Kontrollutvalget

3 Kontrollutvalgets ansvarsområde

Kontrollutvalgets oppgaver ihht kommunelovens § 23-2 er å påse at:

  • kommunens regnskaper blir revidert på en betryggende måte
  • det føres kontroll med at den økonomiske forvaltningen foregår i samsvar med gjeldende bestemmelser og vedtak
  • det utføres forvaltningsrevisjoner av kommunens virksomhet, og med selskaper kommunen har eierinteresser i.
  • det føres kontroll med forvaltningen av kommunens eierinteresser i selskaper mv. (eierskapskontroll)
  • vedtak som bystyret treffer ved behandlingen av revisjonsrapporter, blir fulgt opp

Kontrollutvalget har et eget sekretariat. Sekretariatet skal være uavhengig av kommunens administrasjon og av den eller dem som utfører revisjon for kommunen. Bystyret avgjør selv om kommunen skal ansette egen sekretær, delta i et interkommunalt samarbeid om sekretariat eller inngå avtale med en annen sekretær.

Bystyret avgjør selv om kommunen skal ansette egne revisorer, delta i et interkommunalt samarbeid om revisjon eller inngå avtale med en annen revisor. Bystyret velger selv revisor.

Vedtak etter kommuneloven § 24-1 første og andre ledd treffes etter innstilling fra kontrollutvalget.