I. Innledning
Med hjemmel i lov 09.06.2023 nr. 30 om grunnskoleopplæringen og den videregående opplæringen (opplæringslova) og i medhold av bystyrevedtak av 19.06.25 sak 104/25, fastsettes forskrift om skoleregler for de offentlige grunnskolene i Bodø kommune
§ 1. Formål
Skolereglene skal bidra til at elevene i grunnskolene i Bodø får kjennskap til hvordan de kan medvirke i sin skolehverdag, og kjenne til sine rettigheter og plikter. Skolereglene skal bidra til et trygt, godt og inkluderende læringsmiljø, og gjøre kjent for elever og foresatte hva som forventes av elevenes orden og oppførsel. Skolereglene viser hvilke tiltak skolene kan bruke ved brudd på reglene, og hvordan dette skal saksbehandles. Skolen kan ikke iverksette reaksjoner overfor elever uten hjemmel i denne forskriften.
§ 2. Virkeområde
Skolereglene gjelder for alle kommunale grunnskoler.
§ 3. Elevenes rett til medvirkning og hensynet til elevenes beste
Skolen skal ivareta elevens rett til å bli hørt i alle forhold som angår eleven. Eleven har rett til å medvirke i alle handlinger og avgjørelser som gjelder eleven selv, og elevens mening skal tillegges vekt etter alder og modenhet, uavhengig funksjonsnivå. I alle avgjørelser etter dette reglementet, skal hensynet til elevens beste være et grunnleggende hensyn
§ 4. Som skoleelev har du rett til å
1. si ifra til en ansatt på skolen hvis du ikke har det bra.
2. si det du mener om saker som angår deg.
3. møte ansatte som ser deg og dine behov, og som hjelper deg når du trenger det.
4. være inkludert i skolefellesskapet, både faglig og sosialt.
5. lære og utvikle deg sammen med andre.
6. få tilpasset opplæring.
7. delta i skoledemokratiet og få mulighet til å påvirke skolehverdagen din
8. ha et fysisk forsvarlig skolemiljø etter kravene i forskrift om helse og miljø i barnehager, skoler og skolefritidsordninger
9. ha en trygg skolevei.
10. få hjelp hvis du synes det er vanskelig å forstå, og å følge skolereglene.
Elevene har rett til helsetjeneste i skolen, jf lov om kommunale helse- og omsorgstjenester § 3-2.
§ 5. Når det gjelder orden plikter du å
1. gjøre oppgavene du får, og levere arbeid til rett tid.
2. ha med deg nødvendig opplæringsmateriell, bøker og utstyr som skolen har gitt beskjed om.
3. møte presis på skolen og være til stede hele skoledagen.
4. ta ansvar for å holde det rent og ryddig på skolens område.
§ 6. Når det gjelder oppførsel plikter du å
1. møte ansatte og medelever med vennlighet og respekt.
2. bidra til at andre trives på skolen, og at alle opplever seg som en del av fellesskapet.
3. snakke fint til og om hverandre. Det betyr å ikke kommentere eller baksnakke andre elever eller ansatte.
4. si ifra til en voksen hvis du ser at noen blir plaget eller ikke har det bra, eller at noen plager andre.
5. gjøre ditt beste for å delta aktivt i undervisningen
6. respektere opphavsretten til andres arbeid ved å oppgi kilde.
7. følge kommunens til enhver tid gjeldende reglement for digitale læremidler og bruk av internett. Reglementet finnes på kommunens nettside.
8. vise ansvarlighet ved bruk av internett.
9. det er ikke tillatt å ta bilde eller video av andre elever eller ansatte på skolen, eller å dele bilder eller video uten samtykke.
10. følge kommunens skoleregler og de beskjeder du får fra ansatte.
11. avstå fra å ta med deg tobakk, rusmidler eller farlige gjenstander til skolen. Rektor avgjør om gjenstanden er farlig, eller om bruken av en gjenstand kan være til fare for medelever eller voksne.
§ 7. Erstatning for tap eller ødeleggelse av skolens eiendom
Foresatte til elev som forårsaker tap eller ødeleggelse av skolens eiendom kan bli erstatningsansvarlig med inntil kr 5.000,- per tilfelle. Rektor avgjør om kommunen skal kreve erstatning.
