Det er ingen lovfestet rett til å få trygghetsalarm. Når vi vurderer om du skal få en trygghetsalarm, ser vi på om du har en sykdom eller tilstand som kan føre til uforutsette hendelser, der du raskt kan trenge hjelp.
Tildelingskontoret avgjør om trygghetsalarm er den riktige tjenesten for deg, og vurderingen gjøres i sammenheng med andre kommunale tjenester du får. Trygghetsalarm er en servicetjeneste med egenbetaling.
Tildelingskontoret vil vurdere hvorvidt alarmen benyttes som et ledd i kommunens plikt til å tilby nødvendige helse- og omsorgstjenester.
Hvis du får innvilget trygghetsalarm
Når søknaden din er innvilget, må du signere en bruksavtale for trygghetsalarmen. Avtalen leveres til hjemmetjenesten, og du må også gi dem en nøkkel til hoveddøren din.
Når avtalen og nøkkelen er levert, bestilles montering av alarmen. Tenk på hvor du vil plassere trygghetsalarmen slik at responssenteret kan høre deg hvis du utløser den.
På bruksavtalen kan du også gi samtykke til at dine pårørende får tilgang til tjenesten Tryggi.
Med tjenesten Tryggi kan pårørende motta en SMS når trygghetsalarmen utløses. SMS-en er kun til informasjon, og pårørende har ikke ansvar for å følge opp hendelsen. Responssenteret vil alltid besvare alarmen og avgjøre om det er nødvendig å kontakte hjemmetjenesten.
Hvordan fungerer Tryggi?
Tryggi er koblet til den digitale trygghetsalarmen, røykvarsleren og responssenteret.
Når alarmen utløses, vil responssenteret snakke med brukeren, vurdere situasjonen, og varsle pårørende via SMS ved alvorlige hendelser. Pårørende får kun varsel når det er nødvendig.
Hvis dine pårørende ikke allerede har tilgang til tjenesten Tryggi, kan de få det ved å kontakte Tildelingskontoret.
Montering av alarm, eLås og røykvarsler
- Du må være til stede ved montering. Montøren vil vise deg hvordan trygghetsalarmen fungerer.
- En elektronisk lås (eLås) vil bli installert på ytterdøren din, som hjemmetjenesten bruker når de kommer for å hjelpe deg. Du skal fortsatt bruke dine egne nøkler. Hvem som låser opp og når det skjer blir lagret. Å sette opp låsen skader ikke døren, og du skal fortsatt bruke din vanlige nøkkel. Den nye låsen vises ikke utenfra, og kun helsepersonell kan bruke den.
- Montøren vil også sette opp en røykvarsler med automatisk varsling til responssenteret, hvis du ikke allerede har et annet brannvarslingssystem.
Bruk av alarmen
Du kan velge om du vil bære alarmknappen som et smykke eller et armbånd.
Vi overvåker alle trygghetsalarmer for tekniske feil.
Hva koster trygghetsalarm?
Betaling starter den 1. i måneden etter at trygghetsalarmen er montert. Ved oppsigelse må avslutningsmåned betales fullt ut.
Det koster ikke noe å benytte alarmen. Om du mister tilbehør til alarmen eller noe blir ødelagt vil du bli fakturert for kostnadene det medfører. Erstatningsgebyr for mistet/ødelagt klokke/smykke er i 2025 kr 860,-.
Slik søker du
Søk helse- og omsorgstjenester
Du må logge inn via ID-porten. Hvis du ikke kan gjøre dette selv, kan pårørende eller verge søke for deg.
Skal du søke tjenester på vegne av en annen person anbefaler vi at du ordner med fullmakt før du starter utfylling av søknadsskjema.
Fullmaktsskjema (PDF, 86 kB)
Kontakt
Om du har spørsmål eller ønsker kontakt med oss, kan du bruke Tildelingskontorets digitale meldingstjeneste.