Del 2: Særskilte regler for bystyret, formannskapet og bystyrets utvalg

1 Reglement for Bodø bystyre

§ 1-1 Bystyrets formål og virkeområde

Bystyret er kommunens øverste organ. Bystyret skal gjennom sitt virke bidra til:

  • Et funksjonsdyktig folkestyre
  • En helhetlig politisk styring
  • En rasjonell og effektiv forvaltning
  • Den enkeltes rettssikkerhet
  • En bærekraftig utvikling


Bystyret har det øverste tilsyn med kommunens forvaltning. Tilsynsplikten omfatter alle sider ved kommunens
virksomhet. Bystyret skal påse at virksomheten drives i samsvar med gjeldende bestemmelser i lover og
forskrifter, kommunale reglementer og bystyrets vedtak.

Bystyret treffer vedtak på vegne av kommunen så langt ikke annet følger av lov eller delegeringsvedtak.

Delegering av vedtaksmyndighet og innstillingsrett fremgår av Bodø kommunes delegeringsreglement. Reglementet tas opp til revidering i løpet av bystyrets første virkeår etter konstituering, og ellers dersom dette er påkrevd.

§ 1-2 Bystyrets sammensetning

Bodø bystyre har 39 medlemmer.

Medlemmer til formannskap og utvalg velges i bystyrets konstituerende møte. Bystyret kan beslutte å gi utvalgene avgjørelsesmyndighet på enkelte områder i henhold til kommunelovens bestemmelser. Dette vedtas gjennom delegeringsreglementet.

Bystyret velger leder og nestleder til utvalgene. Leder og nestleder varierer i ett og samme utvalg mellom posisjon og opposisjon. Leder av kontrollutvalget velges fra opposisjonen.

§ 1-3 Forberedelse av saker for bystyret

Ordføreren setter opp sakslisten og innkaller til bystyrets møter.

I hver sak som legges fram for bystyret skal det være gitt innstilling fra den myndighet som bringer saken inn for det. Den skal gi forslag til vedtak, dette kreves dog ikke når saken gjelder valg eller ansettelse.

§ 1-4 Åpning av møtet - møteledelse

Ordføreren eller varaordføreren leder møtet. Hvis begge har forfall velger bystyret med alminnelig flertall en setteordfører og settevaraordfører blant medlemmene. Dersom møtet ved ordførers forfall ledes av varaordføreren, velges en settevaraordfører. Dersom varaordføreren har forfall, velges en settevaraordfører. 

Ved møtestart behandles forfall, permisjoner og habilitetsspørsmål. Deretter foretas navneopprop. Er det minste lovlige antall medlemmer i henhold til kommunelovens bestemmelser tilstede, erklærer møtelederen møtet satt. 

Fra møtet er satt til møtet er hevet kan ikke noen av forsamlingens medlemmer forlate møtet uten innvilget permisjon fra bystyret. Medlemmer og varamedlemmer som møter etter oppropet, melder seg til møtelederen før de tiltrer møtet.

Ordfører gir en kort orientering om aktuelle forhold og politiske saker i begynnelsen av møtet. Det gis anledning til korte, avklarende spørsmål knyttet til orienteringen, dog uten påfølgende debatt.

§ 1-5 Saksbehandling og taletid

Ordinær taletid er 3 minutter, deretter 2 minutter ved neste innlegg. Ved behandling av årsbudsjett og økonomiplan har hver partigruppe til fordeling 5 minutter, i tillegg til 2 minutter pr. bystyrerepresentant. Mindre partier (1-3 repr) som legger frem helhetlige budsjettforslag, får en tilleggstid på 3 minutter.

Taletid på innlegg til utsettelsesdebatt og til dagsorden er 1 minutt.

Før ordskiftet i en sak er begynt og mens ordskiftet pågår, kan bystyret med alminnelig flertall vedta at taletiden skal begrenses eller økes. Finner bystyret at en sak er drøftet ferdig, kan det med 2/3 flertall vedta å avslutte ordskiftet om saken.

Møteleder kan tillate replikkordskifte. Replikkordskifte kan skje etter første innlegg fra de ulike partiene i de saker slik taletid besluttes. For replikker og svar er taletiden begrenset til ett minutt. Replikkordskiftet bør normalt ikke overstige ti minutter totalt. I et replikkordskifte kan kun taler få ordet mer enn en gang. Møteleder kan gi taler
anledning til et kort avsluttende innlegg.

§ 1-6 Orden i salen

Møtelederen skal påse at det er ro i møtesalen, og at talerne ikke avbrytes eller forstyrres.

Møteleder kan bortvise tilhørere fra møtet, som ved meningsytring eller på en eller annen måte forstyrrer forhandlingene, eller som opptrer på en måte som strider mot god orden.

Det er ikke anledning for tilhørere å markere synspunkt med plakater eller lignende i bystyresalen under møtene, med mindre møtelederen eller bystyret samtykker til dette. 

§ 1-7 Interpellasjoner og spørsmål 

Ethvert møtende medlem av bystyret kan rette forespørsler til ordfører, også om saker som ikke står på sakslisten, jfr kommunelovens § 11-2. Interpellasjoner og spørsmål behandles etter at ordinære saker er ferdigbehandlet i møtet.