§ 8. Erstatning for tap eller ødeleggelse av privat eiendom
Hovedregelen er at skolen ikke er ansvarlig for private eiendeler som eleven har med seg til skolen.
Unntaket er for private eiendeler som er nødvendig for eleven i forbindelse med opplæringen, og private eiendeler som går tapt eller blir ødelagt mens det er i skolens besittelse. Rektor avgjør om skolen skal erstatte elevens tap.
Personlig utstyr som eleven er avhengig av, og som er tapt eller ødelagt på skolen, erstattes av skolen med inntil kr 2.000,- per skadetilfelle ut over det beløp som eventuelt blir dekket av folketrygden.
Ellers gjelder alminnelige erstatningsrettslige regler, se skadeserstatningsloven.
§ 9. Juks
Direkte avskrift eller omskriving av andres tekster uten kildehenvisning, presentert som elevens egen tekst, er juks. Dette gjelder også tekst som helt eller delvis er produsert av kunstig intelligens.
Bruk av ulovlige hjelpemidler, samarbeid eller kommunikasjon med andre uten tillatelse under prøver og eksamen er juks.
Juks eller forsøk på juks medfører at prøver eller eksamen blir annullert.
§ 10. Mobiltelefon og smartklokke
Hovedregelen er at bruk av privat mobiltelefon og smartklokke i skoletiden ikke er tillatt.
Unntaket er når mobiltelefon etter avtale med elevene brukes i undervisningen, for elever med særskilte behov og etter avtale mellom elev og skole.
Hvis eleven har med privat mobil eller smartklokke til skolen skal den leveres til ansatt ved skolen ved skoledagens begynnelse. Skolen oppbevarer mobiltelefoner og smartklokker på en sikker måte i skoletiden, og leverer disse tilbake til eleven ved skoledagens slutt.
Skolen kan ikke pålegge elevene å benytte mobiltelefon i undervisningen.
§ 11. Tiltak ved brudd på skolereglene
Ved mistanke om brudd på skolereglene plikter skolen å undersøke saken så langt det lar seg gjøre, før skolen konkluderer om det har funnet sted et regelbrudd. Skolen må snakke med alle involverte elever som en del av undersøkelsen, og dokumentere hva som er gjort i saken.
Dersom skolen kommer til at det foreligger et regelbrudd, og det er klart hvem som er ansvarlig, skal eleven gis mulighet til å uttale seg før skolen tar en avgjørelse om eventuell reaksjon. Eventuell bruk av reaksjon må vurderes konkret i hver sak.
For mindre regelbrudd kan eleven etter en konkret vurdering pålegges å rette opp forholdet uten at foresatte involveres
Brudd på skolereglene kan føre til disse reaksjonene:
- Samtale med lærer.
- Anmerkning (gjelder kun for ungdomsskole).
- Melding til foresatte.
- Samtale med rektor. Eleven kan ha med seg en støtteperson i samtalen. Dette kan være en ansatt på skolen, helsesykepleier, foresatt eller en annen voksen.
- Møte mellom elev, foresatte og rektor.
- Pålegg om å rette opp skade (rydde, fjerne søppel, fjerne tagging, vaske o.l.)
- Fra og med 8. trinn kan karakter for orden eller oppførsel settes ned som følge av brudd på skolereglene, jf forskrift til opplæringsloven § 9-4.
a) Bortvisning
- Ved flere eller grove brudd på skolereglene kan eleven bortvises fra opplæringen. • Opplæringsloven har særskilte regler for bortvisning, se § 13-1.
- Lærer kan bortvise en elev fra en undervisningstime som læreren selv har ansvaret for. Bortvisningen kan ikke vare lenger enn to sammenhengende klokketimer. Eleven skal være under forsvarlig tilsyn på skolens område.
- Rektor kan vedta bortvisning av en elev fra skolens område på 1.-7. klassetrinn for resten av dagen.
- Rektor kan vedta bortvisning av en elev fra skolens område på 8.-10. klassetrinn i inntil tre dager.
- Bortvisning er et enkeltvedtak og skal saksbehandles etter forvaltningslovens bestemmelser.
b) Pålagt skolebytte
- Opplæringsloven har særskilte regler for pålagt skolebytte, se § 13-2.
- Dersom en elevs oppførsel går alvorlig ut over sikkerheten eller opplæringen til en eller flere medelever, kan barnehage- og skolesjef vedta at eleven skal flyttes til en annen skole permanent.
