Oppheving av reguleringsplaner

Bodø kommune ønsker å oppheve reguleringsplaner som er i strid med kommuneplanens arealdel. Hensikten er å gjøre det enklere å få oversikt over hvilken arealbruk som tillates i disse områdene og dermed øke forutsigbarheten for grunneiere. Dette vil også forenkle byggesaker for tiltak som da kan gjennomføres i henhold til rammene i kommuneplanens arealdel. Oppheving av eldre reguleringsplaner som er i strid med kommuneplanens arealdel følger opp de nasjonale forventingene til kommunal planlegging som er vedtatt av regjeringen.

Hvorfor oppheve reguleringsplaner? 

Bodø kommune ønsker å oppheve reguleringsplaner som er i strid med kommuneplanens arealdel. Reguleringsplaner som regulerer andre formål (arealbruk) enn formålet i kommuneplanens arealdel (KPA) har “gått ut på dato” ettersom KPA gjelder foran eldre reguleringsplaner når disse planene har ulike formål. Bodø kommunes intensjon med å oppheve disse planene er å øke forutsigbarheten for grunneiere ved å gjøre det enklere å få oversikt over hvilken arealbruk som tillattes, og å tilrettelegge for mer effektive byggesaker med færre behov for dispensasjoner.

Bakgrunn for arbeidet med oppheving av reguleringsplaner

Regjeringa har vedtatt “Nasjonale forventningar til regional og kommunal planlegging 2023–2027” og disse forventningene skal følges opp i kommunenes samfunns- og arealplanlegging. Regjeringen forventer blant annet at arealplanlegginga bygger på et oppdatert og godt kunnskapsgrunnlag, og at kommunene har god oversikt over utbyggingsreservene i kommunen. Kommunene skal ved revisjon av kommuneplanens arealdel vurdere om tidligere godkjent arealbruk skal endres av hensyn til klima, naturmangfold, kulturmiljø, jordvern, reindrift, klimatilpassning, samfunnssikkerhet og hensiktsmessig utbyggingsmønster. Jordvernet skal styrkes og omdisponering og nedbygging av karbonrike arealer, inkludert myr og skog, skal i så stor grad som mulig unngås. I forventingene står det også at kommunene skal prioritere arbeidet med planstrategier for å sikre at planer er oppdaterte og møter behovene som følger av endringer i samfunnsmessige, demografiske, politiske og naturgitte forhold. Å vurdere om gjeldende reguleringsplaner bør oppheves eller videreføres er en del av dette arbeidet med å sørge for oppdatert plangrunnlag i tråd med ønsket arealbruk.   

Så lenge det ikke er gitt tillatelse til å bygge/igangsette arealbruken i reguleringsplanen, eller tiltak ikke er igangsatt innen 3 år etter at tillatelse er gitt, står kommunen fritt til å ta opp arealbruken til ny vurdering, og til å endre eller oppheve gamle reguleringsplaner uten å bli erstatningsansvarlig. Kommunens folkevalgte har tatt stilling til ønsket arealutvikling i Bodø kommune gjennom vedtak av kommuneplanens arealdel. Gjeldende KPA (vedtatt i 2022) har juridisk bindende bestemmelser som sier at KPA gjelder foran reguleringsplaner vedtatt før 14.06.2018 når det er “motstrid” mellom planene. Når det er ulike arealformål i plankartene til reguleringsplanen og KPA er det motstrid mellom disse planene, og dermed gjelder arealformålet i KPA. At reguleringsplanene er tilgjengelig i kommunens planbase med status “gjeldende reguleringsplan” gjør det vanskelig å få oversikt over planstatus i området.

