Trygghetsalarm

Trygghetsalarm er en varslingstjeneste, hvor brukerne i nødsituasjoner kan tilkalle hjelp via en vaktsentral.

Det er ingen lovfestet rett til å få trygghetsalarm. Når vi vurderer om du skal få en trygghetsalarm, ser vi på om du har en sykdom eller tilstand som kan føre til uforutsette hendelser, der du raskt kan trenge hjelp.

Tildelingskontoret avgjør om trygghetsalarm er den riktige tjenesten for deg, og vurderingen gjøres i sammenheng med andre kommunale tjenester du får. Trygghetsalarm er en servicetjeneste med egenbetaling.

Tildelingskontoret vil vurdere hvorvidt alarmen benyttes som et ledd i kommunens plikt til å tilby nødvendige helse- og omsorgstjenester.

Hvis du får innvilget trygghetsalarm

Når søknaden din er innvilget, må du signere en bruksavtale for trygghetsalarmen. Avtalen leveres til hjemmetjenesten, og du må også gi dem en nøkkel til hoveddøren din.

Når avtalen og nøkkelen er levert, bestilles montering av alarmen. Tenk på hvor du vil plassere trygghetsalarmen slik at responssenteret kan høre deg hvis du utløser den.

På bruksavtalen kan du også gi samtykke til at dine pårørende får tilgang til tjenesten Tryggi.

Montering av alarm, eLås og røykvarsler

  • Du må være til stede ved montering. Montøren vil vise deg hvordan trygghetsalarmen fungerer.
  • En elektronisk lås (eLås) vil bli installert på ytterdøren din, som hjemmetjenesten bruker når de kommer for å hjelpe deg. Du skal fortsatt bruke dine egne nøkler. Hvem som låser opp og når det skjer blir lagret. Å sette opp låsen skader ikke døren, og du skal fortsatt bruke din vanlige nøkkel. Den nye låsen vises ikke utenfra, og kun helsepersonell kan bruke den.
  • Montøren vil også sette opp en røykvarsler med automatisk varsling til responssenteret, hvis du ikke allerede har et annet brannvarslingssystem.

Bruk av alarmen

Du kan velge om du vil bære alarmknappen som et smykke eller et armbånd.

Vi overvåker alle trygghetsalarmer for tekniske feil.

Hva koster trygghetsalarm?

Trygghetsalarm
Tjeneste Pris pr måned
Trygghetsalarm som servicetjeneste kr 450,-

Betaling starter den 1. i måneden etter at trygghetsalarmen er montert. Ved oppsigelse må avslutningsmåned betales fullt ut. 

Det koster ikke noe å benytte alarmen. Om du mister tilbehør til alarmen eller noe blir ødelagt vil du bli fakturert for kostnadene det medfører. Erstatningsgebyr for mistet/ødelagt klokke/smykke er i 2025 kr 860,-.

Slik søker du

Søk helse- og omsorgstjenester

Du må logge inn via ID-porten. Hvis du ikke kan gjøre dette selv, kan pårørende eller verge søke for deg.

Kontakt

Om du har spørsmål eller ønsker kontakt med oss, kan du bruke Tildelingskontorets digitale meldingstjeneste.