Kapittel 2 - Plangebyr (private planforslag)
Kapitlet omhandler gebyrer for saksbehandling av private planforslag etter plan- og bygningsloven.
Samlet gebyr består av gebyrer for planinitiativ og oppstartmøte, og for behandling av innsendt planforslag. Alle planforslag betaler grunngebyr etter § 2.2.1. Gebyrer fra § 2.2.2 til og med § 2.2.6 er tilleggsgebyrer og skal betales dersom planforslaget møter kravene for de enkelte tilleggsgebyrene.
§ 2.1.1 Gebyr for planinitiativ
Det skal betales gebyr per planinitiativ. Det påløper tilleggsgebyr dersom planinitiativ må endres og gjennomgås flere ganger.
§ 2.1.2 Enkeltgebyr for møter
Det skal betales gebyr per avholdte møte. Om møtet betegnes som enkelt avklaringsmøte eller vanlig avklaringsmøte baseres på kommunens ressursbruk knyttet til møtet.
§ 2.1.3 Stans av planinitiativ
§ 2.2.1 Grunngebyr for planforslag
Gebyr som skal dekke de generelle oppgavene i saksbehandlingsprosessen som er uavhengig av tiltakets kompleksitet og størrelse.
§ 2.2.2 Møter underveis i planprosessen
Dersom det avholdes møter, skal det betales et gebyr for hvert møte.
§ 2.2.3 Planer med planprogram og/eller konsekvensutredning
For planforslag som krever konsekvensutredning (KU) eller planprogram skal det betales tilleggsgebyr.
§ 2.2.4 Forhold til overordnede planer i kommunen
Dersom planforslaget er i strid med kommuneplanen skal det betales et tilleggsgebyr.
§ 2.2.5 Arealformål i planforslaget
Det skal betales tilleggsgebyr dersom planforslaget inneholder over 4 nye arealformål/hensynssoner. Arealformål i planforslaget defineres etter formål i kart- og planforskriftens vedlegg I.
§ 2.2.6 Arealgebyr for bebyggelsens areal
Dersom bebyggelsens areal er over 7 500 m2 BRA skal det betales tilleggsgebyr. Gebyret beregnes kun for ny bebyggelse.
§ 2.3 Utfylling og endring av plan
Ved utfylling eller endring av plan skal det betales gebyr.
§ 2.4 Mangelfulle plandokumenter
I tillegg til gebyr etter § 2-1 og § 2-2, påløper det et tilleggsgebyr dersom planforslaget ikke leveres i fullverdig digital form eller har innholdsmessige feil eller mangler. Gebyrene gjelder i de tilfeller kommunen får påført merarbeid i forbindelse med retting av kartgrunnlag og/eller dokumenter. Gjennomgang av planforslaget og tilbakemelding faktureres etter medgått tid dersom revidert planleveranse ikke kan godkjennes.
§ 2.5 Gebyr ved avslutning av planprosess
Ved trekk av planforslag eller manglende oppfølging fra forslagsstiller skal det betales en andel av samlet gebyr avhengig av hvor langt kommunen har kommet i saksbehandlingen.
§ 2.6 Gebyr for annet fakturerbart arbeid
Gebyrpliktig arbeid etter plan- og bygningsloven som ikke faller inn under andre bestemmelser i dette kapitlet, faktureres løpende etter medgått tid. Kommunens arbeid med utbyggingsavtaler faktureres etter medgått tid.
Kapittel 3 - Eierseksjonering
Kapitlet omhandler gebyrer for seksjoneringssaker etter eierseksjonsloven. Gebyrets størrelse er det samme for seksjoneringsvedtak som for avslag. Ved søknad om tillatelse til å seksjonere en eiendom etter eierseksjonsloven skal det beregnes gebyr med mindre annet fremgår av regulativet. Ved tilleggsareal i grunn tilkommer gebyr for oppmålingsforretning se kapittel 4.
§ 3.1 Grunngebyr
Kommunen fakturerer grunngebyr for alle saker, med mindre denne forskriften angir noe annet. Grunngebyret skal dekke de generelle oppgavene i saksbehandlingsprosessen som er uavhengig av tiltakets art, kompleksitet, størrelse m.m. Dette er for eksempel mottak av søknad, innregistrering, journalføring, fordeling av sak og arkivering.
§ 3.2 Mangelfull søknad
Dersom søknad ikke følger kravene i eierseksjonsloven § 11 og kommunen må sende mangelbrev, påløper et tilleggsgebyr.
