BPA erstatter blant annet hjelp fra hjemmetjenesten, personalet i en omsorgsbolig eller en institusjonsplass.
Målet med BPA er å sikre at mennesker med funksjonsnedsettelse får styrket sine muligheter til å leve og bo selvstendig, og til å ha en aktiv og meningsfylt tilværelse i fellesskap med andre. En BPA-ordning gir deg større frihet til å organisere tjenestene du mottar. Du, eller noen som står deg nær er arbeidsleder og du styrer ordningen selv.
Innhold på siden
Hvem kan få BPA?
Du har rett til å organisere tjenestene praktisk bistand og opplæring og fritidskontakt som BPA hvis du
- er under 67 år, og
- har behov for tjenester ut over 2 år, og
- har behov for tjenester i minst 32 timer pr. uke.
Du kan også ha denne rettigheten hvis du har behov for hjelp i minst 25 timer i uka, men ikke hvis kommunen kan dokumentere at det blir vesentlig dyrere å organisere tjenestene som BPA. Det er kommunen som vurderer hvor mange timer du har behov for.
Retten omfatter også avlastningstiltak for foreldre med hjemmeboende barn under 18 år med nedsatt funksjonsevne (helse- og omsorgstjenesteloven § 3-6 nr. 2).
Du har ikke rett til BPA når hjelpen du får krever at det er flere enn én tjenesteyter til stede, eller hvis du har behov for tjenester om natten. Unntaket er hvis du har behov for dette hele tiden.
Hvilke tjenester kan organiseres som BPA?
Hjelp til alminnelig egenomsorg og personlig stell, også kalt personrettet bistand, kan organiseres som BPA. Det samme kan nødvendig praktisk hjelp til rengjøring, praktiske gjøremål i hjemmet og andre husholdsoppgaver.
BPA skal kunne brukes både i og utenfor hjemmet, så tiltak utenfor hjemmet, som for eksempel fritidskontakt kan også organiseres som BPA.
Helsetjenester er ikke omfattet av rettigheten til BPA. Men kommunen kan legge enkle helsetjenester inn i BPA-ordningen hvis det er hensiktsmessig, forsvarlig og du selv ønsker det.
Hvis du har behov for hjelp til nødvendig trening eller tilsyn på grunn av din funksjonshemming, må lege eller fysioterapeut dokumentere at du har behov for dette.
Hvordan fungerer en BPA-ordning
Hvis du får organisert hjelpen din som BPA, vil du, eller noen som står deg nær få rollen som arbeidsleder. Det betyr at innenfor den tiden som du har fått tildelt til praktisk og personlig bistand, kan du i prinsippet styre
- hvem du vil ha som assistent
- hva assistenten skal gjøre
- hvor og til hvilke tider du skal motta assistanse
Kompetanse
Det stilles i utgangspunktet ikke krav til fagkompetanse hos assistentene i en BPA-ordning.
Hva koster det å ha BPA?
Det koster det samme å ha BPA som om du hadde hatt vedtak om praktisk hjelp i hjemmet. Kommunen kan kreve at du betaler egenandel for praktisk hjelp, som ikke er til personlig stell og egenomsorg.
Det vil si at du må betale for hjelp til husarbeid og renhold, som for eksempel skifte sengetøy, vaske klær, rydde, ta inn og ut av oppvaskmaskinen og vaske gulv, og lignende oppgaver.
Hvor mye egenandel du må betale, kommer an på hvor mange timer du har fått innvilget til disse oppgavene. Det vil stå i BPA-vedtaket ditt. Du vil få et eget vedtak som viser hvor mye du må betale.
Pris på tjenesten: kr 546,-
Stortinget har fastsatt maksimal egenandel per måned for praktisk bistand for dem med inntekt under 2 G til kr 230,-.
Det er husstandens felles nettoinntekt før særfradrag i henhold til skattelisten 2022 og det er grunnbeløpet fastsatt 1.5.2023, kr 118.620,- som legges til grunn ved fastsettelse av egenandel.
Når praktisk bistand ytes til ektepar/samboere hvor begge har tildelt tjeneste, skal betaling begrenses ved at timer sees samlet.
Valg av arbeidsgiver/leverandør
Bodø kommune kan være arbeidsgiver for ordningen din. Kommunen har også avtale med seks ulike private leverandører. Det er i utgangspunktet kommunen som bestemmer om du kan velge mellom de private leverandørene, eller om du må ha kommunen som arbeidsgiver.
