Når vi mottar søknaden din, vil en saksbehandler ta kontakt for å kartlegge situasjonen din nærmere. Dette skjer ofte ved et hjemmebesøk.
Hva skjer etter at du har søkt?
Etter kartleggingen vil kommunen fatte et vedtak. Vedtaket gir deg informasjon om du får tildelt tjenesten eller ikke, og hva tjenesten eventuelt innebærer.
Kommunen har plikt til å behandle søknaden din så raskt som mulig. Hvis det tar mer enn én måned å behandle saken, skal du få et skriftlig svar med en forklaring på hvorfor det tar lengre tid, og når du kan forvente et endelig svar. Dette følger forvaltningslovens regler for saksbehandling.
Når får du svar på søknaden?
Kommunen har plikt til å behandle søknaden din så snart som mulig. Hvis det tar mer enn én måned, vil du få et skriftlig svar om hvorfor det tar tid, og når du kan forvente et endelig svar.
Hvordan klager du på et vedtak?
Du har rett til å klage på et vedtak innen fire uker fra du mottok det. I klagen må du forklare hva du ønsker endret, og begrunne hvorfor. Klagen skal være skriftlig og underskrevet av deg som pasient eller bruker, eller av din representant.
For personvernhensyn ber vi om at klagen sendes digitalt via kommunens sikre innsendingsløsning, ikke via e-post.
Hvis du trenger hjelp til å formulere klagen, kan kommunen bistå deg. Klagen skal først sendes til Tildelingskontoret, som vil vurdere om vedtaket bør endres. Dersom vedtaket opprettholdes, sendes saken videre til Statsforvalteren for endelig behandling.
Slik søker du
Søk helse- og omsorgstjenester
Du må logge inn via ID-porten. Hvis du ikke kan gjøre dette selv, kan pårørende eller verge søke for deg.
Skal du søke tjenester på vegne av en annen person anbefaler vi at du ordner med fullmakt før du starter utfylling av søknadsskjema.
Fullmaktsskjema (PDF, 86 kB)
Skal du søke tjenester anbefaler vi at du leser gjennom beskrivelsen av den enkelte tjeneste først.
- Avlastning til barn og unge
- Brukerstyrt personlig assistanse (BPA)
- Dagtilbud
- Digital hjemmeoppfølging (DHO)
- Fritidskontakt
- Helsetjenester i hjemmet
- Helsetjenester i hjemmet - psykisk helse
- Individuell plan
- Kreftsykepleie
- Korttidsopphold/avlastning sykehjem
- Langtidsopphold sykehjem
- Middagslevering
- Omsorgsstønad
- Personlig assistanse til egenomsorg og personlig stell
- Praktisk hjelp i hjemmet
- Tilbud til pårørende
- Tilskudd til ledsager ved feriereiser
- Trygghetsalarm
- Velferdsteknologi
- Virtuell helseavdeling (VHA)
Hva er IPLOS?
Når du søker om eller mottar helse- og omsorgstjenester, blir det registrert opplysninger om deg og ditt hjelpebehov i din journal. Disse opplysningene er konfidensielle, og kun de som trenger tilgang til dem i sitt arbeid, vil ha det. Alle har taushetsplikt.
Noen opplysninger blir registrert etter en nasjonal standard kalt IPLOS og sendes til Kommunalt pasient- og brukerregister (KPR).
Hva er Kommunalt pasient- og brukerregister (KPR)?
KPR er et register som lagrer opplysninger om helse- og omsorgstjenester. Disse opplysningene brukes til å forbedre og planlegge tjenester. Opplysningene som sendes til KPR, er anonyme og brukes kun til statistikk og analyse.
Dine rettigheter
Du har rett til innsyn i dine helseopplysninger og kan reservere deg mot at informasjon om deg blir delt fra KPR sammen med fødselsnummer, eller mot utlevering av helseopplysninger til enkelt formål. Mer informasjon om dette finner du i brosjyren om Kommunalt pasient- og brukerregister, som er tilgjengelig på flere språk.
Har du spørsmål?
Om du har spørsmål eller ønsker kontakt med oss, kan du bruke Tildelingskontorets digitale meldingstjeneste.