneste og vil bli sett i sammenheng med øvrige tildelte kommunale tjenester.
Trygghetsalarm hjemles etter Forvaltningsloven som en servicetjeneste med egenbetaling.
Når Tildelingskontoret vurderer at det er behov for døralarm knyttet til trygghetsalarm vil dette gis som helsetjeneste.
Slik søker du
Du må sende søknad til Tildelingskontoret.
Her finner du søknadsskjema og mer informasjon om behandling av søknader
Du må underskrive en bruksavtale tilknyttet alarmen, denne leveres til hjemmetjenesten du tilhører. Hjemmetjenesten du tilhører må også få levert nøkkel til din hoveddør. Når avtale og nøkler er levert hjemmetjenesten blir montering av alarm bestilt Tenk på hvor du vil plassere alarmen. Det er en fordel at boksen plasseres slik at responssenteret (vaktsentral) kan høre deg når du utløser alarmen På bruksavtalen kan du samtykke til at dine pårørende får tilgang til tjenesten Tryggi. Vi overvåker tekniske feil på alle trygghetsalarmer. Du som skal bruke trygghetsalarmen må være tilstede ved montering. Montøren vil gi deg opplæring i bruk av trygghetsalarmen Det blir montert en elektronisk lås på din ytterdør. Denne skal hjemmetjenesten benytte når de skal hjelpe deg. Du skal fortsatt bruke dine egne nøkler. Se mer informasjon her (PDF, 4MB) Montøren setter også opp en røykvarsler med automatisk varsling til responssenteret hvis boligen din ikke er tilknyttet et annet brannvarslingssystem. Du kan velge mellom å ha alarmknappen i smykke eller armbånd. Alarmen skal brukes om du har behov for hjelp og ikke klarer å tilkalle hjelp på annen måte. Alarmen skal ikke benyttes til ordinære omsorgsoppgaver som hjemmetjenesten bistår deg med til vanlig. Responssenteret besvarer ditt alarmanrop og ser hvem du er. De vil spørre deg om hva du trenger hjelp til. Du svarer dem i den sorte høyttaleren på alarmen. Om du har behov for hjelp sender responssenteret ut personell fra hjemmetjenesten. Responstiden fra hjemmetjenesten er 30 minutter. Responssenteret kan tilkalle 113 om situasjonen vurderes som akutt. Bodø kommune viser til Bystyret sin avgjørelse av 07.12.23, der det ble vedtatt at det heretter skal tas betaling for leie av trygghetsalarm. Trygghetsalarm innvilges i hovedsak som en servicetjeneste - se prisliste. I enkelte tilfeller kan trygghetsalarm innvilges som en helsetjeneste. Denne tjenesten er uten egenandel. Det koster ikke noe å benytte alarmen. Om du mister tilbehør til alarmen eller noe blir ødelagt vil du bli fakturert for kostnadene det medfører. Tjenesten Tryggi innebærer at pårørende har mulighet for å få en SMS når alarmen blir utløst. Dette til informasjon, det innebærer ikke noe ansvar for pårørende. Alarmen besvares uansett av responssenter som avgjør om alarmen er en sak for hjemmetjenesten. Tryggi er knyttet til den digitale trygghetsalarmen, røykvarsleren og Telenors responssenter. Når alarmen utløses, vil responssenteret snakke med brukeren som utløste alarmen, vurdere tiltak, og informere pårørende via SMS. Pårørende blir kun varslet ved alvorlige hendelser. Når søknaden din er godkjent og du skal få trygghetsalarm
Se mer informasjon her (PDF, 4MB)Montering av trygghetsalarmen, eLås og røykvarsler
Når skal du bruke trygghetsalarmen?
Hva koster trygghetsalarm?
Tjenesten Tryggi - for pårørende
Slik fungerer tjenesten Tryggi
Dersom dine pårørende ikke har tilgang til tjenesten Tryggi (SMS) kan dette ordnes ved å ta kontakt med Tildelingskontoret.