Hvis du skal ha en privat leverandør, må du selv finne ut hvilken av leverandørene som passer best for deg. Kommunen kan dessverre ikke hjelpe deg med å velge.
For å sikre at du får god kvalitet på tjenestene og at assistentene dine får et forsvarlig arbeidsmiljø, stiller kommunen kvalitetskrav til leverandørene. De må blant annet ha erfaring fra lignende oppdrag, nødvendige rutiner og godkjente lønns- og arbeidsvilkår.
Du kan velge mellom følgende leverandører:
Informasjon om de ulike leverandørene finner du på deres hjemmesider. Du må gjerne ta direkte kontakt med leverandørene hvis du ønsker mer informasjon. Valget av leverandør påvirker ikke omfanget av tjenestene du mottar.
Slik søker du
Søk helse- og omsorgstjenester
Du må logge inn via ID-porten. Hvis du ikke kan gjøre dette selv, kan pårørende eller verge søke for deg.
Skal du søke tjenester på vegne av en annen person anbefaler vi at du ordner med fullmakt før du starter utfylling av søknadsskjema.
Fullmaktsskjema (PDF, 86 kB)
Ofte stilte spørsmål
Saksbehandler tar kontakt med deg for å kartlegge tjenestebehovet nærmere. Dette skjer ofte ved et hjemmebesøk. På hjemmebesøket vil saksbehandler stille deg en del spørsmål for å finne ut av hva du har behov for av hjelp, og hvor mange timer du har behov for. Du vil også få informasjon om andre helse- og omsorgstjenester.
Det vil bli fattet et vedtak. I vedtaket går det fram om du har fått tildelt tjenesten eller ikke, og hva tjenesten eventuelt omfatter.
Kommunen har plikt til å behandle søknaden så snart som mulig. Dersom saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig svar om årsaken til dette, med opplysninger om når du kan forvente svar, jf. forvaltningslovens bestemmelser om saksbehandling.
Når du har fått et vedtak om BPA, vil Bodø kommune sende deg en avtale som både du og kommunen skal signere. Du vil få mer informasjon om hvordan vi skal inngå avtalen. Når avtalen er signert, må du, i samarbeid med din arbeidsgiver – Bodø kommune, finne assistenter.
Dersom du har valgt en av leverandørene vi har avtale med, skal en individuell kontrakt om brukerstyrt personlig assistanse signeres av deg som arbeidsleder, Bodø kommune og leverandøren.
Hvis du ikke fyller rettigheten til å få BPA kan du likevel få det, hvis kommunen vurderer at det er mest hensiktsmessig. Vi vil da legge vekt på om BPA vil gi deg mulighet til studier, arbeidsdeltakelse og lignende, og om det kan bidra vesentlig til livskvaliteten din.
Jeg har behov for flere enn én tjenesteyter eller nattjenester. Hvordan løser kommunen det?
Hvis du har behov for tjenester som krever flere enn én hjelper til stede eller tjenester på natten, har du ikke rett på BPA. Men hvis du har et behov for dette kontinuerlig, det vil si hele tiden, så kan du likevel ha rett til å få organisert disse tjenestene som BPA.
Hvis du kun har et punktvis behov for to tjenesteytere eller tjenester på natten, vil de timene du har dette behovet holdes utenfor når kommunen beregner om du har rett på BPA eller ikke.
Kommunen kan likevel velge å inkludere disse timene i en BPA-ordning hvis det er hensiktsmessig, eller vi kan velge tilby deg andre helse- og omsorgstjenester.
Å være arbeidsleder innebærer at du har ansvaret for den daglige driften av ordningen. Dette kan for noen oppleves som litt krevende, men du vil få god veiledning og opplæring av den som er arbeidsgiver – Bodø kommune.
