Søk helse- og omsorgstjenester

Hvis du har behov for helse- og omsorgstjenester må du sende en søknad.

Når vi mottar søknaden din, vil en saksbehandler ta kontakt for å kartlegge situasjonen din nærmere. Dette skjer ofte ved et hjemmebesøk.

Hva skjer etter at du har søkt?

Etter kartleggingen vil kommunen fatte et vedtak. Vedtaket gir deg informasjon om du får tildelt tjenesten eller ikke, og hva tjenesten eventuelt innebærer.

Kommunen har plikt til å behandle søknaden din så raskt som mulig. Hvis det tar mer enn én måned å behandle saken, skal du få et skriftlig svar med en forklaring på hvorfor det tar lengre tid, og når du kan forvente et endelig svar. Dette følger forvaltningslovens regler for saksbehandling.

Når får du svar på søknaden?

Kommunen har plikt til å behandle søknaden din så snart som mulig. Hvis det tar mer enn én måned, vil du få et skriftlig svar om hvorfor det tar tid, og når du kan forvente et endelig svar.

Hvordan klager du på et vedtak?

Du har rett til å klage på et vedtak innen fire uker fra du mottok det. I klagen må du forklare hva du ønsker endret, og begrunne hvorfor. Klagen skal være skriftlig og underskrevet av deg som pasient eller bruker, eller av din representant.

For personvernhensyn ber vi om at klagen sendes digitalt via kommunens sikre innsendingsløsning, ikke via e-post.

Hvis du trenger hjelp til å formulere klagen, kan kommunen bistå deg. Klagen skal først sendes til Tildelingskontoret, som vil vurdere om vedtaket bør endres. Dersom vedtaket opprettholdes, sendes saken videre til Statsforvalteren for endelig behandling.

Slik søker du

Søk helse- og omsorgstjenester

Du må logge inn via ID-porten. Hvis du ikke kan gjøre dette selv, kan pårørende eller verge søke for deg.

Har du spørsmål?

Om du har spørsmål eller ønsker kontakt med oss, kan du bruke Tildelingskontorets digitale meldingstjeneste.