- Skolebytte er et enkeltvedtak og skal saksbehandles etter forvaltningslovens bestemmelser.
c) Inndragning
- Ulovlige, farlige gjenstander og ulovlige rusmidler inndras og overlates til politiet. Foresatte skal informeres.
- Lovlige, men farlige gjenstander inndras og overlates til foresatte.
- Tobakk og lovlige rusmidler inndras og overlates til foresatte.
- Andre gjenstander som brukes på en måte som forstyrrer undervisningen eller skolemiljøet kan inndras ut skoledagen, og leveres tilbake til eleven ved skoletidens slutt. Etter gjentatte ganger skal foresatte informeres.
- Inndragning av private eiendeler er ikke enkeltvedtak.
§ 12. Straffbare forhold
Dersom det er mistanke om at en elev har gjort seg skyldig i straffbare forhold skal skolen be om politiets bistand og veiledning. Foresatte skal, så langt det er praktisk mulig, informeres samtidig som politiet anmodes om bistand. Hva som er et straffbart forhold, kommer frem av straffeloven. Dersom elev eller ansatt blir utsatt for en straffbar handling av elev som har fylt 15 år kan fornærmede politianmelde forholdet. Hva som anses som straffbart kommer frem av straffelovens bestemmelser.
§ 13. Trivselsregler o.l.
Rektor kan i samarbeid med elever, foresatte og ansatte innføre lokale regler på hver skole med det formål å fremme et godt skolemiljø. Skolen kan ikke iverksette tiltak etter § 11 i denne forskriften for brudd på slike lokale regler.
§ 14. Skoledemokrati
Skolen skal sørge for at elevene og foreldrene får være med på å planlegge, gjennomføre og vurdere virksomheten til skolen, blant annet arbeidet med skolemiljøet, kvalitetsutvikling i opplæringen og fastsetting av skoleregler.
Skolen skal legge til rette for at alle elevene skal kunne ytre seg, og oppmuntre dem til å delta i skoledemokratiet. Skolen skal også hjelpe elevene i arbeidet med skoledemokratiet.
Rektor skal ved skolestart hvert år sørge for at elever og foresatte bestemmer hvilke brukerorgan skolen skal ha.
Brukerorgan og utvalg kan ikke behandle opplysninger som er underlagt lovpålagt taushetsplikt.
Elevenes brukerorgan
Hovedregelen er at skolen skal ha et elevråd som er valgt av elevene på skolen, med mindre elevene selv bestemmer at de skal organisere sitt lokale skoledemokrati på en annen måte. Elevene skal hvert år ta stilling til organiseringen av demokratiet på sin skole.
Foreldrenes brukerorgan
Hovedregelen er at skolen skal ha et arbeidsutvalg som er valgt av foreldrene på skolen, med mindre foreldrene selv bestemmer at de skal organisere seg på en annen måte. Foreldrene skal hvert år ta stilling til hvordan de vil organisere demokratiet på sin skole.
Skolemiljøutvalg
På hver skole skal det være et skolemiljøutvalg. I skolemiljøutvalget skal elevene, foresatte, de ansatte, skolens ledelse og kommunens folkevalgte være representert. Rektor er sekretær for utvalget. Skolemiljøutvalget skal være satt sammen slik at representantene for elevene og foreldrene til sammen er i flertall.
Utvalget har rett til å uttale seg om alle saker som gjelder skolen. Utvalget gir råd og forslag til skoleledelsen. Utvalget skal være med på å planlegge, gjennomføre og vurdere skolens virksomhet. Utvalget skal involveres i arbeidet med å utvikle faglige resultater, et inkluderende sosialt fellesskap, og skolens oppfølging av uønsket elevfravær.
Utvalget organiserer selv sin virksomhet. Medlemmene velges for ett år om gangen.
Kommunalt foreldreutvalg (KFUB)
Kommunen skal ha et foreldreutvalg som representerer alle foreldreutvalgene i kommunen. Kommunalt foreldreutvalg bestemmer selv hvordan de vil organisere seg.
§ 15. Offentliggjøring
Skolereglene publiseres på kommunens nettside, og kunngjøres på Lovdata.
§ 16. Ikrafttredelse
Denne forskriften trer i kraft straks.