Hvis du bruker tjenester fra kommunen, kan du snakke med helsepersonell digitalt på Helsenorge.no.
Bodø kommune starter nå å bruke Helsenorge, men ikke alle tjenester er klare ennå. Flere tjenester kommer etter hvert. Hvis du ikke finner tjenesten din, vent litt og prøv igjen senere.
Logg inn på helsenorge.no
Du må logge inn via ID-porten (BankID, Buypass med mer)
Hva må til for å ta i bruk digital dialog?
- Du må i Helsenorge.no samtykke til digital samhandling.
- Du må ha aktive tjenester i kommunen. Du vil i Helsenorge se om tjenesten er aktiv.
- Har du flere tjenester velger du den du vil ha dialog med.
- Dine pårørende kan få tilgang til tjenestene med fullmakt fra deg.
Fullmakt til tjenester på Helsenorge
Du kan bruke tjenestene på Helsenorge på andres vegne, for eksempel for å hjelpe dem med å holde oversikten over deres helseopplysninger. Du må være over 16 år for å gi tillatelse, mens den som får tillatelsen, må være over 18 år.
Logg inn på helsenorge og gi eller få fullmakt
På Helsenorge kan du gi andre personer fullmakt til å representere deg, slik at de kan bruke tjenestene på dine vegne. Det finnes flere måter å gi en slik fullmakt på:
- Digital fullmakt på Helsenorge: Dette er den enkleste og raskeste måten. Du logger deg inn på Helsenorge og gir fullmakten direkte der.
- Fullmakt via skjema: Hvis du ikke kan gi fullmakt digitalt, kan du fylle ut et skjema som sendes til de rette myndighetene.
- Fullmakt for personer med varig manglende samtykkekompetanse: Hvis en person ikke lenger har evnen til å samtykke selv, for eksempel på grunn av demens, kan en verge eller annen representant søke om fullmakt på vedkommendes vegne.
- Fullmakt basert på foreldreansvar: Foreldre eller foresatte kan representere sine barn på Helsenorge til de er 16 år.
Trekke tilbake fullmakt
Du kan når som helst trekke tilbake en fullmakt, enten digitalt på Helsenorge eller ved å sende inn et skjema.
Husk å sjekke Helsenorge for detaljer og veiledning om hvordan du gir eller trekker tilbake fullmakt.
Hva er Digihelse/Digihelsestasjon?
Digihelse lar deg som innbygger sende og motta meldinger med kommunens helse- og omsorgstjeneste gjennom Helsenorge.no.
Meldinger og kalenderfunksjonen på Helsenorge.no gjør det enkelt for deg å kommunisere sikkert med helsestasjonen.
Dine meldinger blir en del av helsejournalen din.
Å bruke Digihelse/digihelsestasjon er valgfritt. Det gjør det lettere for deg å komme i kontakt med tjenesten når det passer deg, uten å måtte vente i telefonkø. Du kan også enkelt endre eller avbestille avtaler.
Får du mange varsel som utførte hjemmebesøk fra Helsenorge?
Bodø kommune kan ikke endre varslinger i Helsenorge for deg. Du må selv endre hvilke varsler du får.
På Helsenorge - kontaktinformasjon kan du lese om forskjellige varsler. Hvis du velger «alle varsler», får du beskjed om alle besøk av Bodø kommunes ansatte. Med «Obligatoriske varsler» eller «Viktige varsler» får du ikke varsler om hjemmebesøk.
For å endre varsler, gå til Helsenorge: Profil og innstillinger - kontaktinformasjon - Hvordan skal Helsenorge varsle deg?
Ler mer om digital innbyggerdialog
På helsenorge.no og ks.no kan du finne informasjon om Digihelse. Dette inkluderer hvordan du kan gi andre tillatelse til å bruke Helsenorge for deg, stoppe og starte tilganger på nytt, og hvordan vi håndterer informasjonen din.
Helsenorge.no – slik bruker du tjenestene på Helsenorge
Helsenorge.no – fullmakt til å bruke Helsenorge på vegne av andre
KS.no – Digihelse – meldinger og kalender på helsenorge.no