§ 3.3 Oppretting av eierseksjoner, nybygg
§ 3.4 Oppretting av eierseksjoner, eksisterende bygg
§ 3.5 Reseksjonering i seksjonert sameie hvor minst en av bygningene er et eksisterende bygg
§ 3.6 Sletting/oppheving av seksjonert sameie
§ 3.7 Tilleggsgebyr
Gebyr kommer i tillegg til behandlingsgebyret.
§ 3.8 Gebyr for avsluttet sak før vedtak, ved avvisning og ved avslag
§ 3.9 Gebyr for annet fakturerbart arbeid
Gebyrpliktig arbeid etter eierseksjonsloven som ikke faller inn under andre bestemmelser i dette kapitlet, faktureres løpende etter medgått tid. Timeprisen dekker blant annet saksbehandling, støttefunksjoner og administrasjon.
Kapittel 4 - Oppmålingsforretning
Kapitlet omhandler gebyrer for oppmålingsforretninger og saksbehandling etter matrikkellova.
§ 4.4 Oppmålingsforretninger som krever delingstillatelse
§ 4.5 Oppmålingsforretninger som ikke krever tillatelse
§ 4.6 Rabatt ved samtidig oppmåling
Rabatt beregnes av samlet gebyr etter § 4-4.
§ 4.7 Gebyr for annet fakturerbart arbeid
Gebyrpliktig arbeid etter matrikkellova som ikke faller inn under andre bestemmelser i denne forskriften, faktureres løpende etter medgått tid. Timeprisen dekker blant annet saksbehandling, støttefunksjoner og administrasjon.
Kapittel 5 - Byggesaker
Kapitlet omhandler gebyrer for saksbehandling av byggesaker etter plan- og bygningsloven.
For alle søknadspliktige tiltak etter plan- og bygningsloven skal det betales gebyr. Samlet gebyr består av grunngebyr, saksbehandlingsgebyr, registreringsgebyr og eventuelle tilleggsgebyr. Gebyrets størrelse er det samme for tillatelser som for avslag.
Gebyrene gjelder for både ett-trinns søknader og rammesøknader.
§ 5.3.1 Forhåndskonferanser og andre veiledningsmøter
Gebyrene omfatter også forberedelser og etterarbeid/referat. Tilbudet om veiledningsmøte gjelder veiledning knyttet til konkrete tiltak, før eller underveis i søknadsprosessen. Veiledning i henhold til forvaltningslovens bestemmelser om alminnelig veiledningsplikt er ikke gebyrbelagt, jamfør forvaltningsloven paragraf 11.
§ 5.3.2 Grunngebyr
Kommunen fakturerer grunngebyr for alle saker, med mindre denne forskriften angir noe annet. Grunngebyret skal dekke de generelle oppgavene i saksbehandlingsprosessen som er uavhengig av tiltakets art, kompleksitet, størrelse m.m. Dette er for eksempel mottak av søknad, innregistrering, journalføring, fordeling av sak og arkivering. I tillegg til grunngebyr betales gebyr etter satsene nedenfor slik det fremgår av denne gebyrforskriften.
§ 5.3.3 Registreringsgebyr
For tiltak etter pbl skal det betales registreringsgebyr, som skal dekke kostnadene knyttet til arbeid som må gjøres i matrikkelen. Arbeid i matrikkelen øker proporsjonalt med antall bruksenheter og det skal betales et registreringsgebyr per bruksenhet. Gebyret skal også betales ved endring av bruksenhet.
§ 5.3.4 Øvrige generelle gebyrer
Øvrige generelle gebyrer gjelder alle typer søknader etter kapittel 5. Ved behandling av saker der innsendt dokumentasjon er mangelfull eller feilaktig, beregnes et tilleggsgebyr per mangelbrev. Gebyret påløper fra og med andre mangelbrev.
§ 5.3.6 Gebyr beregnet etter medgått tid
Når gebyret ikke kan fastsettes på annen måte, skal behandling faktureres etter medgått tid. Gebyr skal dokumenteres.
§ 5.4 Søknad om enkle tiltak (pbl § 20-4)
Dette gebyret gjelder enkle tiltak som er unntatt fra krav om ansvarlige foretak. Gebyret gjelder også der tiltakshaver likevel velger å benytte ansvarlige foretak, jamfør SAK 10 paragraf 6-7. Gebyr inkluderer dispensasjons- eller unntaksbehandling når dette søkes sammen med søknad om byggetillatelse.
