I. Innledning
§ 1. Hjemmel
Med hjemmel i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den videregående opplæring (opplæringslova) og i medhold av bystyrevedtak 21.06.12, fastsettes forskrift om felles ordensreglement for skolene i Bodø Kommune.
§ 2. Formål
Bodøskolen skal være preget av kvalitet, omsorg, respekt, samarbeid, trivsel, og medansvar. Ordensreglementet er et virkemiddel for å nå denne målsettingen og for å sikre at skolesamfunnet skal være en lærings- og arbeidsplass der alle trives og får muligheten til å gjøre en god jobb. Ordensreglementet er med på å danne grunnlag for vurdering av orden og oppførsel.
§ 3. Virkeområde
Ordensreglementet omfatter alle grunnskoler og kulturskolen. Reglementet kan ikke fravikes.
I tillegg kan den enkelte skole lage utfyllende trivselsregler tilpasset skolens behov. Rektor fastsetter disse etter høring i skolens ulike organer.
Ordensreglementet gjelder for alle aktiviteter, herunder også ved aktiviteter på nett og sosial medier, i skolens regi. Ordensreglementet gjelder også skoleveien.
II. Regler og sanksjoner
§ 4. Generell oppførsel
Som elev har du både rettigheter og plikter:
1. Du har krav på:
- at alle behandler deg på en ordentlig måte
- at andre viser deg respekt og lar dine eiendeler være i fred
- at du skal være fri for fysisk, psykisk og verbal plaging/mobbing
- at du får et godt lærings- og skolemiljø
- at lærere og ansatte griper inn og reagerer mot mobbing
2. Du har plikt til å:
- ikke forlate skolens eiendom uten avtale med skolen
- behandle andre på en ordentlig måte
- vise andre respekt og la deres og skolens eiendeler være i fred
- ikke plage, sjukanere eller mobbe noen, hverken fysisk, psykisk eller verbalt
- arbeide for et godt lærings- og skolemiljø
3. Farlige gjenstander
Det er ikke tillat å ta med eller bære kniv, våpen eller andre gjenstander som kan skade en selv, eller andre
4. Rusmidler
Det er forbudt å væe ruset, bruke, oppbevare, omsette eller være i besittelse av tobakk (snus/skrå) alkohol, narkotika eller andre rusmidler.
5. Mobbing, trakassering og annen krenkende adferd skal ikke aksepteres i Bodøskolen.
Iht. opplæringslovens § 9a-3 har alle elever i grunnskolen og en individuell rett til ikke å bli utsatt for krenkende ord eller handlinger som mobbing, vold, diskriminering, rasisme eller utestenging.
Kommunen skal sørge for at ingen diskrimineres eller trakasseres på vegne av dets foreldres eller verges rase, farge, kjønn, språk, religion, politiske eller annen oppfatning, nasjonale, etniske eller sosiale opprinnelse, eiendom, funksjonshemming, fødsel eller annen status.
6. Juks
Ved juks eller forsøk på juks i forbindelse med skolearbeid, fastsetter rektor selv at arbeidet annulleres og/eller benytte annet refselsestiltak.
§ 5. Sanksjoner – tiltak ved brudd på ordensreglene
1. Brudd på ordensreglene kan medføre følgende tiltak:
- Mindre alvorlige refselsestiltak
- Muntlig irettesettelse.
- Samtale med lærer og administrasjon
- Muntlig melding til foreldre/foresatte.
- Skriftlig melding til foreldre/foresatte.
- Pålegg om oppgaver for å rette opp skade de har påført skolens eiendom eller eiendeler (rydde søppel, fjerne tagging, vaske o.l.)
- Beskjed om å møte utenom ordinær undervisningstid (definisjon i forskrift .l §1.6)
- Møte med foresatte, lærer og eventuelt administrasjon.
- Alvorlige refselsestiltak – enkeltvedtak jfr forvaltningslovens §2
- Midlertidig eller permanent endring av gruppetilhørighet. Foreldre/foresatte informeres.
