Sikker innsending av post til Bodø kommune

E-post kan være en usikker kanal for sensitiv post. Det kan også være en omvei for post som skal inn i kommunens arkivsystem. Ved å bruke sikker innsending åpner vi for sikker, rask og effektiv håndtering av post inn til Bodø kommune.

Du kan bruke sikker innsending hvis du skal

  • Sende dokumenter til saksbehandling eller journalføring
  • Sende sensitiv post med konfidensielle opplysninger
  • Sende dokumenter til eksisterende sak

Du trenger ikke bruke sikker innsending hvis

  • Kommunen har eget elektronisk skjema til formålet. Søknadskjema finnes på sidene til de ulike tjenestene.
  • Du har generelle henvendelser eller spørsmål. Da kan du ta kontakt på chat, telefon, eller sende epost til servicetorget@bodo.kommune.no

Hvordan mottar vi din innsending?

Bodø kommunes dokumentsenter mottar din innsending og videreformidler til rett person/saksbehandler samme dag eller neste dag. Svar sendes til din elektroniske postboks. (Altinn, Digipost el. eBoks)

Hvordan sender du inn?

  • Skriv en god tittel og en melding.
  • Er Bodø kommunes saksnummer kjent, vennligst skriv dette i feltet «tittel» sammen med tittel på innsending. Eksempel: «2015/158 – Revidert sikringsplan»
  • Husk å laste opp relevante vedlegg.
  • Velg om du er privatperson/innbygger (fødselsnr.) eller om du representerer en virksomhet (org.nr).
  • Klikk på «send skjemaet» Du vil motta en kvittering på mail. 
     

Send brev og dokumenter via sikker kanal

Sikker innsending kan brukes til å svare på brev fra kommunen

Eksempel: Vi sender deg brev der vi ber om svar fra deg. Du får varsling på epost/tlf og kan åpne det i din valgte elektroniske postboks (Om det er Altinn, Digipost eller e-Boks). I brevet finner du lenke til sikker innsending. "Svar på denne forsendelsen". Du logger inn og sender svaret til oss. Svaret går direkte til saksbehandler i vårt system. På denne måten håndteres både utgående post, og svar fullelektronisk i vårt sak/arkiv system.

Vi oppfordrer privatpersoner og næringsliv til å ta i bruk sikker innsending. Det er flere fordeler:

  • Det er en sikker kanal for å sende oss post. Dataene blir overført kryptert.
  • Det gir en sikker identifikasjon av avsender
  • Vi mottar posten din raskere. Dokumentene blir sendt elektronisk og mottatt direkte i vårt system. Saksbehandler mottar posten samme dag eller neste dag.