I mange områder med eldre reguleringsplaner ville det vært krav om ny reguleringsplan selv om formålet hadde vært i tråd med formålet i KPA. For at reguleringsplaner skal kunne være effektive styringsverktøy, er det nødvendig at de er oppdaterte i forhold til samfunnsutviklingen og nyere tids krav til utredninger, særlig med tanke på risiko- og sikkerhetsvurderinger, klima, miljø og naturverdier. § 12-4 i plan- og bygningsloven sier at dersom det ikke er igangsatt tiltak senest ti år etter vedtak av en reguleringsplan, skal kommunen påse at planen i nødvendig grad er oppdatert før avgjørelse av byggesøknad for nye utbyggingsområder. Dette vil ofte medføre krav om at grunneier / tiltakshaver oppdaterer planen basert på nytt kunnskapsgrunnlag og nye utredninger, eller at det stilles krav om utarbeiding av ny reguleringsplan før utbygging kan igangsettes. Dersom reguleringsplan er vedtatt tidligere enn den gjeldende plan- og bygningsloven som ble vedtatt i 2008, vil det være nødvendig å utarbeide ny reguleringsplan på grunn av nye krav til plankart og bestemmelser.

Hvilken konsekvens har oppheving av reguleringsplaner?

Oppheving av eldre reguleringsplaner som er i strid med KPA har liten eller ingen konsekvens ettersom disse reguleringsplanene er tilsidesatt av KPA. Ny utbygging som er i strid med KPA vil ikke kunne gjennomføres med hjemmel i reguleringsplanen. I mange tilfeller vil også eldre reguleringsplaner være “i veien” for mindre tiltak som tilbygg og endringer på eksisterende bygg da det kan kreve dispensasjoner fra byggegrenser, byggehøyder eller andre detaljerte bestemmelser i reguleringsplanen. Når reguleringsplaner oppheves, vil kommuneplanens bestemmelser om arealbruk og utbyggingsvolum på den enkelte eiendom gi grunnlag for saksbehandling. 

Prosess for oppheving av reguleringsplaner

Bystyret i Bodø kommune har, jf. plan og bygningslovens § 12-14, delegert myndigheten til å treffe vedtak om å oppheve planer som i det vesentlige er i strid med overordnet plan til leder for avdeling Plan og mobilitet (jf. plan og bygningslovens § 12-14). Før det treffes slikt vedtak sendes brev til eierne og festerne av eiendommer som direkte berøres av vedtaket, slik at de får anledning til å uttale seg. Dersom det vedtas oppheving av en reguleringsplan sendes det ut nytt brev med informasjon om vedtak og klagefrist, jf. plan og bygningsloven § 1-9.

Reguleringsplaner som foreslås opphevet  

Tabellen under viser hvilke reguleringsplaner som foreslås opphevet, og om dette gjelder hele eller kun deler av planen. Trykk på plannavnet for komme til planbasen der alle plandokumenter (plankart, bestemmelser etc.) er tilgjengelig.