§ 5.5.1 Søknadspliktige tiltak som krever ansvarlige foretak (med ansvarsrett) – pbl § 20-3
Dette gebyret gjelder tiltak som krever ansvarlige foretak, jamfør plan- og bygningsloven paragraf 20-3. Prisene gjelder per bygg.
§ 5.6.1 Søknad om rammetillatelse for tiltak
Gebyret slik det fremgår av tabellene gjelder for tiltak der det er inntil én dispensasjon. Ved to eller flere dispensasjoner gjelder tabell for ren dispensasjon i kapittel 5.10, sammen med gebyr i kolonne for tiltak i samsvar med regelverk. Gebyr for eventuelle høringer kommer i tillegg, se kapittel 5.11 Grunngebyr kommer i tillegg. Prisene gjelder per bygg.
§ 5.6.2 Søknad igangsettingstillatelse
Ikke grunngebyr
§ 5.7 Øvrige søknadspliktige tiltak
Gebyr for øvrige søknadspliktige tiltak når de ikke inngår i et tiltak opplistet i 5.4, 5.5 eller 5.6. Gebyr beregnes uavhengig av om søknaden er ettrinns søknad eller rammesøknad. Gebyr for dispensasjoner vil komme i tillegg, se kapittel 5.10. For rammesøknad vil også gebyr for IG komme i tillegg. Gebyr for eventuelle høringer kommer i tillegg, se kapittel 5.11. Grunngebyr kommer i tillegg, om annet ikke er nevnt.
§ 5.8.1 Oppretting av grunneiendom
Gebyret slik det fremgår av tabellene gjelder for deling der det er inntil én dispensasjon. Ved to eller flere dispensasjoner gjelder tabell for ren dispensasjon i kapittel 5.10, sammen med gebyr i kolonne for tiltak i samsvar med regelverk. Gebyr for eventuelle høringer kommer i tillegg, se kapittel 5.11. Grunngebyr kommer i tillegg.
§ 5.8.2 Oppretting av anleggseiendom
§ 5.8.3 Øvrige delingssaker
§ 5.9 Avslutning av saker, endring og andre søknader
Dette avsnittet gjelder søknader som ikke faller inn under øvrige søknadstyper. Gebyret gjelder for søknader der det er inntil én dispensasjon. Ved to eller flere dispensasjoner gjelder tabell for ren dispensasjon i kapittel 5.10, sammen med gebyr i kolonne for tiltak i samsvar med regelverk. Gebyr for eventuelle høringer kommer i tillegg, se kapittel 5.11. Ferdigattest er inkludert i søknad om ramme/ett-trinns søknad, bortsett fra når det søkes om ferdigattest mer enn 2 år etter at det er gitt midlertidig brukstillatelse for tiltaket.
§ 5.10 Dispensasjoner
Dette avsnittet gjelder både søknad om dispensasjon der dispensasjonen ikke er søkt samtidig med søknad om tiltak, og saker der det er flere dispensasjoner. Dette kan gjelde dispensasjonssøknader der man ønsker å avklare forhold før søknad om bygge- eller deletillatelse sendes inn, eller man ønsker dispensasjon som forhindrer å føre opp tiltak som ellers ville vært unntatt søknadsplikt, jamfør SAK10 paragraf 4.1. Gebyret bestemmes ved å summere gebyret for hver dispensasjon, multiplisert med en faktor som tar hensyn til den besparelsen i tid som oppstår ved å behandle flere dispensasjoner i samme sak.
§ 5.11 Høring
Gjelder søknader som må sendes til uttalelse eller behandling etter sektorlovgivning slik det følger av pbl paragraf 21-5.
§ 5.12 Gebyr for tilsyn ved avdekket regelbrudd
Det kan kreves gebyr etter medgått tid jamfør punkt 5.3.6 for særlig omfattende oppfølging etter tilsyn med pågående byggetiltak hvor det avdekkes brudd på bestemmelser eller tillatelse gitt i eller i medhold av plan- og bygningsloven. Det kan i tillegg kreves dekning av nødvendige og dokumenterte utgifter til utføring av tilsynet og ulovlighetsoppfølgingen, herunder innhenting av sakkyndig bistand, jamfør pbl paragraf 25-2 annet ledd. Tiltakshaver skal varsles før det besluttes å kreve gebyr etter denne bestemmelsen.