Noen av oppgavene du som arbeidsleder må ta ansvar for er å:
- definere dine egne behov
- rekruttere, ansette og lære opp assistenter
- utøve daglig ledelse overfor assistentene
- sørge for at gjeldende lover og regler følges overfor assistenter
- ha prøvetidssamtaler, medarbeidersamtaler og personalmøter med assistentene
- kontrollere timelister, disponere og beregne lønnsmidler/timebruk og driftsmidler
- lage stillingsbeskrivelser og arbeids- og ferieplaner
- håndtere egenmeldinger, sykemeldinger og permisjoner
- håndtere eventuelle konflikter i arbeidsmiljøet
- skaffe vikarer
- delta på kurs i arbeidsledelse
Du må også passe på at arbeidsmiljøet er godt og i tråd med reglene om helse, miljø og sikkerhet. Dette kan bety at assistentene skal ha opplæring om og bruk av riktig løfteteknikk, at de ikke blir utsatt for urimelig fysisk tungt og farefullt arbeid, at du må bruke forflytningshjelpemidler og at du skal sørge for et godt psykososialt arbeidsmiljø.
Jeg kan ikke være arbeidsleder, hvem kan da være arbeidsleder?
Hvis du ikke kan være arbeidsleder eller trenger hjelp til dette, kan en annen person få rollen som medarbeidsleder. Det bør være noen som står deg nær og som kjenner deg og dine behov. Dette for å sikre at du får være med å bestemme hvordan tjenesten skal være (brukerstyring), samtidig som at ordningen blir driftet godt. For barn under 18 år vil en av foreldrene typisk være medarbeidsleder.
For at kommunen skal godta en slik løsning, må vi være sikre på at brukerstyringen din blir godt nok ivaretatt.
Får jeg opplæring i rollen som arbeidsleder?
Alle som skal være arbeidsleder i en BPA-ordning skal ha opplæring og kurs i arbeidsledelse først. Det er arbeidsgiver Bodø kommune eller leverandør, som har ansvaret for å gi deg nødvendig opplæring og veiledning både før ordningen starter og underveis.
Opplæringshåndbok brukerstyrt personlig assistanse BPA
Helsedirektoratet har utgitt Opplæringshåndbok brukerstyrt personlig assistanse BPA som gir informasjon om hva det innebærer å få tjenester organisert som brukerstyrt personlig assistanse. Formålet med opplæringshåndboka er primært å beskrive de praktiske sidene ved det å være arbeidsleder, herunder oppgaver og ansvar som forventes ivaretatt av arbeidsleder. Håndboka kan være et godt hjelpemiddel både for nye og mer erfarne arbeidsledere.
Innenfor rammen av vedtaket du har fått, kan du fritt disponere timene dine som du ønsker, så lenge arbeidet faller inn under begrepene personlig assistanse (og avlastning for de under 18 år).
Du kan også bestemme når assistentene skal jobbe. Men du må følge reglene som gjelder i arbeidslivet, inkludert arbeidstidsbestemmelsene i arbeidsmiljøloven.
Det anbefales at du lager en arbeidsplan for at assistentene dine skal ha en forutsigbar arbeidstid. Du kan ikke pålegge assistentene dine oppgaver som kan være skadelige, eller som er i strid med arbeidsmiljøloven.
Du kan i utgangspunktet bestemme hvem du ønsker å ansette som assistent, men hvis du og arbeidsgiver er uenig, har arbeidsgiver det siste ordet. Du kan i utgangspunktet ikke ansette familiemedlemmer eller andre som står deg nær. Grunnen til dette er at det fort kan oppstå uheldige interessekonflikter når du skal være leder for noen som du har et nært forhold til.
Det er kommunen som bestemmer om du kan ansette familiemedlemmer eller andre som står deg nær. Du kan ikke klage på en slik avgjørelse.
Du har ansvar for å skaffe deg nok vikarer selv. Hvis du ikke klarer å skaffe deg vikarer, og kommunen må gi deg tjenester som dine assistenter skal gi deg, vil det bety at du ikke lenger har de timene tilgjengelig i assistanseordningen din.
Kan jeg ta med assistenten min på ferie?
Du vil ikke få innvilget ekstra timer til å dra på ferie eller reiser. Du har imidlertid muligheten til å disponere timene dine slik at du kan reise bort. I utgangspunktet har du kun rett på å motta hjelp fra Bodø kommune så lenge du oppholder deg i Bodø. Men du kan likevel reise innenfor Norge uten å varsle kommunen om dette.
Hvis du jevnlig oppholder deg i en annen kommune, ønsker vi beskjed om dette, slik at vi kan inngå en avtale med den aktuelle kommunen om hvem som skal dekke kostnadene for BPA-ordningen din.