Oppheving av reguleringsplaner
Plan ID Plannavn Begrunnelse
2209 Løvås Det foreslås å oppheve den søndre del av planen (sør for gang- og sykkelveien, inkludert sjøareal og holmer). Reguleringsplanen (vedtatt 1984) tilrettelegger for etablering av naust og båtopplag i ett viktig turdrag og urørt natur. Bodø kommune har vurdert at en slik utbygging ikke er ønskelig da den vil gå ut over allmennhetens tilgjengelighet til strandsonen. Området er avsatt til formålet blå/grønnstruktur i KPA2022.
2209_101 Lauvås Det foreslås å oppheve den søndre del av planen (sør for gang- og sykkelveien), samt område F5 (friområde) mellom Altjønnveien og gang- og sykkelveien, som foreslås opphevet. Bebyggelsesplanen (vedtatt 1989) tilrettelegger for etablering av naust og båtopplag i viktig turdrag og urørt natur. Bodø kommune har vurdert at en slik utbygging ikke er ønskelig da den vil gå ut over allmennhetens tilgjengelighet til strandsonen. Området er avsatt til formålet blå/grønnstruktur i KPA2022. Område F5 som er friområde i bebyggelsesplanen er avsatt til boligformål i KPA2022.
3011 Festvåg, et område i. Det foreslås å oppheve den sørøstre delen av planen. Reguleringsplanen (vedtatt 1984) tilrettelegger for boligutbygging i våtmark. Myr er en karbonrik naturtype der utbygging gir store klimagassutslipp. I tillegg er myr viktige leveområder for flere plante- og dyrearter. Disse områdene er avsatt til formålet LNFR (landbruk, natur, friluftsliv og reindrift) i KPA2022. Reguleringsplanen videreføres for etablert boligfelt med atkomstvei og fiskebruk.
3011_01 Festvåg, Bergheia Det foreslås å oppheve den søndre delen av planen. Reguleringsplanen (vedtatt 1989) tilrettelegger for boligutbygging i et område som er en del av et større natur- og myrområde med lite inngrep. Myr er en karbonrik naturtype der utbygging gir store klimagassutslipp. I tillegg er myr viktige leveområder for flere plante- og dyrearter. Den ubebygde delen av planområdet er avsatt til formålet LNFR (landbruk, natur, friluftsliv og reindrift) i KPA2022.
3017 Skivika, Geitskaret Reguleringsplanen (vedtatt 1987) tilrettelegger for boligutbygging innafor markagrensa (Bodømarka). Området er avsatt til LNFR (landbruk, natur, friluftsliv og reindrift) formål i KPA2022.
3023 Løpstranda Reguleringsplan (vedtatt (2004) for fritidsbebyggelse og naust. Det er bygd naust i området og det er avsatt til formålene andre typer bebyggelse og anlegg (naust) og LNFR (landbruk, natur, friluftsliv og reindrift) i KPA2022.
3033 Skiviklia 36 - 38 Reguleringsplanen (vedtatt 2009) tilrettelegger for boligutbygging som krever atkomst gjennom tunnel. Utbyggingen vurderes å være vanskelig å gjennomføre. Den ubebygde delen av tomta er avsatt til formålet blå/grønnstruktur i KPA2022.
8001 Hellevik Reguleringsplanen (vedtatt 1986) tilrettelegger for boligfelt i områder som er avsatt til formålet spredt bolig i KPA2022, industri innenfor areal avsatt til formålet LNFR (landbruk, natur, friluftsliv og reindrift) og offentlig bebyggelse innenfor område avsatt til bolig.
9008 Einvollen Reguleringsplan (vedtatt 2004) med store boligreserver nært to elver og delvis på jordbruksarealer. Det er rekkefølgekrav knyttet til ny veiforbindelse over Mølnelva, vurdering av skredfare og avbøtende tiltak - skredsikringsanlegg. Regulert boligområde er avsatt til spredt boligbebyggelse i KPA2022, mens skredsikringsområdet i øst er avsatt til formålet LNFR (landbruk, natur, friluftsliv og reindrift).
1156_02 Bodø lufthavn, Hangåsbukta Reguleringsplanen (vedtatt 1985) regulerer store arealer til anlegg for forsvaret i område avsatt til formålet LNFR (landbruk, natur, friluftsliv og reindrift) i kommunedelplan for Hernes (vedtatt 2022). Regulerer også jord- og skogbruksformål i område avsatt til fritids- og turistformål i kommunedelplanen for Hernes.
1150_01 Nyholmen, nordvestre del av Plan ID 1150_01 (vedtatt 1999) er en reguleringsendring av reguleringsplan for Nyholmen, plan id 1150 (vedtatt 1976). Området var regulert til industri og reguleringsendringen regulerte området til formålet industriområde av historisk og kulturell verdi. I KPA2022 er området avsatt til formålet tjenesteyting med hensynssone for kulturmiljø. Formålet i KPA tilrettelegger ikke for videre næringsutvikling og KPA ivaretar de bevaringsverdige byggene i området. Derfor foreslås reguleringsendringen (plan ID 1150_01) opphevet. Den delen av den opprinnelige reguleringsplanen (plan ID 1150) som reguleringsendringen erstattet oppheves også.
1150 Nyholmen Viser til begrunnelsen for plan ID 1150_01