Sørgjerdet bokollektiv
- med fokus på livsglede og den enkeltes forutsetning til mestring
Sørgjerdet bokollektiv består av to avdelinger, med til sammen 13 leiligheter. Begge avdelingene har tilgang til en stor terrasse ut mot en fin hage. Bokollektivet er lokalisert i Tverlandet bo- og servicesenter.
Bokollektivet gir i tillegg tjenester til brukere utenfor kollektivet.
Vi har fokus på livsglede og den enkeltes forutsetning til mestring. Vi legger til rette for trivelige aktiviteter og vi ser på sosialt samvær som en viktig del i vår hverdag. Vi gir hver beboer individuell omsorg og er opptatt av å ivareta privatlivet til den enkelte. Vi har vektlagt at botilbudet skal være hjemlig.
Ansatte ved bokollektivet er: I perioder har vi også studenter i praksis, lærlinger, unge arbeidstakere og elever fra videregående skole. I bygget er det et aktivitetskontor som tilbyr ulike aktiviteter for de som bor her. De har eget bibliotek som er åpent to dager i uken av frivillige, felles sangstund, trim og de er åpen for innspill om andre aktiviteter. Åpningstid: 10.30-14.00 Mandag-fredag. Enkelte lørdager har lokale lag og foreninger åpen kafe med aktiviteter. Her kan man kjøpe mat og drikke til en rimelig penge. Varmlunsj tirsdag og fredag. Her kan du lese mer om Aktivitetssenteret og Mølla kafe Kontakten med pårørende er viktig for oss på Sørgjerdet. Derfor er best mulig kjennskap til den enkelte beboer en av forutsetningene for å kunne gi en individuell og god omsorg. For å sikre denne kontakten får hver beboer tildelt to personer som sin primær- og sekundærkontakt. Primærkontaktene skal samarbeide med beboer, pårørende og hjelpeverge. Ved behov for hjelpeverge, kan vi være behjelpelige. Målgruppe for dette botilbudet er voksne med fysisk funksjonsnedsettelse og/eller kognitiv svikt. 8 hybler Målgruppen for dette botilbudet er voksne med variert grad av psykisk utviklingshemming. 5 hybler Begge avdelingene har døgnkontinuerlig bemanning som gir pleie og omsorg. Sørgjerdet bokollektiv består av to avdelinger; A og B siden. Felles vaskerom for begge avdelingene. Det er også gode muligheter å sitte ute på begge avdelingene ved en stor terrasse ut mot en fin hage. Bokollektivet er åpent for besøk hele dagen. Beboerens leilighet kan brukes til å trekke seg litt tilbake å få litt ro rundt besøket. Personalet kan tilby kaffe. Det kan også ved behov lånes lokale på senteret til for eksempel bursdagsfeiring. Kompetanse
Tilbud og aktiviteter
Aktivitetssenteret
Mølla kafe
Primærkontakt
Målgruppe i avdelingene
Sørgjerdet A
Sørgjerdet B
Boenhetene
Besøk
Brukerrådet skal være et bindeledd mellom beboere og personalet i sykehjemmet og kommunens politiske og administrative ledelse. Brukerrådet skal bidra til at beboerne får innflytelse på driften av sykehjemmet gjennom å ta opp aktuelle saker i rådet og med sykehjemmets ledelse. Brukerrådet skal medvirke til at sykehjemmet driftes etter lover, forskrifter og kommunens målsettinger vedtatt i kommunens handlingsplan. Brukerråd
Ved kommunale institusjoner og bofelleskap moderniseres pasient- og ansattevarslingsanleggene. De nye anleggene legger til rette for individuelle tilpasninger basert på den enkelte pasient/brukers behov. Det finnes to ulike typer anlegg fra to ulike leverandører, henholdsvis Sensio AS og Hepro AS. For nærmere informasjon Anleggene sender varsel til personalet ved ulike hendelser. Både pasient/bruker og personalet kan tilkalle hjelp via ulik sensorikk, og varslene går til personalets smarttelefoner. Personalet behandler varslene, og gir pasient/bruker nødvendig bistand. Institusjoner og bofelleskap med moderniserte anlegg informerer om dette ved innflytting. Alle pasienter/beboere kartlegges for å se hvilke behov vedkommende har og hvilken funksjonalitet på anleggene som kan dekket dette behovet. Den mest vanlige funksjonaliteten er beboer alarm i form av armbånd og RoomMate i form av sensor montert på vegg. For informasjon om funksjonalitet ta kontakt med personalet. Aktiv funksjonalitet er dokumentert i tiltaksplanen til den enkelte pasient/beboer. Tiltaksplanen ligger i den elektroniske pasientjournalen til den enkelte pasient/beboer.Pasient- og ansattevarsling
Hvordan fungerer anleggene?
Hvordan vet jeg om institusjonen/bofelleskapet jeg bor i har nytt anlegg?
Hvordan får jeg vite hvilken funksjonalitet jeg eller den jeg er pårørende til har?