Kommunal bolig

Kommunen kan hjelpe personer som ikke klarer å skaffe bolig på egen hånd. 

Leie av kommunal bolig er et midlertidig tilbud med en leiekontrakt på inntil tre år. Størrelsen på leiligheten avhenger av husstandens størrelse. Du kan også søke om kommunal bostøtte hvis du har lav eller ingen inntekt.

Før du søker kommunal bolig

Før du søker kommunal bolig forventes det at du selv har forsøkt å skaffe deg bolig. Du kan for eksempel lete etter bolig på finn.no, eller hybel.no. Du kan også kontakte oss for å be om tips og råd. Hvis vi vurderer at du er vanskeligstilt på boligmarkedet, og at du har behov for råd og veiledning til  for å skaffe deg bolig, kan vi innvilge veiledning i stedet for kommunal bolig. 

Hvem kan søke om kommunal bolig? 

Du kan søke om kommunal bolig dersom du:

  • Er bostedsløs, sosialt vanskeligstilt, eller har helsemessige utfordringer.
  • Du må oppholde deg i Bodø kommune for at kommunen skal behandle søknaden din om kommunal bolig.
  • Er uten egnet bolig, eller i ferd med å miste nåværende bolig.
  • På grunn av sykdom eller andre sosiale problemer har behov for endring av nåværende boforhold.
  • Bor i en bolig som er erklært helsefarlig (dokumentasjon må legges ved søknaden).
  • Er over 18 år. Økonomiske utfordringer alene er ikke nok til å få kommunal bolig.

Størrelse på bolig

Hvor stor bolig du kan få tildelt avhenger av husstandens størrelse og behov. Kommunen tar hensyn til hvor mange som skal bo i boligen når de vurderer hva slags leilighet du kan få.

Hva skjer når du får et boligtilbud?

Når du får et tilbud om kommunal bolig, mottar du et tilbudsbrev. Du må gi tilbakemelding til Boligkontoret innen fristen om du aksepterer tilbudet. Ventetiden for bolig kan variere, og det er begrenset hvor mange tilbud du får – normalt gis det kun ett tilbud. Hvis du takker nei, kan du ikke regne med å få et nytt tilbud.

Det kan hende at leiligheten fremdeles er bebodd eller under oppussing når du får tilbudet. Hvis leiligheten er klar, kan du låne nøkkel for å se boligen før du bestemmer deg.

Når leiligheten er klar for innflytting

Når leiligheten er klar for innflytting, vil du avtale et tidspunkt for å signere leiekontrakten med en saksbehandler. Under kontraktsmøtet går dere gjennom alle punktene i kontrakten. Det vil også bli fylt ut søknad om bostøtte og melding om flytting til Folkeregisteret. Når kontrakten er underskrevet, får du utlevert nøkler.

Husleie og depositum

Husleien i kommunale boliger er kostnadsdekkende. Dette betyr at kommunen verken skal tjene eller tape penger på utleie. 

Det kreves et depositum på opptil 20 000 kroner før du kan inngå leiekontrakt. Depositumet må settes inn på en sperret konto i Sparebanken 1 Nord-Norge. Ta med tilbudsbrevet når du går i banken. Hvis du har problemer med å stille depositum, kan du kontakte NAV, som eventuelt kan hjelpe deg med en garantierklæring.

Slik søker du

Søk om kommunal bolig

Du må logge inn via ID-porten. Hvis du ikke kan gjøre dette selv, kan pårørende eller verge søke for deg.

Du må legge ved:

  • Siste års skattemelding. Kan lastes ned fra Altinn
  • Dokumentasjon på inntekt/trygd for de siste 3 månedene. 

Ofte stilte spørsmål

Du kan sende brev og dokumenter til Boligkontoret gjennom sikker innsending.

Send post til Boligkontoret

Kontakt oss

Telefon: 75 55 50 00

Telefontid: kl. 13.00-14.00.

Dersom du har spørsmål utenom telefontiden eller trenger hjelp med utfylling av skjemaer, kan du også henvende deg til Innbyggertorget på rådhuset. Her kan du møte opp personlig eller ta kontakt via telefon på 75 55 50 00. Innbyggertorget har utvidet åpningstid og kan gi veiledning om boligspørsmål.

Kontakt saksbehandler direkte

Har du en en sak til behandling, kan du ringe saksbehandleren din direkte i telefontiden. Hvis du har fått brev eller informasjon fra kommunen, finner du saksbehandlerens direkte telefonnummer der for å kunne kontakte dem raskt.

Her finner du oss

Adresse: Rådhuset. Inngang Torvgata 9