- Individuelt undervisningsopplegg.
- Skolebytte
Før alvorlige refselsestiltak iverksettes, har eleven krav på å forklare seg muntlig overfor den/de som skal fatte vedtaket. Eleven har i møte med skolen rett til å ta med seg en eller flere person(er). For barn under 15 år skal alltid foresatte inkluderes.
2. Bortvisning jfr Opplæringslovens §2-10
Ved bruk av vold og/eller trusler, særlig provoserende adferd eller andre grove brudd på ordensreglementet, kan elever på 8.-10. klassetrinn vises bort fra undervisningen i inntil tre dager. Elever på 1.-7. klassetrinn kan vises bort fra undervisningen for enkelttimer og resten av dagen.
Lærer selv kan bortvise elever fra undervisningsøkta avgrenset til 2 klokketimer, men eleven skal være under forsvarlig tilsyn.
Rektor selv vedtar bortvisning fra skolen etter å ha rådført seg med lærerne til eleven. Før det blir gjort vedtak, skal en ha vurdert å bruke andre hjelpe- eller refselsestiltak. Eleven skal gis mulighet til å forklare seg muntlig.
Foreldre/foresatte til elevene skal varsles før bortvisning iverksettes for resten av dagen på 1.-7. klassetrinn, og før bortvisning for hele dager på 8.-10. klassetrinn, jf. opplæringsloven § 2-10.
Bortvisning er et enkeltvedtak jfr forvaltningslovens §2
3. Straffbare forhold
Dersom det foreligger mistanke om straffbare forhold, skal skolen be om politiets bistand til å gjennomføre kontroll eller andre tiltak.
Dette gjelder forhold som tyveri, skadeverk, vold, trusler, tvang, narkotika, rasistiske utsagn og handlinger, seksuell trakassering, sjikane på grunn av religion eller livssyn og lignende.
Elevens foreldre/foresatte skal så vidt mulig varsles muntlig samtidig som politiet anmodes om bistand. Foreldre/foresatte skal uansett varsles skriftlig om at det er søkt om politiets bistand.
Straffbare forhold skal anmeldes til politiet.
Dersom den fornærmede er en elev, avgjør eleven/foreldre/foresatte om forholdet skal anmeldes.
4. Erstatningsansvar
Ved bevisst skade eller skadeverk på skolens eiendom og utstyr kan eleven, i tillegg til å bli ilagt sanksjoner etter reglementet her, også bli erstatningsansvarlig, jf. Skadereserstatningslovesn §1-1.
Foreldre er erstatningsansvarlige etter skadeserstatningslovens § 1-2.
Skolen skal også reagere dersom elever ødelegger andre elevers/ansattes eiendeler.
§ 6. Ugyldig fravær
Oppfølging av fravær er fastsatt i kommunens rutiner for oppfølging av elevfravær
§ 7. Karakterer i orden og oppførsel
Karakteren i orden og oppførsel skal som hovedprinsipp settes ned ved gjentatte brudd på en eller flere regler i dette ordensreglementet. I tillegg kan karakteren settes ned ved spesielt grove brudd på reglementet selv om det er snakk om en enkelthendelse jf. forskrift til opplæringsloven § 3-5.
Endret ved forskrift 23 sep 2010 nr. 1312.
III. Saksbehandling
1. Generelt:
Saksbehandling ved brudd på ordensreglementet følger reglene i opplæringslovens § 2-9, samt saksbehandlingsreglene i forvaltningsloven, herunder kap. III – kap. VI ved enkeltvedtak.
2. Kunngjøring:
Reglementet for orden og oppførsel, både det kommunale og det lokale, gjøres kjent for elever, foreldre/foresatte, skolens rådsorgan og ansatte hvert år ved skoleårets begynnelse og være synlig på skolens hjemmeside.
IV. Ikrafttredelse
Forskriftene trer i kraft 20.08.12.