Hvis du bor i Bodø Kommune og har hjemmesykepleie eller trygghetsalarm vil du få montert en elektronisk lås. Låsen vil se slik ut når den er montert på innsiden av ytterdøren: Elektronisk lås - tryggere for deg, enklere for hjemmesykepleien. Dette gjør at hjemmesykepleiens ansatte ikke trenger å administrere nøkler når de besøker deg, og risikoen for at nøkler faller i gale hender forsvinner. Det er en batteridrevet lås som er montert på innsiden av ytterdøren. Låsen kan bare brukes av Hjemmetjenesten. Systemet registrerer også tiden de ansatte er inne i ditt hjem. Det er ikke synlig fra utsiden av døren at vi har montert den nye låsen, og det er bare helsepersonell som kan bruke den. Det letter arbeidet for hjemmesykepleien fordi de slipper å holde styr på et stort antall nøkler, og de kan på en enklere måte komme seg inn til sine brukere. Det vil også gå raskere for hjemmetjenesten å rykke ut ved trygghetsalarmer når de ansatte slipper å hente nøkler på sonebasen. eLåsen logger også hvem som har vært på besøk og hvor lenge personen var der. Dette betyr bedre kontroll med at du får den hjelpen du skal ha i forhold til ditt vedtak og større sikkerhet både for deg og de ansatte i hjemmetjenesten. Nei, det vil ikke koste deg noe. Nei, elåsen vil ikke påvirke forsikringen. Den eksisterende låsen er helt uendret etter installasjonen, noe som er spesielt viktig hvis du har sikkerhetslås på døren. Det er lett å installere Phoniro. Installatøren vil også smøre låsen i døren din, og hvis alt går som planlagt, er arbeidet ferdig på 15-20 minutter. Installatøren vil bære et ID-kort som viser at han er ansatt i Bodø kommune for å utføre dette arbeidet. Nei, det blir ingen skader på døren. eLås monteres uten å lage ekstra hull i døren. Låsesylinderen blir ikke endret. Bare vrideren på innsiden av døren er endret. Dette betyr at du bruker døren som vanlig, og nøkkelen din vil fortsatt passe i dørlåsen. eLås passer på mer enn 95% av alle dører. Montøren vil finne ut om det kan monteres eLås på din ytterdør. Hvis en ansatt mister telefonen, vil denne bli sperret umiddelbart og er derfor helt ubrukelig for den som finner/har tatt telefonen. Telefonene som hjemmetjenesten bruker er i tillegg sikret med en kodelås slik at ikke uvedkommende kan få tilgang til informasjon på telefonene. Nei, bare ansatte som har et planlagt besøk hos deg kan låse opp døren din. eLås har et eget batteri. Å åpne en dør utstyrt med eLås er ikke avhengig av verken strøm eller mobildekning. Hjemmetjenesten vil beholde 1 nøkkel for sikkerhets skyld slik at vi kan komme oss inn til deg hvis det skulle oppstå en feil på den elektroniske låsen. Hvis du skal flytte eller ikke lenger har behov for hjemmesykepleie, vil en montør fjerne den elektroniske låsen og tilbakestille døren til slik den var før det ble installert elektronisk lås. Nei, dine låser fungerer som vanlig. Du kan låse døren innenfra med vrideren og utenfra med nøkkelen som vanlig. Låsen drives av spesielle batterier med lang levetid. Systemet varsler i god tid når det er på tide å bytte ut batteriet. Du trenger ikke selv å følge med dette, det gjør hjemmesykepleien. Batteribytte er enkelt og gjøres av personell fra Bodø kommune. Bor du i borettslag/leilighetskomplekser vil det være nødvendig å installere en portlås på felles inngangsdør. Portlåsen er godkjent av forsikringsselskapene og endrer ikke eksisterende områdesikring. Den installeres diskret innenfor døren og aktiveres når hjemmesykepleiens ansatte banker på døren. Det påvirker ikke det normale låssystemet, beboerne bruker standard låssystem som tidligere. Kommunen betaler dørlåsen i sin helhet, inkludert installasjon, service og vedlikehold. Det blir ingen skader på inngangsdøren og vi tilbakestiller til opprinnelige tilstand hvis behovet for hjemmetjeneste opphører. Om du får tildelt tjenester, vil du få hjelp fra den sonen som er i det området hvor du bor. Her kan du lese mer om de ulike hjemmetjenestesonene: Alle ansatte i hjemmetjenesten har blått arbeidstøy og svart fleecejakke påført Bodø kommunes logo og skal kunne legitimere seg med Bodø kommunes identitetskort. I tillegg benytter vi vikarer fra eksterne vikarbyrå. Disse stiller i samme arbeidsantrekk som hjemmetjenesten. I hjemmetjenesten er det hovedsakelig ansatt sykepleiere, vernepleiere og helsefagarbeidere. Ansatte er av ulik etnisk bakgrunn og kjønn. Alle arbeider i turnus, dette innebærer både dag, kveld og helg. Av den grunn vil du ikke bestandig få samme ansatt på hvert besøk. Det kan hende at du får flere ansatte å forholde deg til, avhengig av hvor mange besøk du har per døgn og hvilken kompetanse din tilstand krever, men vi har fokus på å sikre deg bistand fra færrest mulig hjelpere. Vi har også ansvar for opplæring av lærlinger, elever og studenter innen helsefaglig utdanning. Alle enhetene i hjemmetjenestene jobber etter de samme kvalitetsmål og tilstreber å gi like tjenesterElektronisk dørlås (eLås)
Ofte stilte spørsmål
Hva er elås?
Hvorfor har Bodø Kommune innført elås?
Koster det noe for meg?
Vil det påvirke min husforsikring?
Hvor lang tid tar installasjonen?
Hvordan vet jeg at det er en godkjent montør som kommer hjem til meg?
Vil det bli noen skader på døren min?
Endres låsesylinderen slik at jeg må bytte nøkkel?
Passer elås på alle dører?
Hva skjer hvis den ansatte mister telefonen sin?
Kan hvem som helst bruke låsen for å komme inn til meg?
Hva skjer hvis det blir et strømbrudd eller det ikke er mobildekning?
Vil jeg få tilbake de nøklene jeg har levert til hjemmetjenesten når jeg får elektronisk lås?
Hva skjer hvis jeg flytter, eller hvis behovet for hjemmesykepleie opphører?
Vil det være noen forskjell for meg når jeg bruker låsen?
Hvor ofte må batteriet i låsen byttes og hvem gjør det?
Beboere med felles inngangsdør - portlås
Hvem utfører tjenesten?
Hvem kommer hjem til deg?