I. Interpellasjoner

  1. Interpellasjon er et grunngitt spørsmål til ordfører som gjelder et prinsipielt spørsmål innenfor bystyrets virkeområde man ønsker debattert. Interpellasjoner kan fremmes av bystyrets faste medlemmer og rettes til ordføreren. Dersom interpellanten har gyldig forfall kan interpellasjonen fremmes av en annen fra samme partigruppe, eller trekkes.
     
  2. Interpellasjoner skal sendes til politisk sekretariat innen klokka 12.00 14 dager før møtet, inklusive møtedagen. Interpellasjoner settes på sakslisten til bystyrets møte i den rekkefølge de har kommet inn til politisk sekretariat.
     
  3. Dersom interpellasjonen inneholder forslag til vedtak som krever realitetsbehandling, skal interpellasjonen behandles som en ny sak i møtet etter kommuneloven § 11-3.  Forslag til vedtak skal ikke realitetsbehandles dersom ordfører eller 1/3 av medlemmene motsetter seg dette.
     
  4. Det settes av inntil en time til behandling av interpellasjoner. Interpellasjoner som ikke er behandlet innenfor tidsrammen utsettes til neste bystyremøte dersom interpellanten ønsker dette.
     
  5. Interpellanten gis inntil 5 minutter for å redegjøre for interpellasjonen. Blir det ordskifte skal som regel ingen taler ha ordet mer enn en gang, her unntas ordføreren, kommunedirektøren og interpellanten. Taletiden for andre talere er 2 minutter.
     
  6. Behandlingen av interpellasjoner tas med i protokollen.
     
  7. Interpellasjoner og spørsmål behandles før det ordinære sakskartet.  

 

II. Skriftlige spørsmål  

  1. Bystyrets medlemmer kan stille skriftlig spørsmål til ordfører om saker som ikke er nevnt i innkallingen. 
     
  2. Skriftlige spørsmål skal sendes til politisk sekretariat innen klokka 12.00 7 dager før møtet, inklusive møtedagen.
     
  3. Ordskiftet er begrenset til spørrer og svarer. Spørrer fremsetter sitt spørsmål, og ordføreren svarer. Spørrer får anledning til å stille ett oppfølgingsspørsmål etter ordførerens svar. Ordføreren kan overlate til kommunedirektøren å svare på spørsmål. 
     
  4. Dersom spørsmålsstiller har gyldig forfall kan spørsmålet fremmes av en annen fra samme partigruppe, eller trekkes. 
     
  5. Skriftlige spørsmål tas med i protokollen.

 

III. Andre spørsmål

  1. Bystyrets medlemmer gis også anledning til å stille korte og konkrete spørsmål om aktuelle saker ved slutten av møtet.
     
  2. Ordføreren kan overlate til kommunedirektøren å svare på spørsmål som går på dennes ansvarsområde.
     
  3. Spørsmål som fremmes direkte i møte, kan ikke forlanges besvart i samme møte. Spørsmålene tas ikke med i protokollen.

§ 1-8 Uttalelser

Forslag til uttalelser skal fremmes i forbindelse med godkjenning og innkalling av saksliste, og behandles til slutt i møtet etter at ordinær saksliste er ferdig behandlet. En uttalelse er å anse som en ny sak etter kommuneloven § 11-3, og skal tas til behandling dersom ikke ordføreren eller 1/3 av medlemmene motsetter seg det.

§ 1-9 Taletid for andre enn bystyrets medlemmer

Ved starten av hvert bystyremøte gis kommunedirektøren anledning til å orientere om viktige saker som vil bli behandlet i bystyret, eller som er av betydning for bystyrets virksomhet.

Kommunedirektøren har anledning til å delta i ordskiftet under saksbehandlingen jf kommuneloven § 13-1.  

Kommunale medvirkningsråd og kommunedelsutvalgene gis inntil 10 minutter taletid hver ved oppstart av møtet. Dersom taletid ønskes benyttet, skal dette meddeles politisk sekretariat senest 2 dager før møtet.

Bystyret bestemmer om andre kan delta i møtet med talerett. Slik talerett skal i så fall foregå adskilt fra det politiske ordskiftet.

§ 1-10 Åpen halvtime

Før bystyrets møter settes, kan kommunens innbyggere og organisasjoner få anledning til å komme med spørsmål direkte til bystyret, gi til kjenne synspunkter på aktuelle saker eller ta opp saker som de mener er viktig å sette søkelys på. Det settes av 30 minutter til åpen halvtime, og det gis inntil 10 minutter taletid for hvert innlegg.  

Deltakelse i åpen halvtime meldes inn til politisk sekretariat, som setter opp taletid i den rekkefølge som talere har meldt seg.

§ 1-11 Status/framdrift i saker som er vedtatt i bystyret.

Bystyret skal minst en gang i året få en oversikt overstatus og fremdrift i saker som er vedtatt i bystyret.

§ 1-12 Lovlighetskontroll

Tre eller flere av bystyrets representanter kan sammen bringe en avgjørelse truffet av folkevalgte organ eller den kommunale organisasjon inn for departementet til lovlighetskontroll, jf kommunelovens § 27-1.