Hvis du ønsker å reise til utlandet, kan du gjøre det i inntil fire uker uten å søke til kommunen. Ønsker du å oppholde deg i utlandet lengre enn dette, må du søke til Tildelingskontoret på forhånd. Du må alltid avklare med arbeidsgiveren for ordningen din om det er akseptabelt at du tar med assistentene på reisen. Assistentene velger selv om de ønsker å være med på reisen.
Kommunen kan ikke holdes ansvarlig for eventuelle skader som du eller assistentene dine måtte bli utsatt for under reisen. Vi anbefaler på det sterkeste at du tegner egen reiseforsikring og tar med Europeisk helsetrygdkort hvis du skal reise innenfor EØS.
Kan jeg bruke assistenten min på jobb, skole eller barnehage?
Du vil normalt ikke få tildelt BPA-timer for den tiden du er på jobb, skole eller i barnehage. Du kan likevel ha rett til andre assistansetiltak, som for eksempel funksjonsassistent gjennom NAV eller mentorordning ved studiested.
Hvis du har ulike assistanseordninger, vil kommunen forsøke å samkjøre disse for at tjenestene dine blir mest mulig helhetlige.
Du må varsle kommunen din senest tre uker før et planlagt heldøgnsopphold i institusjon (innleggelse). Hvis du blir akutt innlagt, må du varsle så raskt som mulig.
Normalt sett skal du få all hjelpen du trenger fra personalet i institusjonen. Det kan imidlertid være situasjoner hvor du kan beholde noen av assistansetimene som er tildelt for formål og aktiviteter som institusjonen ikke dekker. Derfor er det viktig at du og kommunen fører en dialog for å avklare om det er behov for å justere ditt vedtak mens du er innlagt.
En slik justering av vedtaket kan kun skje i samme omfang som arbeidsgiveren din har mulighet til å endre arbeidsforholdet for assistentene dine, i overensstemmelse med arbeidslivets regler.
Selv om du har vedtak om bruk av tvang og makt etter helse- og omsorgstjenesteloven kapittel 9, kan du ha rett til BPA for å forebygge og begrense bruk av tvang og makt, eller som et alternativ til tvang og makt.
En BPA-ordning må også ha en arbeidsgiver. Arbeidsgiveren skal ha det overordnede arbeidsgiveransvaret for assistentene. Det betyr blant annet at det er de som ansetter og eventuelt sier opp eller avskjediger assistenter, har ansvar for at arbeidsmiljøloven følges og betaler ut lønn til assistentene.
De har også ansvar for at du får den opplæringen og veiledningen du trenger for å være arbeidsleder. Arbeidsgiver har også ansvar for å tilby kurs og opplæring til assistentene dine.
Hvis du ikke er fornøyd med arbeidsgiveren i ordningen din, kan du når som helst bytte. Det er tre måneders oppsigelsesfrist. Hvis du ønsker å bytte, må du gi beskjed til Tildelingskontoret om hvilken leverandør du ønsker.
Vi vil da sende ut en bekreftelse på at du har vedtak om BPA til den nye leverandøren. Vi vil også sende deg en ny avtale som du, leverandøren og kommunen skal signere.
Du må si opp den gamle avtalen med den leverandøren du har. Leverandørene og du må selv sørge for en smidig overgang mellom leverandørene.
Du må varsle Tildelingskontoret om at du ønsker å avslutte BPA-ordningen din. Hvis du fortsatt skal være bosatt i Bodø, vil Tildelingskontoret, sammen med deg, vurdere hvilke tjenester du skal motta isteden.
Om du planlegger å flyttet ut av kommunen, må du søke om tjenester i den kommunen du skal flytte til. Tildelingskontoret kan hjelpe deg med dette, hvis du ønsker det. Det er viktig å varsle oss i god tid, senest tre måneder før planlagt flytting på grunn av oppsigelsestiden i kontrakten.
Kontakt
Om du har spørsmål eller ønsker kontakt med oss, kan du bruke Tildelingskontorets digitale meldingstjeneste.
Spørsmål om eksisterende BPA-ordning
Hvis du trenger veiledning eller har spørsmål om din eksisterende BPA-ordning, kan du kontakte Bodø kommunes rådgiver for BPA Ann-Kristin Pettersen, E-post til Ann-Kristin Pettersen